پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210219the condition of faith in a moral act to achieve the perfection of the hereafter from the perspective of Ayatollah Javadi Amoliبررسی شرط ایمان در فعل اخلاقی برای تحقق کمال اخروی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی53512695220.1001.1.23833025.1399.10.2.1.9FAحسین دیبااستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210209Most Muslim thinkers, citing the implications of some verses and hadiths, believe that the moral actions of those who do not believe in God Almighty are not necessarily subject to the reward of the Hereafter. Revelation is falsely devoid of faith, it is excluded, or at least it is not certain. They provide, and as his goal is to achieve the perfections of the hereafter, and the only way to achieve this perfection is to use the power of authority in the worldly test. They have lived a moral life, they should not be deprived of human perfection in eternal life. The importance of this issue becomes clear when it comes to the large number of human beings whose population exceeds billions and no fault of the revelatory guidance and consequently the belief in God has been deprived, so let us pay attention, and if we do not consider the above path open to these billions of human beings, we must inevitably look for other solutions to explain the divine wisdom in their creation in a way that is compatible with God's justice in the creation of mankind.بیشتر اندیشمندان مسلمان و از جمله استاد جوادیآملی، با استناد به دلالت برخی از آیات و روایات، براین باورند که افعالِ اخلاقی کسانی که ایمان به خداوند متعال ندارند لزوما مشمول پاداش اخروی نمیشود. البته به عقیده ایشان انسانهای اخلاقمداری که به دلیل قصور و محرومیت از دریافت هدایت وحیانی و ایمان بیبهره ماندهاند، از تمام نتایج فعل اخلاقی خود بیبهره نبوده و دستکم در قالب کاهش عقاب اخروی سود خواهند برد؛ بر این اساس یا باید نیل به پاداش و کمال اخروی را برای این افراد کلا منتفی دانست و یا در حتمیت آن شک کرد. در این مقاله میزان هماهنگی این دیدگاه با برخی مبانی کلامی و تفسیری بررسی شده است؛ براساس این مبانی، ظرفیتهای وجودی مخلوقات الهی متناسب با هدف و کمال نهایی آنها در خلقت بوده و عبارت است از فطرت و عقلانیتی که زمینه اخلاقی ماندن را برای آنها فراهم میآورد. چنانکه هدف از خلقت انسان نیل او به کمالات اخروی بوده و نه صرفا رفع عقاب، و اگر یگانه راه رسیدن به این کمال بهره گرفتن از قدرت انتخاب و اختیار در بزنگاههای امتحان دنیوی است، لاجرم باید پذیرفت کسانی که از روی قصور از موهبت ایمان برخوردار نبودند اما با تلاش خود از دام وسوسهها گریخته، انتخاب درست کرده و اخلاقی زیستهاند، نباید از کمال لایق نوعِ انسان درحیات جاودان بیبهره بمانند. اهمیت این مساله آنگاه آشکارتر میشود که میبینیم بیشتر انسانها در طول تاریخ بیهیچ تقصیری از هدایت وحیانی و به تبع آن ایمان به خداوند محروم ماندهاند؛ چنانکه مسیر فوق را برای این تعداد کثیر از انسانها گشوده ندانیم، ناچار باید برای تبیین حکمت الهی در خلقت آنها چارهای بجوییم که با عدالت خداوند در نحوه آفرینشِ نوعِ انسان سازگار باشد.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210219Theoretical model of learning in the Holy Quranالگوی نظری عبرتپذیری در قرآن کریم356512695020.1001.1.23833025.1399.10.2.2.0FAعباس پسندیدهدانشیار گروه حدیث، دانشکده علوم و معارف حدیثی، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایرانJournal Article20210112Taking lessons from other things is one of the important aspect of Islamic ethics. It is important that to understand the difference between a lesson and learning from it. The purpose of this study is to clarify what is the theoretical model of taking lessons from it. The research approach is qualitative with content analysis approach. <br />Findings show that first of all, taking lesson means passing from the unknown to the known and returning to the first position and turning the unknown into the known, which leads to making different decisions. Secondly, in the Holy Qur'an, three effective elements of learning instructions are mentioned, which are: insight, Lob and fear. The first two elements are cognitive in nature and the third element is emotional. Thirdly, from these three elements, a cognitive-emotional model was obtained, which is looking into the interior of things (insight) and achieving a pure analysis (Lob), And on the other hand, the fear caused by the greatness of things (fear), influenced by taking lesson and clarifying the person's task.<br />The result of current research is developing a model of taking a lesson, based on the cognitive dimension, one must create the ability going to the inner side, and analyzing something without being under illusions, and in the emotional dimension, creating a state of fear caused by the perception of greatness and awe. This can clarify the strategy of cultural, educational and propaganda activities.عبرتگیری از موضوعات مهم در اخلاق اسلامی بوده وجودِ عبرت با عبرتپذیری متفاوت است. هدف این پژوهش طراحی الگوی نظریِ عبرتپذیری است. رویکرد پژوهش، کیفی، نوع آن کتابخانهای و روش آن تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عبرت به معنی گذر و عبور از نامعلوم به معلوم، بازگشت به موقعیت اول و تبدیل نامعلوم به معلوم است که موجب اتخاذ تصمیم متفاوت میشود. در قرآن کریم از سه عنصر مؤثر در عبرتپذیری یاد شده که عبارتند از: بصیرت، لبّ و خشیت. دو عنصر اول ماهیتی شناختی دارند و عنصر سوم، عاطفی و هیجانی است. از این سه عنصر، یک الگوی دو وجهی شناختی-عاطفی به دست میآید که از سویی به باطن امور نفوذ میکند(بصیرت) و به تحلیل ناب دست مییابد(لبّ) و از سوی دیگر ترس ناشی از عظمت امر(خشیت)، موجب تأثیرپذیری از عبرت میشود و تکلیف فرد را روشن میکند. نتیجه پژوهش این که برای بسط عبرتپذیری، باید در بعد شناختی توان نفوذ با باطن امور و تحلیل پیراسته از اوهام را ایجاد کرد و در بعد عاطفی، حالت ترس ناشی از ادراک عظمت و هیبت را به وجود آورد. این میتواند راهبرد فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی و آموزشی را روشن کند.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210904The role of human will in love from the perspective of verses, hadiths and thinkersنقش اراده انسان در محبت از منظر اخلاق اسلامی659012707720.1001.1.23833025.1399.10.2.3.1FAانسیه کاشانیدانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث قممحمد رکعیاستادیار پژوهشکده کلام دانشگاه قرآن و حدیث قممهدی نصرتیاناستادیار دانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20210904The importance of the subject of love in Islamic anthropology has caused scientists to discuss it in detail or briefly, despite the fact that this issue has long been widely considered by scientists, but the role of the human will in love has not been much considered اند. But the voluntary nature of love in the Qur'an and Hadith is proven by evidence. One of these evidences is the use of the substance of love in the Qur'an.<br /><br />This chapter has a kind of cause because it adds the meaning of seeking to the meaning of the root of the verb<br />The meaning of preference is created in the meaning of love. Also, verses and hadiths that name negative and negative loves recognize the existence of a kind of authority in human love. Another evidence in the acceptance of the human will in love by verses and hadiths is that love can be guided from the perspective of verses and hadiths.محبت از کلیدیترین مفاهیم اخلاقی در قرآن کریم و روایات است. هدف این پژوهش بررسی ارادی یا غیر ارادی بودن محبتورزی پس از فراهم شدن مقدمات و مراحل محبت در انسان است. این مسئله از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و حُکما بوده و بیشتر محبت را در این مرحله، غیرارادی دانستهاند. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای و شواهد و مؤیّداتی از قرآن و حدیث قصد دارد ارادی و اختیاری بودن محبت را اثبات کند. از جمله این شواهد، استعمال ماده محبت در باب استفعال در قرآن است؛ این باب چون معنای طلب را به مفهوم ریشه فعل میافزاید باعث میشود نوعی معنای ترجیح در معنای محبت ایجاد شود. مؤیّد دیگر آیات و روایاتی است که محبتهایی منفی و منهی را نام برده و مومنین را از آنها پرهیز میدهد که نشان از وجود نوعی اختیار و اراده در محبت بوده و شاهدی بر هدایت پذیر بودن محبت از دیدگاه آیات و روایات است. تبیین ارادی یا غیرارادی بودن محبت به عنوان یکی از هیجانات اخلاقی در حوزه فرااخلاق، میتواند به مسائل مطرح در این حوزه یاری کند.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210219The Status of Justice in the System of Jurisprudential Knowledge from the Perspective of Shahid Motahhari and Its Effect on the Relationships between Ethics and Jurisprudenceمنزلت عدالت در هندسۀ معرفت فقهی از دیدگاه شهید مطهری و تأثیر آن در مناسبات میان اخلاق و فقه9111512694920.1001.1.23833025.1399.10.2.4.2FAعلی شیروانیدانشیار گروه فلسفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-0871-5735Journal Article20201012According to the principle of mutual implication between the judgments of reason and the judgments of Islamic law ("Whatever the intellect judges, Sharia judges"), which is accepted by most scholars of Shiite jurisprudential methodology, reason is considered as one of the sources of Islamic law, that is, it is possible to achieve the jurisprudential legal rule through what the reason understands. According to Shiite jurisprudents, goodness and the merit of justice and badness and the ugliness of injustice are the most important truths which on its way to achieving a religious judgment the reason understands. On this basis, the principle of justice is naturally expected to have an important status in the system of jurisprudential knowledge. However, this is not the case in existing jurisprudence. <br />Expressing dissatisfaction with this fact, Shahid Motahhari considers this as the source of many shortcomings and deadlocks in the existing jurisprudence. He considers the reason for this to be the predominance of textualist thinking in jurisprudents<br />and tries to refute the necessary principles to put the principle of justice in its proper place. To provide a suitable ground for maximum reliance on this principle to organize the rules of jurisprudence and the Islamic Sharia system. In this article, the principles considered by Shahid Motahari to place the principle of justice in its proper place are examined and its effect on how jurisprudence is related to ethics is considered and some of the challenges and questions ahead are evaluated.براساس اصلِ قاعدۀ ملازمۀ میان حکم عقل و حکم شریعت اسلامی (کلّ ما حَکَم به العقل حکم به الشرع؛ هرچه را عقل به آن حکم کند شرع نیز به آن حکم میکند) که در اصول فقه شیعی مورد پذیرش بیشتر اصولیون قرار گرفته، عقل یکی از منابع شریعت به شمار میآید، یعنی میتوان از طریق آنچه عقل میفهمد به حکم شرعی فقهی دست یافت. از نظر فقیهان شیعه نیکویی و شایستگی عدالت و زشتی و ناشایستگی ظلم مهمترین حقیقتی است که عقل برای دستیابی به حکم شریعت میفهمد و بر این پایه، به طور طبیعی انتظار میرود اصل عدالت از منزلتی مهم در هندسة معرفت فقهی برخوردار باشد، این در حالیست که متاسفانه فقه موجود چنین نیست! استاد مطهری با اظهار ناخرسندی از این واقعیت، همین امر را منشأ بسیاری از کاستیها و بنبستها در فقه موجود دانسته و علّت آن را غلبۀ تفکر نصگرایی در فقیهان میشمارد؛ لذا میکوشد با تنقیح مبانی و مبادی لازم برای قرار دادن اصل عدالت در جایگاه شایستة خود، زمینة مناسب برای تمسک حداکثری به این اصل را برای سامان دادن احکام فقهی و نظام شریعت اسلامی فراهم سازد. در این مقاله مبانی موردنظرشهید مطهری و اثر آن در چگونگی رابطۀ فقه با اخلاق مورد توجه قرار گرفته و پارهای از چالشها و پرسشهای پیشروی آن ارزیابی میشود.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210219What is the essence of pleasure and its status in Islamic ethics according to professor Misbah Yazdi’s viewpoint?ماهیت شناسی لذت و جایگاه آن در اخلاق اسلامی از منظر استاد مصباح یزدی11514712695120.1001.1.23833025.1399.10.2.5.3FAروح الله شهریاریدانشجوی دکتری گرایش اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، قم.Journal Article20201130This study is going to analyze the issue of pleasure using descriptive analysis method and referring to professors Misbah Yazdi’s ideas.The main question to answer is: What is the status of pleasure in Islamic ethics? The results of the survey shows that the pleasure is a main inborn inclination and it means every kinds of perception about everything which is pleasurable for human’s self will. Perception of pleasure has four conditions: one’s suitable ability to perceive pleasure, it should be agreeable to self, there should be the conditions of pleasure perception, the issue should be in the era of one’s awareness and attention. This study also shows that the pleasure is the main motivation in optional behaviors as there is no optional behavior which the agent is going to do without absorption and agreement of that action with his self. The pleasure according to its role in the ultimate happiness of human being is divided to praiseworthy and contemptable ones.To know the noble pleasure Professor Misbah evaluated the pleasure according to Quranic logic via two measures: Quality and continuity. Furthermore to know the noble pleasure it is necessary to know the real happiness of human being so recognition of real happiness necessitate the recognition of noble pleasures and vice versa, recognition of noble pleasures necessitate the recognition of real happiness. In his view the elements which determine the preference of a pleasure or recognition of its instance are not always optional. Generally these are: natural needs, habit, reason and revelationاین پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و از طریق رجوع به اندیشههای استاد مصباحیزدی به بررسی مسئله لذت پرداخته و در پی پاسخ به این سوال است که لذت چه جایگاهی در اخلاق اسلامی دارد؟ نتایج پژوهش نشان میدهد لذت یک گرایش اصیل فطری و به معنای ادراک هر امری است که با نفس انسان ملائمت داشته باشد. درک لذت مستلزم چهار شرط است: وجود قوۀ متناسب با لذت؛ ملائمت با طبع؛ وجودِ شرایط فراهم آمدن درک لذت؛ قرارگرفتنِ شیء مورد نظر در شعاع آگاهی و توجه فرد. از یافتههای مقاله اینکه نشان داد، لذت محرک اصلی انسان در رفتارهای اختیاری است به طوری که هیچ فاعلی بدون کشش و ملائمت مطابق با طبعش نمیتواند فعل مورد نظر را انجام دهد؛ همچنین لذت براساس نقشی که در کمال نهایی انسان دارد به لذت ممدوح و مذموم تقسیم میشود. استاد مصباح براساس منطق قرآن دو ملاکِ کیفیت و دوام را برای تشخیص لذت اصیل از غیرآن، ارائه نموده و شناخت کمال حقیقی انسان را برای شناخت لذت اصیل ضروری میدانند. در نتیجه همچنانکه شناختِ کمال حقیقی، مستلزم شناخت لذیذ اصیل است، شناخت لذیذ اصیل نیز مستلزم شناخت کمال حقیقی است. در نگاه ایشان عواملی که در ترجیح یک لذت یا تشخیص مصادیق آن دخالت دارند همواره اختیاری نبوده و به صورت کلی عبارتند از نیازهای طبیعی، عادت، عقل و وحی.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302510220210219Evaluation of the implication of descriptive relativity of value with its Meta-normative relativityارزیابی دلالت نسبیت توصیفی ارزش بر نسبیت فراهنجاری آن14718512694820.1001.1.23833025.1399.10.2.6.4FAغلامحسین جوادپوراستادیار گروه کلام ، مؤسسه حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20201004In different cultures and traditions, there are a variety of values that are interpreted as descriptive relativity. Each ethnic group often exaggerates its own values (whether ethical, political, social, economic or scientific) and disregards or even sometimes values other cultures. Counts. Some have considered the best explanation of this fact to be true relativism or value metaphor, and in fact one of the most important underpinnings of relativistic relativity is this cultural diversity. Both claim: "the realization of cultural diversity of value" and "its implication of real and positive diversity of value and the negation of the absolute, fixed and pervasive truth of value" is the site of dispute. Reducing ethnic differences in customs, misinterpreting complex relationships and structures of cultures, resolving disputes, the possibility of errors in cultural translation of values, multiculturalism and the problem of belonging to multiple cultures and conflicts of values, and Overcoming the values of the ruling class is also one of the challenges of adopting descriptiveدر فرهنگها و سنتهای مختلف، ارزشهای متنوعی وجود دارد که از آن به نسبیت توصیفی تعبیر میشود. هر قوم و فرهنگی اغلب، ارزشهای خاص خود (چه اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یا علمی) را والا میشمارد و به ارزشهای دیگر فرهنگها بیتوجه است یا حتی گاه آنها را ضد ارزش میشمارد. برخی بهترین تبیین از این واقعیت را نسبیت واقعی یا فراهنجاری ارزش دانستهاند و درحقیقت یکی از مهمترین پشتوانههای نسبیت فراهنجاری را همین تنوع فرهنگی میدانند. هر دو مدعای: «تحقق تنوع فرهنگی ارزش» و «دلالت آن بر تنوع واقعی و ثبوتی ارزش و نفی حقیقت مطلق، ثابت و فراگیر ارزشی» محل مناقشه است. فروکاهش اختلافات اقوام به آداب و رسوم، تلقی نادرست از روابط و ساختار پیچیده فرهنگها، قابل حلوفصل بودن اختلافات، احتمال خطا در ترجمه فرهنگی ارزشها، چندفرهنگی بودنِ افراد و مشکل تعلق هر فرد به چند فرهنگ در عین تعارض ارزشها و نیز غلبه ارزشهای قشر حاکم بر فرودستان، ازجمله چالشهای اصل پذیرش تنوع فرهنگی است که حاصل تأمل در آنها، به رسمیت نشناختن اختلافات رایج ارزشی نزد اقوام مختلف است؛ چراکه هم بهلحاظ شهودی، اختلافات قومی و فرهنگی بسیاری در بین انسانها یافت میشود و هم این اختلافات با فرض یکسان بودن همه متغیرات، ازجمله اختلافات زبانی و عدم حلوفصل آنهاست و بیان فروض یادشده، تأثیری در حل مقدمه اول و رفع اختلافات توصیفی ندارد. گام دوم این استدلال و ابتنای نسبیت فراهنجاری بر نسبیت توصیفی نیز مدعایی بدون دلیل کافی و تنها قوت بخشیدن به یکی از احتمالات در مسأله است که این خود یک مغالطه شمرده میشود. به عبارت دیگر، پلزدن از مقام اثبات به مقام ثبوت، امری نادرست و استدلال از معلول به علت، دلیلی ضعیف بر مدعا شمرده میشود. بنابراین نسبیت توصیفی، دلیل تام و قانعکنندهای برای نسبیت فراهنجاری نیست.