TY - JOUR ID - 44204 TI - تبیین رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی در موقعیت‌های تردیدبرانگیز اخلاقی و مقایسه با شش کشور JO - اخلاق وحیانی JA - ETHICS LA - fa SN - 2383-3025 AU - دانش‌پرور, میترا AU - بنافی, مسعود AU - صحت, سعید AD - عضو هیأت علمی مؤسسۀ آموزش عالی بصیر AD - دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران. AD - دانشیار دانشگاه علامه‌طباطبایی. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 2 SP - 135 EP - 163 KW - رفتار مصرف‌کننده KW - اخلاق KW - دین KW - مشتری DO - N2 - فهم جوهره و چرایی رفتار مصرف‌کنندگان، از مسائل ذهنی و مهم دست‌اندرکاران عملی و خبرگان نظری عرصۀ بازار و کسب‌وکار بوده است. تاکنون متغیرهای متعددی بر رفتارهای مصرفی اثرگذار شناخته شده‌اند که از مهم‌ترین و پایاترین آن‌ها می‌توان به دین و اخلاق اشاره کرد. در کشور ما تاکنون پژوهش‌های چندانی برای بررسی این موضوع انجام نشده؛ ازاین‌رو، نیم‌رخ وضع اصول اخلاقی مصرف‌کنندگان ایرانی، نیازمند شفافیت و بررسی است. هدف اول این پژوهش، بررسی رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی در موقعیت‌های تردیدبرانگیز اخلاقی و در گام بعد، مقایسه با رفتار مصرف‌‌کنندگان کشورهای دیگر است. در این پژوهش از سنجه‌های استاندارد (با اعمال اصلاحاتی) بهره گرفته‌ایم و این سنجه با نمونه‌گیری طبقه‌ای ـ خوشه‌ای بین ۴۲۶ نفر از شهروندان استان‌های تهران، البرز و قزوین توزیع شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اخلاق مصرف‌کنندگان ایرانی وضع مقبولی دارد و باورهای اخلاقی زنان بهتر از مردان است. همچنین ایرانیان رعایت حقوق و توجه به اموال و دارایی دیگران را در مقایسه با منابع و اموال دولتی، بیشتر در حیطۀ اخلاق تعریف می‌کنند.     UR - https://ethics.isramags.ir/article_44204.html L1 - https://ethics.isramags.ir/article_44204_b5a7283195e9697d8abdc7bcb2a96cb0.pdf ER -