پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823Qur'an and Its Moral Systemقرآن و نظام اخلاقی آن54684035FAحسن سراج زاده اصفهانیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180530The purpose of this study was to firstly elucidate the necessity of designing the Qur'anic moral system and, secondly, proposing a new system for the moral teachings of the Qur'an in a systematic and comprehensive<br />structure. To this end, considering the systematic effects of the Qur'anic moral verses, in this study, using the<br />descriptive-analytic method, the eighteen arguments are used to prove the necessity of designing the Qur'an's ethical system. On this basis, on the one hand, the attributes of God and the characteristics of Islam are brought about by the design of the moral system; on the other hand, there are some influences and benefits that have been made in designing a moral system for the Qur'an itself, ethics, human and his individual and social life. The design of a system also compensates for research shortcomings in this area. In the following,introducing various systems based on the system of "verbal", "semantic", "traits", "relations" and "stages" of morality, as well as the system-based work, each of which systematically regulates ethical teachings, a new model for the Qur'anic ethics system is proposed. The outcome of this research is to present a fourdimensional structure of the Quran's ethics system.هدف این پژوهش اولاً بیان ادلة ضرورت طراحی نظام اخلاقی قرآن و ثانیاً پیشنهاد یک نظام جدید برای آموزههای اخلاقی قرآن در ساختاری نظاممند و جامع است. بدین منظور، با توجه به آثار و نتایج نظاممندی آیات اخلاقی قرآن، در این پژوهه با استفاده از روش توصیفیـتحلیلی، به ادلة هجدهگانه برای اثبات ضرورت طراحی نظام اخلاقی قرآن استناد میشود. بر این اساس، از یک سو، صفات خدا و ویژگیهای اسلام آورده میشود که مقتضی طراحی نظام اخلاقی است؛ و از سوی دیگر، تأثیرات و فوایدی ذکر میشود که در طراحی یک نظام اخلاقی برای خود قرآن، اخلاق، انسان و حیات فردی و اجتماعی او به بار میآید. طراحی یک نظام به معنای سیستم، کمبودهای پژوهشی در این زمینه را نیز جبران میکند. در ادامه با معرفی نظامهای مختلفِ مبتنی بر نظامِ «لفظی»، «معنایی»، «صفات»، «روابط» و «مراحل» اخلاق و نیز نظام مبتنی بر «سیستم» ـ که هر کدام به شکلی به نظاممند کردن آموزههای اخلاقی پرداختهاند ـ مدلی جدید و کلاننگر برای نظام اخلاقی قرآن پیشنهاد میشود. برآیند این تحقیق، ارائۀ یک ساختار هرمیشکل و چهاربعدی از نظام اخلاقی قرآن است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823Javadi Amoli's Moral Philosophyفلسفه اخلاق استاد جوادی آملی476884036FAسید علی صالحی ساداتیدانشجوی دکتری فلسفۀ اخلاق دانشگاه قممحسن جوادیاستاد دانشگاه قمJournal Article20190126Like many other Islamic philosophers, Javadi Amoli holds that ethical concepts and statements are i'tibatri (constructivistic). I'tibatr is a mental (rational) action that humankind does, regarding present realities and ideal ends, generally before any act, and especially before any moral act. i'tibatr is a theory about philosophy of action in general, and particularly about ethics. He asserts that the nature of ethical statements is insha'i (performative) and performative utterances express those rational constructs. Moral statements which have constative form are really performative. Moral rational constructs are not arbitrary and they are based on realities and common human ends. This theory is a kind of non-cognitivism but it supports moral absolutism. We have proofs for moral claims, and like theoretical realm, there are self-evident propositions in practical realm. In a perfect ethics (individual or social) that aims at human elevation, we need not only the rightness of human actions but also the goodness of moral agents. In ethical theory, Javadi Amoli is a virtue ethicist, but he takes duty and consequences of actions into consideration. Religious ethics differs from secular ethics because the existence of God and the next world are realities that require especial rational performative utterances.استاد جوادی آملی ماهیت گزارههای اخلاقی را اعتباری میداند. اعتبار یک فعل نفسانی است که انسان با توجه به واقعیتهای موجود و غایات مطلوب، قبل از هر عملی عموماً و نیز قبل از عمل اخلاقی خصوصاً مرتکب میشود. نظریۀ اعتبار نظریهای است در باب فلسفۀ عمل به طور عام و فلسفۀ اخلاق به طور خاص. به تصریح ایشان ماهیت گزارههای اخلاقی انشائی است که ابراز همان اعتبار است و گزارههای اخلاقی که صورت خبری دارند نیز در واقع انشائی هستند. اعتبارات در حوزۀ اخلاق، اعتبارات دلبخواهی و گزاف نیستند، بلکه بر در نظر گرفتن واقعیات و اهداف مشترک انسانی مبتنیاند. این نظریه را میتوان از نظریات ناشناختگرایی اخلاقی برشمرد که گزارههای اخلاقی را قابل صدق و کذب نمیدانند. بر خلاف بسیاری از ناشناختگرایان، ایشان مطلقگرای اخلاقی است و معتقد است گزارههای اخلاقی با وجود غیرشناختی بودن برهانپذیرند و همانگونه که بدیهیاتی در حوزۀ نظر وجود دارد، بدیهیاتی نیز در حوزۀ عمل وجود دارد. این امر باعث میشود که برهان و بداهت، مختص قضایای خبری نباشند. غایت اخلاق تکامل فرد است که به تبع، تکامل جامعه را به همراه خواهد داشت. بنابراین گرچه حسن فعلی فواید خویش را دارد، تکامل به حسن فاعلی نیز نیاز دارد. تبلور حسن فاعلی در ملکه شدن فضایل است. ملکه شدن فضایل، بصیرتهایی را در قوۀ تشخیص به دنبال دارد. به نظر میرسد به لحاظ هنجاری میتوان استاد جوادی آملی را فضیلتگرا نامید؛ اما این فضیلتگرایی با عمل به وظیفه و در نظر گرفتن نتایج عمل در شرایطِ مخصوص منافاتی ندارد، بلکه شخص فضیلتمند در تشخیص افعال نیک و نتایج افعال نیک، بصیرتی افزون خواهد داشت. اخلاق در حوزۀ تدین معنای متفاوتی خواهد داشت؛ زیرا اعتبارها بر واقعیتها مبتنیاند، و وجود خدا و زندگی پس از مرگ، به عنوان واقعیت، اعتبارات خاص خود را برای اَعمال، طلب میکنند. همچنین اعتقاد به خدا و زندگی پس از مرگ، انگیزۀ اخلاقی را تشدید میکند و هدف زندگی اخلاقی را از زندگی دنیوی فراتر خواهد برد.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823The pattern of Islamic ethics education through the perspective of Imam Sajjad (AS)
Based on the analysis of the content of Makarem Ol Akhlagh prayerالگوی تربیت اخلاق اسلامی از منظر امام سجاد(ع) بر مبنای تحلیل محتوای مضمونی دعای مکارم الاخلاق699484037FAاکرم سلیمیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س)فتحیه فتاحی زادهاستاد دانشگاه الزهرا(س)محمد عترت دوستاستادیار دانشگاه شهید رجاییJournal Article20180311One of the most important issues of human societies is human education patterns discovery and explanation by considering "ethical" approach. These issues, especially in Islamic societies, which are initiative in the process of human growth and development, have particular importance. Considering this, one of the most important ways of extracting educational patterns is analysis of the Syrian Imams (AS) as a guide to humanity, But since the studies in this regard are largely based on historical reports or thematic categorization of their numerous narration, Which has been issued in different times and locations for different audiences, Therefore, the results of this research could not be considered as a systematic and stable model.<br />One of the most important remained narrations of Imams (AS) is his claim which has a more educational approach and tried to meet the human most important needs. In the meantime, Prayer of Makarem Ol Akhlagh of Imam Sajjad (as) has the most importance in the elaboration of the moral and educational system of Islamic society. In this research we tried to use the content analysis method for Extracting elements and moral categories that is hidden in layers of Makarem Ol Akhlagh .And explain the pattern of process of Islamic ethics training based on this prayer. The most different aspect of this article regarding other numerous narrations is tried to cite the steps in the moral education model accurately and sequentially.از جمله مهمترین متون حدیثی به جای مانده از ائمۀ اطهار:، ادعیۀ ایشان است که بیشتر رویکرد آموزشی دارند و رویکرد آنها برآورده کردن مهمترین نیازهای انسانی است. در این میان، دعای مکارم الاخلاق منقول از امام سجاد7 میتواند اهمیّت بسیاری در تدوین نظام اخلاقی و تربیتی جامعۀ اسلامی داشته باشد. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوایی، به استخراج مضامین و مقولههای اخلاقی مندرج در لایههای نهفتۀ دعای مکارم الاخلاق پرداخته و الگوی فرایندی تربیت اخلاق اسلامی بر مبنای این دعا کشف و تبیین شود. مهمترین وجه ممیّز مقالۀ حاضر از دیگر شروح متعدد نگاشتهشده بر این دعا، این است که این جستار تلاش کرده گامها و مراحل الگوی تربیت اخلاقی را به صورت دقیق و متوالی ذکر کند.<br /> بر پایۀ الگوی یادشده، هدایت به مسیر حق و تمسک به اطاعت الهی، بر رشد و تکامل اخلاقی مقدم شده است. پیمودن گامهای اصلاح اخلاقی با تأکید بر نیکی به دیگران و نرمخویی، در زمرۀ الزامات تربیت اخلاقی انسان است؛ و در مقابل، ظلم و دشمنی، مهمترین مانع تکامل تربیت و اصلاح اخلاقی بشر است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823Mohammad Mehdi Naraqi on Moral Educationتربیت اخلاقی از دیدگاه محمدمهدی نراقی9512484040FAفاطمه وجدانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا شعبانیانکارشناس ارشد فلسفۀ اخلاق، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180829Today, considering the importance of moral education of the young people it is essential to design and use effective and native models of moral education. <br />This study has been done for this purpose. The purpose of this research is to extract and explain Mohammad Mehdi Naraqi's moral education perspective; As a result, the foundations, goals, principles, and methods of moral education have been explained from his perspective. The research methodology is a Analytical descriptive and the data are mainly collected from the analytical review of the Jami' al-Sa'adat book. (The Collector of Felicities). Based on the findings, Naraqi's moral education approach is closely related to the educational approach. In the perspective of Naraqi's moral education, the ultimate goal of moral education is imitation of god; on that basis, purification of the soul, the acquisition of true knowledge and the attainment of moderation in morality, are among the middle goals of moral education. Also, according to the findings, 9 bases and 18 educational principles for the moral education have been extracted and explained. <br /> امروزه با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی نسل جوان، طراحی و بهرهگیری از مدلهای کارآمد و بومی تربیت اخلاقی، امری ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر نیز به همین منظور به انجام رسیده است. هدف این تحقیق، استخراج و تبیین دیدگاه تربیت اخلاقی محمدمهدی نراقی است؛ در نتیجه، مبانی، اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه ایشان تبیین و بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفیـتحلیلی است و دادهها عمدتاً از بررسی تحلیلی کتاب جامع السعادات جمعآوری شدهاند. بر اساس یافتهها رویکرد تربیت اخلاقی نراقی به رویکرد تربیت منش نزدیک است. در دیدگاه تربیت اخلاقی نراقی، هدف غایی تربیت اخلاقی، تشبه به خداوند است؛ و بر این اساس، پیراستن نفس از رذایل، کسب معارف حقیقی و رسیدن به اعتدال در اخلاق، از هدفهای میانی تربیت اخلاقی به شمار میآیند. همچنین بر اساس یافتهها، 9 مبنا و ۱۸ اصل تربیتی برای اخلاقی شدن متربیان، استخراج و تبیین شده است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823Ikhbat As a Degree in the Way of Moral Evolution and Its Dimensionsاخبات به مثابه یک درجه در مسیر تحول اخلاقی و ابعاد آن12515884041FAامیر غنویهیات علمی گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20181022The present paper surveys the features and dimensions of ethics that have been less considered, despite the key role in spiritual development. This rank was introduced in the verse 34 of the Hajj Sura with the word "Mokhbetin" and has been neglected due to the low frequency of this term and its derivatives. The lack of comprehensive research in this field, along with abundant praise from "Mokhbetin" of the verse mentioned, and the descriptions of the narrations from them, remark for careful research. <br />The method of collecting content, in addition to analyzing the contents of the statements made on Ikhbat, using explanations in the verses, narrations and interpretations of the conceptual elements contained in the meaning of Ikhbat, such as humility and modesty. In the analysis of content, we have adhered to Semantic analysis which is prevalent methodology in jurisprudence and the results are set in response to common questions in drawing up Spiritual authorities. <br />The findings of the study indicate the existence of extensive and profound teachings about the position of the Ikhbat. These teachings point to a position beyond the authority of Taqwa and Ihsan which cause to joining God's mercy and protect the seeker from pests like pride and awe. <br />The result of the study is that we are aware of the fact that the circle between the authority of Ihsan and the acquisition of mercy is passing through the position of Ikhbat. Spiritual authority of Ikhbat has a profound look at the actions and at its relation with the seeker goals and causes a different connection in solitude of ‘Abd and Lord.نوشتۀ حاضر به ویژگیها و ابعاد مرتبهای در اخلاق پرداخته که با وجود نقش کلیدی در تحول معنوی، کمتر مورد توجه بوده است. این رتبه در آیۀ 34 سورۀ حج با واژۀ «مخبتین» معرفی شده و به دلیل بسامد کم این واژه و مشتقات آن، مورد کمتوجهی بوده است. فقدان پژوهشی جامع در این زمینه، در کنار تمجید فراوان آیۀ یادشده از «مخبتین» و توصیفات روایات از آنان، لزوم پژوهشی دقیق را گوشزد میکند.<br /> روش کار در گردآوری محتوا افزون بر تحلیل مفاد بیانات واردشده دربارۀ اخبات، استفاده از تبیینهایی است که در آیات، روایات و تفاسیر عناصر مفهومی مندرج در معنای اخبات، مانند خشوع و تواضع، طرح شده است. در تحلیل محتوا به روش استظهاری رایج در فقه پایبند بودهایم و نتایج در قالب پاسخ به پرسشهای معمول در ترسیم مقامات سلوک تنظیم شده است.<br /> یافتههای پژوهش، از وجود آموزههایی گسترده و عمیق دربارۀ مقام اخبات حکایت دارد. این آموزهها از مقامی فراتر از مقام تقوا و احسان خبر میدهد که موجب وصال به رحمت حق میشود و سالک را از آفاتی چون غرور و عجب، مصون میدارد.<br /> نتیجۀ پژوهش، ما را به این نکته واقف میکند که حلقۀ واسط میان مقام احسان و وصول به رحمت، عبور از مقام اخبات است. مقام اخبات از نگاهی ژرف به اعمال و به نسبت آن، با آرمانهای سالک خبر میدهد و ارتباطی متفاوت را در خلوت عبد و ربّ سبب میشود.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30258120180823Professional Ethics in social sciences and practical reasonجایگاه شناسی اخلاق حرفهای در علوم اجتماعی و عقل عملی15918084042FAهادی موسویعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسیدحمیدرضا حسنیهیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.Journal Article20181226The relation between Ethics and social phenomena could be studding by investigating the roots of professional Ethics in social sciences. This article tries to define professional Ethics by focusing on it under a social theory. The separation between "morals of professions and their laws" and "Ethics and professions as universal law of ethics in all humanistic professions" actually is separation between two kinds of norms in social institutions. Although the first set is generally called professional Ethics but those are norms of social groups and the second emphasize at entering the common moral values of human in all professions. In the works of Emile Durkheim we can see the first functions of this explanation. He deduces the concept of professional Ethics from the theory of mechanic and organic solidarity. In this theory, Ethics is outcome from society. But practical wisdom in Islamic philosophy is the base of Ethics. Practical wisdom by the rational law of goodness issues the universal law of Ethics and by the other side of wisdom which is called strategic reason could overcome the ambiguity of the explanation of professional ethics.نسبت اخلاق با هویات اجتماعی را میتوان از طریق ریشههای پیدایش «اخلاق حرفهای» در علوم اجتماعی جستوجو کرد. این مقاله در تحلیلی علمی، بر نخستین آثاری متمرکز است که با دغدغۀ تعیین هویت اخلاق حرفهای، این بحث را در ضمن یک نظریۀ اجتماعی کلان مشاهده کردهاند. دو دسته از مباحث را باید تفکیک کرد: اول، مباحث ناظر به «خُلقیات حرفه» (اخلاق اهل یک حرفه) و اموری که به عنوان قانون میان ایشان از آن خلقیات انتزاع میشوند؛ و دوم، مباحث «اخلاق و حرفهها» به عنوان مباحث اخلاقی عام انسانی تعینیافته در حوزۀ حرفهها. این دو دسته را باید بهمثابۀ دو گونه هنجار در حوزۀ نهادهای اجتماعی تفکیک کرد. از مباحث دستۀ اول نیز عموماً با عنوان اخلاق حرفهای و اخلاق رسانه یاد میشود؛ اما این امور، هنجارهایی برآمده از گروههای اجتماعیاند. دستۀ دوم بر اهمیت ورود ارزشهای اخلاقی مشترک میان همۀ انسانها در تمامی حرفهها تأکید دارند. نخستین کارکردهای این تبیین را میتوان در آثار جامعهشناسانی همانند امیل دورکیم ردگیری کرد. او مفهوم اخلاق حرفهای را از نظریۀ «همبستگی مکانیکی و همبستگی ارگانیکی» استنتاج میکند. اخلاق در این نظریه، برآمده از هویت اجتماع است. اما در نظریههای حکیمان مسلمان، مبنای اخلاق بر عقل عملی نهاده شده است. عقل عملی که با قانون حسن و قبح عقلی، احکام جهانشمول اخلاقی را به عهده میگیرد، حیثیت دیگری دارد که میتوان آن را «عقل تدبیری» نامید. این بخش از عقل، به خوبی میتواند عهدهدار تبیین اخلاق اهالی حِرَف، صنوف و صنایع باشد.