##قرآن کریم. ##
ابراهیم یوسف، هانم (1413)، اصل العدل عندالمعتزلة، قاهره، دارالفکر العربی. ##
ابن متویه، حسن بن احمد (1965)، المجموع المحیط بالتکلیف فی العقاید للقاضی عبدالجبار، مقدمه عمر السید عزمی، بیجا، الدارالمصریة للتألیف و الترجمة. ##
ابن ملاحمی خوارزمی، رکنالدین (1386)، الفائق فی اصول الدین، مقدمه و تحقیق مادلونگ و مکدرموت، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. ##
ابوزید، نصرحامد (1387)، رویکرد عقلانی در تفسیر قرآن (الاتجاه العقلی فی التفسیر)، ترجمۀ احسان موسوی خلخالی، تهران، انتشارات نیلوفر. ##
ابوسعده، مهری (1413)، الاتجاه العقلی فی مشکلة المعرفة عندالمعتزلة، قاهره، دارالفکرالعربی. ##
اسفراینی، ابوالمظفر (1403)، التبصیر فی الدین، التحقیق کمال یوسف الحوت، بیروت، عالم الکتب. ##
اشعری، ابوالحسن (1408)، اللمع فی الرد علی اهل الزیغ و البدع، لبنان، دار لبنان للطباعة و النشر. ##
ـــــــ ، (بی تا)، اصول اهل السنة و الجماعة (رسالة اهل الثغر)، المکتبة الازهریة للتراث. ##
امید، مسعود (1388)، فلسفۀ اخلاق در ایران معاصر، تهران، نشرعلم. ##
ایجی، قاضی عضدالدین (بیتا)، المواقف فى علم الکلام، بیروت، عالم الکتب. ##
ایمانپور، منصور (1385)، تحلیل و ارزیابی حسن و قبح اخلاقی افعال در نزد معتزله و اشاعره، فصلنامه علامه، ش12. ##
آمدی، سیفالدین (1423)، ابکارالافکار فى اصول الدین، تحقیق احمد محمد المهدی، قاهره، دارالکتب و الوثائق القومیة. ##
ـــــــ ، (1424)، الاحکام فی اصول الاحکام، بیروت، دارالکتب العلمیه. ##
آهنگران، محمدرسول (1387)، بازخوانی محل نزاع اشاعره و عدلیه دربارۀ حسن و قبح عقلی، مجلۀ اندیشه نوین دینی، قم، ش15. ##
باقلانی بصری، ابوبکر بن طیب (1407)، الانصاف فی ما یجب اعتقاده و لایجوز الجهل به، بیروت، عالم الکتب. ##
ـــــــ ، (بیتا)، التمهید فى الرد على الملحدة المعطلة و الرافضة و الخوارج و المعتزلة، مقدمه و تعلیق محمود محمد، دارالفکر العربی. ##
بغدادی، عبدالقاهر (1401)، اصول الدین، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ سوم. ##
پورمحمدی، نعیمه (1390)، ایمان و اخلاق، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. ##
تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر (1409)، شرح المقاصد، تحقیق و تعلیق عبدالرحمان عمیره، قم، منشورات الشریف الرضی. ##
جرجانی، میر محمدشریف (1370)، شرح المواقف، قم، منشورات الشریف الرضی. ##
جوادی، محسن؛ و حسین اترک ( )، نظریه اخلاقی قاضیعبدالجبار معتزلی، قم، مجله علمی پژوهشی دانشگاه قم، سال نهم. ##
جوادی، محسن؛ و قباد محمدی شیخی (1387)، معناشناسی حسن و قبح از دیدگاه عالمان مسلمان، فصلنامۀ علمی پژوهشی آینۀ معرفت، ش16، تهران. ##
جوینی، امام الحرمین عبدالملک (1416)، الارشاد الى قواطع الادلة فى اصول الاعتقاد، تحقیق اسعد تمیم، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیة، چاپ سوم. ##
ـــــــ ، (1360)، الشامل فی اصول الدین، مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل. ##
حائری یزدی، مهدی (بی تا)، کاوشهای عقل عملی: فلسفۀ اخلاق، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران. ##
حلّی، حسن بن یوسف (1413)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، حواشی و تحقیق سیدابراهیم موسوی زنجانی، قم، منشورات شکوری. ##
رازی، فخرالدین محمد بن عمر (1405)، تفسیر الفخر الرازی المشتهر بالتفسیر الکبیر و مفاتیح الغیب، دارالفکر. ##
ربانی گلپایگانی، علی، ملاکهای حسن و قبح عقلانی افعال، و تاریخ و تطور قاعدۀ حسن و قبح عقلی در کلام اسلامی، مجلۀ تخصصی کلام اسلامی، قم. ##
سبحانی، جعفر (1366)، حسن و قبح عقلی یا پایه های اخلاق جاویدان، قم، مجلۀ نورعلم، ش20. ##
ـــــــ ، (1368)، حسن و قبح عقلی یا پایههای اخلاق جاودان، نگارش علی ربانی گلپایگانی، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ##
شریف، میان محمد (1362)، تاریخ فلسفه در اسلام، ویراستۀ نصرالله پورجوادی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. ##
شهرستانی، ابیالفتح محمدبن عبدالکریم (۱402)، الملل و النحل، تحقیق محمد سید گیلانی، بیروت، دارالمعرفة. ##
ـــــــ ، (بی تا)، نهایة الاقدام فى علم الکلام، تصحیح آلفرد جیوم، قاهره، مکتبة المتنبّی. ##
طوسی، خواجه نصیرالدین (1359)، تلخیص المحصل (معروف بنقد المحصل)، تهران، دانشگاه مکگیل مونترال، مؤسسۀ مطالعات اسلامی (شعبه تهران). ##
عثمان، عبدالکریم (بی تا)، نظریة التکلیف آراء القاضی عبدالجبارالکلامیة، بیروت، مؤسسة الرسالة. ##
غزالی، ابوحامد محمد (1409)، الاقتصاد فى الاعتقاد، بیروت، دارالکتب العلمیة. ##
ـــــــ ، (1432)، المستصفی فی اصول الفقه، مصر، چاپ بولاق. ##
الفاخوری، حنا؛ و خلیل الجر (1358)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران، کتاب زمان، چاپ دوم. ##
قاضی عبدالجبار، ابن احمد (1408)، شرح الاصول الخمسة، تعلیقة احمد بن حسین بن ابیهاشم، قاهره، مکتبة وهبة؛ و بیروت، داراحیاء التراث العربی. ##
ـــــــ ، (بیتا)، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، تحقیق محمود محمدقاسم، اشراف طه حسین، قاهره. ##
کامل، احمد محمود (1983)، مفهوم العدل فی تفسیر المعتزلة للقرآن الکریم، بیروت، دارالنهضة العربیة. ##
کعبی بلخی، ابوالقاسم (1393)، فضل الاعتزال و طبقات المعتزلة، تحقیق فؤآد سید، تونس، دارالتونسیة للنشر. ##
گروهی از نویسندگان (1377)، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، مدخل اخلاق، ج7، تهران. ##
مظفر، محمدحسن (1374)، دلائل الصدق، ترجمه محمد سپهری، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.##