@article { author = {Boozhmehrani, Hasan}, title = {The Condition of Moral Theory in Modern Age; An Analisys of Charles Taylor's Theory of Authenticity Ethics}, journal = {Revelatory Ethics}, volume = {5}, number = {1}, pages = {131-162}, year = {2015}, publisher = {Maarej Research Institute of Revelation Sciences}, issn = {2383-3025}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There are two turning points. The first one finds its roots in Descartes revolution of philosophy and epistemology. the historical appearance and expansion of Descartes philosophy was equal to the decline of the Middle Ages's worldview and the bith of human subject and overall changes in debates and subjects of different scientific branches. And according to the ideas of the modern age such as liberalism, democracy, human rights, scientific rationality and legalism new social organizations and relationships were stablished. According to it, the understanding of moral rules and judgements went under exceptional changes. The second tuning point took place in the middle of the twentieth century. according to the contemporary Epistemology, many of the Enlightenment ideas were tuned into legends and illusions. Charles Taylor,bieleves that the expansion of Descartes Naturalist Epistemology was lead to overcomming the Relativist, Atomistic and Nihilist interpretaion of moral act and being misleaded from the ideal of modern Moral Authenticity. Taylor's theory of Moral Authenticity, along side giving a defence of the necessity of self-actualization and self-honesty trys to present a richer understanding of life in the framework of inevitable moral goods. It seems that Tylor's moral theory to return to Romanticism tradition in order to revitalize the moral excellence is Insufficient and is more religious Virtue -oriented rather than Modern Authenticity ideal. Also seeking the help of different sources like: communitarian relations, cultural- lingual traditions, Romanticism and Rousseau's inwardness to explaining and justifying the Moral Authenticity, has made his theory even more ambiguous.}, keywords = {Moral Authenticity theory,Naturalism,Modern Morality Theory,Romanticism,liberal democracy}, title_fa = {وضع نظریۀ اخلاق در عصر مدرن؛ واکاوی نظریۀ اخلاق اصالت چارلز تیلور}, abstract_fa = {در تاریخ اندیشۀ مدرن، دو نقطۀ عطف وجود دارد. اولی، انقلاب فلسفی- معرفتی دکارت است. ظهور و بسط فلسفۀ دکارت، به‌معنای زوال جهان‌بینی قرون وسطی، تولد سوژۀ انسانی و تغییرات اساسی در مباحث و موضوعات شاخه‌های گوناگون علمی بود. فلسفۀ او بر اندیشه‌های عصر جدید، مانند لیبرالیسم، دموکراسی، حقوق بشر، عقلانیت علمی و قانون‌گرایی روابط و نهادهای اجتماعی جدید مبتنی بود. برهمین‌اساس، هنجارها و داوری‌های اخلاقی دچار تغییرات بی‌سابقه‌ای شد. نقطۀ عطف دوم، در نیمۀ قرن بیستم رخ داد و بسیاری از اندیشه‌های عصر روشنگری را به افسانه و سراب تبدیل کرد. چارلز تیلور، یکی از نمایندگان چرخش فلسفی معاصر، معتقد است که معرفت‌شناسی طبیعت‌گرای دکارتی باعث غلبۀ تفسیر نسبی‌گرایانه، لذت‌گرایانه، اتمیستی و پوچ‌گرایانه از کنش اخلاقی و انحراف از آرمان اصالت اخلاقی مدرن شده است. وی افزون‌بر دفاع قاطع از ضرورت خودشکوفایی فردی و صداقت با خویشتن، دنبال فهم غنی‌تری از زندگی در چارچوب خیر‌های گریزناپذیر اخلاقی است. هدف از این پژوهش، ژرف‌اندیشی دربارۀ انسجام و کفایت اندیشۀ اخلاقی یکی از اندیشمندان برجستۀ فلسفۀ اخلاق معاصر است. این پژوهش نشان می دهد بازگشت نظریۀ اخلاقی تیلور به سنت رمانتیسیسم برای احیای تعالی اخلاقی نارساست و به فضیلت‌گرایی دینی بسیار نزدیک‌تر است تا آرمان اصالت مدرن. همچنین کمک گرفتن از منابع مختلف توجیه اخلاق اصالت، به ابهام‌ها و تعارض‌های نظریۀ وی افزوده است. چون تیلور فیلسوفی تحلیلی است، روش‌شناسی این پژوهش، تحلیلی- انتقادی است.}, keywords_fa = {نظریۀ اخلاق اصالت,طبیعت‌گرایی,اخلاق مدرن,رمانتیسیسم,دموکراسی لیبرال}, url = {https://ethics.isramags.ir/article_13458.html}, eprint = {https://ethics.isramags.ir/article_13458_52b35bbecff5c38b3d67e8a1bb39cf33.pdf} }