مبانی، مبادی و منابع نظام تربیت وحیانی (درآیات آغازین سوره جمعه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فقه و مبانی حقوق داتنشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

چکیده

در سوره مبارک جمعه، نمای کلی نظام تربیت وحیانی به تصویر کشیده شده و شاخص‎های اصلی آن برشمرده شده است. در این سوره به ترتیب، مبانی و مبادی تربیتی، منابع تربیت، پشتوانه‎های تداوم تربیت، موانع تربیتی، نتایج و آثار تربیت و آسیب‎ها و آفت‎های تربیت یکی پس از دیگری نمایان است. ترتیب یاد شده از مؤلفه‎های نظام تربیت وحیانی، بر سیر ترتیبی آیات سوره جمعه منطبق است. این مقاله، مبانی و مبادی و منابع در نظام تربیت وحیانی را برپایه معارف سوره جمعه شناسانده و انطباق آن بر سیر ترتیبی آیات سوره را می‎نمایاند، ازاین رو در بخش نخست، مبانی و مبادی تربیتی که بر معارف «بسم الله الرحمن الرحیم» و آیه نخست سوره منطبق است به تفصیل برشمرده شده و در بخش دوم، منابع تربیت که بر معارف آیه دوم سوره منطبق است به تفصیل تبیین شده است. استعانت و استمداد، اسم و نشان خدایی، اعتقاد به ذات جامع جمیع کمالات، رحمت عام و خاص خداوند، عیون و شهود پروردگار بودن عالم آفرینش، مالکیت و مُلوکیت خداوند، قدوس بودن و عزت خداوند و حکیم بودن او مبانی و مبادی تربیتی محوری در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» و آیه اول سوره جمعه اند و وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص)، تلاوت آیات الهی، تزکیه، کتاب خدا و حکمت نیز از جمله مهمترین منابع تربیت اند که در آیه دوم سوره جمعه یاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Basics, principles and resources of the revelation education system In the opening verses of Surah Juma

نویسنده [English]

  • Abdolkarim Abedini
. Assistant Professor of Jurisprudence and Fundamentals of Law Department of Imam Khomeini International Institute Qazvin.
چکیده [English]

In Surah Mubarak Juma, the overview of the Wahiani education system is depicted and its main indicators are listed. In this surah, the foundations and foundations of education, sources of education, supports for the continuation of education, barriers to education, results and effects of education, and harms and plagues of education are visible one after the other. The mentioned order of the components of the revelation education system is consistent with the sequence of the verses of Surah Juma. This article introduces the foundations and sources of the revelation education system based on the teachings of Surah Juma and shows its adaptation to the sequence of the verses of the Surah. Therefore, in the first part, the foundations and principles of education based on the teachings of the Name of Allah, the Merciful, the Merciful  And the first verse of the Surah is listed in detail, and in the second part, the sources of education that are in accordance with the teachings of the second verse of the Surah are explained in detail. Help and support, God's name and sign, belief in the comprehensive nature of all perfections, God's general and special mercy, eyes and intuition of being the Lord of the world of creation, God's ownership and ownership, God's holiness and honor and His wisdom are central educational principles in "In the name of Allah, the Merciful, the Merciful" and the first verse of Surah Friday, and the blessed presence of the Holy Prophet (PBUH), recitation of divine verses, purification, the book of God and wisdom are also among the most important sources of education that are mentioned in the second verse of Surah Friday.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The basics of education
  • sources of education
  • the revelation system of education
  • Surah Juma
  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. اصفهانی، راغب، (1423هـ ق)، المفردات فی غریب القرآن، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
  4. الافریقی،‌ ابن‌منظور، (بی تا)‌، لسان العرب، دارالکتب العلمیه- دارصادر، بیروت.
  5. آمدى، عبدالواحد، (1366ه‍ ش)، غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم.
  6. جوادی آملی، عبدالله، (1388 هـ ش)، تفسیر تسنیم، چاپ هشتم، نشر اسراء، قم.
  7. خمینی روح الله (بی تا)، تفسیر سوره ی حمد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، قم.
  8. شیخ طبرسی، (1379هـ ق)، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
  9. شیرازی، صدر الدین (1411هق)،تفسیر القرآن الکریم، انتشارات بیدار، قم.
  10. طباطبایی، محمد حسین(1393 هـ ق)، المیزان، مؤسسة مطبوعاتی اسماعیلیان، قم.
  11. طبرسى، حسن بن فضل (1412 هـ ق)، مکارم‏الأخلاق، انتشارات شریف رضى قم.
  12. طوسی، محمد بن حسن (1409 ه‍ ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، مکتبه الاعلام الاسلامی، بیروت.
  13. علامه، عروسی (1422هـ ق)، تفسیر نورالثقلین، مؤسسة تاریخ عربی، بیروت.
  14. فراهیری، خلیل‌احمد (1414 هـ ق)، ترتیب کتاب العین، انتشارات اسوه، قم.
  15. فیومی، احمدبن‌محمدبن علی المقری، (بی‌تا)، المصباح‌المنیر، المکتبه العلمیه، بیروت.