TY - JOUR ID - 135463 TI - بررسی مبانی انسان شناسی تربیت اخلاقی از دیدگاه عبدالله جوادی آملی و محمّد غزالی JO - اخلاق وحیانی JA - ETHICS LA - fa SN - 2383-3025 AU - گلستانی, سیدهاشم AU - آزاد, محسن AU - بختیار نصرآبادی, حسنعلی AD - استاد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان. AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان. AD - استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 2 SP - 115 EP - 142 KW - تربیت اخلاقی KW - مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی KW - جوادی آملی KW - محمد غزالی DO - 20.1001.1.23833025.1400.11.2.4.9 N2 - تربیت اخلاقی از مهم‌ترین مباحث در تعلیم و تربیت و امری اثرگذار در اصلاح و تهذیب نفس و سعادت انسان است. این مقوله، بر مبانی و شناخت‌های بنیادین تکیه دارد. مسأله اصلی در این مقاله، بررسی مبانی انسان‌شناسی تربیت اخلاقی است که با مقایسه دیدگاه دو دانشمند «علامه جوادی آملی» و «امام محمد غزالی» به روش توصیفی و تحلیلی، نتایج موثر و قابل توجهی حاصل شده است. بر اساس یافته‌های تحقیق، «ماهیت فراطبیعی و روحانی انسان»، «فطرت و بینش شهودی انسان به هستی»، «کرامت ذاتی انسان»، «اختیارمندی انسان» و «نیازمندی او به تعلیم و هدایت الاهی» از مهم‌ترین مبانی انسان‌شناسی تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه عبدالله جوادی آملی و امام محمد غزالی است که هریک از ایشان، اشتراکات و اختصاصاتی در تبیین این مبانی دارند. UR - https://ethics.isramags.ir/article_135463.html L1 - https://ethics.isramags.ir/article_135463_0730b7edf20f2da9cd65ee840545b05f.pdf ER -