%0 Journal Article %T اصول تربیت اخلاقی از منظر اسلام: رویکردی تطبیقی %J اخلاق وحیانی %I پژوهشگاه علوم وحیانی معارج %Z 2383-3025 %A رفیعی, بهروز %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 6 %N 2 %P 97-115 %! اصول تربیت اخلاقی از منظر اسلام: رویکردی تطبیقی %K اسلام %K اصول %K تربیت %K اخلاق %K مربیان (مسلمان و غیرمسلمان) %K مکتب‌ها %R %X این مقاله می‌خواهد با پژوهشی بنیادی ـ تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی، شماری از اصول تربیت اخلاقی را از منظر اسلام بررسی کند؛ ازاین‌رو، نخست هر اصل را از زبان شماری از مربیان بیان می‎کند تا زمینۀ فهم روشن‎تر اصل فراهم شود. آن‌گاه نظر اسلام را دربارۀ آن اصل می‎آورد. یکی از مهم‎ترین نتایج مقاله این است که گوهر اخلاقی اسلام اقتضا می‎کند که به اصول تربیت اخلاقی هم پرداخته باشد. همچنین این مقاله بی‎آنکه درپِی حصر اصول تربیت اخلاقی از نگاه اسلام در چند اصل خاص باشد، اثبات می‎کند که اسلام به چهار اصل توجه می‌کند: سازگاری وسایل با هدف‎ها؛ پایبندی کامل به رفتار اخلاقی؛ رعایت تفاوت‎های فردی؛ بازتاب عینی و ذهنی اخلاق. نتیجۀ دیگر تحقیق آن است که این اصول جهانی‌اند و با فطرت بشر سازگار.     %U https://ethics.isramags.ir/article_44202_5486a959fc7928676023044c9530a3cd.pdf