پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222The Nature and Advantages of Islamic Applied Ethics, with an emphasis on the opinions of Ayatollah Javadi Amoliماهیت و مزایای اخلاق کاربردی اسلامی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی73264928FAمحمد تقی اسلامیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180130 Applied ethics research studies, now has reached to the point that attempts to take advantage of all the capacities of natural, human and social sciences to progress its work. Religion and religious thought, In the meantime, have been one of the significant capacities for researchers in this field. To the extent that the question arises whether applied ethics is essentially secular or religious? Due to the presence of religious scholars at the stages of the formation of this discipline, and in the light of the advantages and favors that religious thought can have for applied ethics, scholars have challenged the use of the secular title (especially the extreme meanings of the word) on the discussions and studies of this field. In this paper, while identifying and defining the Islamic applied ethics, focusing on the benefits that religious scholars of ethics have counted for the religious approach, I have dealt with the Islamic approach of Ayatollah Javadi Amoli to assess these benefits and compare them with the benefits of the Islamic approach. A genuine and inspiring attitude with the true presence of religion in human life, a new approach to moral impartiality and its compatibility with religious freedom, the combination of belief in God and the strengthening of moral obligations and a distinctive approach to the well-being and healthiness of the moral agents, are some of the achievements of Islamic approach to applied ethics, which are the results of research in this paper.پژوهش در اخلاق کاربردی به جایی رسیده است که از همۀ ظرفیتهای علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی بهره میبرد. دراینمیان، دین و اندیشۀ دینی یکی از ظرفیتهای مهم برای پژوهشگران این عرصه بوده است؛ تاجاییکه میتوان پرسید اخلاق کاربردی اساساً سکولار است یا دینی. پژوهشگران باتوجهبه حضور اندیشمندان دینی در مراحل شکلگیری این رشته و مزایا و رهاوردهای اندیشۀ دینی برای اخلاق کاربردی، در اطلاق عنوان سکولار (بهویژه معانی افراطیاش) بر مباحثهها و مطالعههای این رشته تردید کردهاند. در این مقاله ضمن شناسایی و تعریف اخلاق کاربردی اسلامی با تمرکز بر مزایایی که پژوهشگران دینی اخلاق کاربردی برای رویکرد دینی به آن برشمردهاند، با رویکردی اسلامی که از اندیشۀ استادجوادی آملی گرفتهایم، این مزایا را ارزیابی و با مزایای رویکرد اسلامی مقایسه کردهایم. نگرشی اصیل و الهامبخش به حضور واقعی دین در زندگی انسانها، رهیافتی تازه به بیطرفی اخلاقی و سازگاری آن با آزادی دینی، جمع اعتقاد به خدا و استحکام الزامات اخلاقی و رویکردی ممتاز به سلامت فاعل اخلاقی، از دستاوردهای رویکرد اسلامی به اخلاق کاربردی است که نتیجه این مقاله است.https://ethics.isramags.ir/article_64928_4afdc82d41f2e204f6332a1564fecd8b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222Internal Management of Family System According to the Forgiveness Verses and Traditions (based on short-term release-disclosure intervention)مدیریت داخلی سیستمی خانواده براساس گذشت در آیات و روایات و مداخله کوتاهمدت رها-آشکارسازی335664929FAمسعود آذربایجانیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدکتر پسندیدهدانشیار گروه علوم حدیث دانشگاه قرآن وحدیث.مسعود جان بزرگیاستاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20170529Considering the importance of family and its problems, on the one hand, and the capability of Islamic texts to solve family problems, on the other hand, this paper aims to investigate this question: what is the correct response to the mistakes or bad functions of one of the spouses in a family system. In other words, the purpose is to search for the best therapeutic responses in religious texts for rebalancing the family, when there is a wrong or inappropriate behavior. Our method is a qualitative content analysis. A Hadith from Imam Ali (pbuh) says: “if I do good things, she will thank, and if I do evil things, she will forgive,” which presents the dual situation of good-doing and evil-doing. This hadith has been narrated in numerous sources, including <em>Al-Ja'fariyat</em> (or <em>al-'Ashathiyat</em>), Ravandi's <em>Al-Navader</em>, Majlesi's <em>Biḥār al-Anwār</em>, Mirza Husain Tabarsi's <em>Mustadrak Al-wasa'il</em>. The main theme of this hadith can also be found in many verses of the Holy Quran. In addition, the pillars of intervention based on amnesty and forgiveness in the areas of maladjustment of harassment to the wife, search for the correct response to the spousal bad functions (superior coping), the effects and consequences of passing and forgiveness, and finally the training of forgiving skills based on various verses and hadiths has been tracked. The conclusion of this essay is that the basic principle in responding to the wife's mistakes is to forgive her. It is noteworthy that forgiveness reaction is the counterpart and complement of gratitude.باتوجهبه اهمیت خانواده و مشکلات آن و ظرفیتهای متون اسلامی، هدف این پژوهش بررسی این پرسش است که در سیستم خانواده، واکنش درست به خطاهای یکی از همسران چیست؛ بهعبارتدیگر، هدف جستوجوی متون دینی است برای یافتن بهترین واکنشهای درمانگرانه برای بازتعادلیابی خانواده هنگامیکه رفتار نادرست یا نامناسب سر زده است.
روش ما توصیفی ـ تحلیلی و براساس تحلیل محتوای کیفی است. یافتههای تحقیق عبارتاند از: حدیث علوی که محور بحث است و موقعیت دوگانه احسان و اسائه را بیان میکند. «ان احسنتُ شکرت و ان اسأتُ غفرت» این حدیث در منابع متعدد ازجمله الجعفریات (الاشعثیات)، النوادر راوندی، بحارالانوار مجلسی و مستدرک الوسایل حاجی نوری نقل شده، مضمون اصلی حدیث در بسیاری از آیات قرآن و شواهد قرآنی نیز آمده است. افزونبراین ارکان مداخله براساس عفو و گذشت در محورهای ناپسند بودن آزار به همسر، بررسی واکنش درست در مقابل بدی(مقابله برتر ) ، آثار و پیامدهای گذشت و بالاخره مهارتآموزی گذشت براساس آیات و احادیث مختلف پیگیری شده است. نتیجۀ مقاله این است که اصل کلی در واکنش به بدی یا خطای همسر، گذشت است. گفتنی است بخشش مقابلِ قدردانی و مکمل آن است.
https://ethics.isramags.ir/article_64929_3bd35887810e5113158415a22383c273.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222Factors of Children Moral Development in Familyعوامل رشد اخلاقی کودکان در بافت خانواده578263627FAحسن بوسلیکیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-3593-8093Journal Article20170922It is a concern of parents to bring up their children in such a way that, in addition to socialization, they reach growth and excellence. Meanwhile, moral development is an important matter. Psychological studies of moral development are an important part of the moral education basics. Reviewing the findings of moral psychology, with a documentary methodology, this paper will identify and define factors of children's moral development in the family. The sphere of influence of these factors is social morality. Here we’ll deal with nuclear families, including parents and children, not large families or specific kinds of families, such as single-parent families. Hence, the scope of this study is to identify the factors of two-way relationships between parent-child and siblings. This article is part of a review study and has no hypothesis.تربیت کودکان بهنحویکه علاوهبر جامعهپذیری، به رشد و تعالی برسند، از دلمشغولیهای والدین است. دراینبین، رشد اخلاقی اهمیت ویژهای دارد. مطالعات روانشناختی رشد اخلاقی، بخش مهمی از مبانی تربیت اخلاقی است. این نوشتار با مروری بر یافتههای روانشناسی اخلاق و با روش اسنادی، عوامل رشد اخلاقی کودکان را در خانواده شناسایی و معرفی میکند. حوزۀ تأثیر این عوامل، اخلاق اجتماعی است. این نوشتار به خانوادههای هستهای، شامل والدین و فرزندان میپردازد، نه خانوادۀ گسترده و خانوادههای خاص، مانند تکوالدی و تکفرزندی؛ ازاینرو قلمروی این نوشتار، شناسایی عواملِ مناسبات دوسویۀ والد ـ فرزند و خواهر ـ برادر است. این نوشتار جزء مطالعات مروری است و فرضیه ندارد.https://ethics.isramags.ir/article_63627_7d4cb0318b0128c2f69f72ae4492a779.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222The Firmness and Productivity Tradition: an Ethical Rule in Islamسنت استحکام و بـﻬرهوری: قاعدۀ اخلاقی در اسلام10913263599FAحسین عزیزیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20180305The subject matter of this paper is the tradition of firmness as a moral principle in Islam. What is the relationship between this concept and the modern concept of productivity and what are its implications? Shia and Sunni authoritative historical and Hadith sources agree that the tradition of strength and firmness is rooted in the teachings of the Prophet (PBUH) and his household (PBUT). These teachings have been repeatedly mentioned in Islamic traditions with titles like "strength, solidity, stableness and good-doing". An analysis of these concepts suggests that they have semantic affinity with "productivity," because productivity is defined as the outcome of "efficiency and effectiveness." Effectiveness means to do good things, and efficiency means to do good things well. These elements can be fully understood in the meanings of the above titles. In addition, the concept of durability and stability of the action is also the third element in the definition of productivity, which is again included in the implications of aforementioned titles; an element which in its place is one of the educational traditions of the Prophet (PBUH). In these Hadiths, i.e. Hadiths about business and beneficial human experiences, there are issues that can be considered as areas and complementary elements of productivity and firmness. These elements include: restoring and institutionalizing the productivity tradition; changing attitudes toward the sacred position of work and income in Islam; prudence and foresight in livelihood; Taking advantage of one’s own experience and others’; consulting, specialization, practical abilities. The important result of the discussion of firmness and its relationship with productivity is that the firmness and strength of practice is one of the important teachings of applied ethics in Islam, and, according to Islamic sources, it should be accepted and studied as an inclusive culture and tradition.مسئلۀ این مقاله، سنت استحکام همچون اصلی اخلاقی در اسلام است . این مفهوم چه رابطهای با مفهوم نوپدید بهرهوری دارد و ملزومات آن چیست؟ منابع حدیثی و تاریخی کهن و معتبر شیعه و سنی موافقاند که سنت اتقان و استحکام، ریشه در تعالیم پیامبر و خاندانش دارد. این تعالیم در روایات اسلامی با عنوانهای«اتقان، اِحکام، اثبات و احسانالعمل»، بارها گوشزد شده است. تحلیل این مفاهیم نشان میدهد که به واژۀ «بهرهوری»، نزدیکی معنایی بسیاری دارند؛ زیرا یکی از تعریفهای بهرهوری، برآیند دو عنصر «کارایی و اثربخشی» است. اثربخشی به مفهوم انجام دادن کار نیک است و کارایی، کار نیک را نیک انجام دادن است. این عناصر را کاملاً در معنای عناوین بالا میتوان درک کرد؛ افزونبر آندو، مفهوم پایداری و دوام عمل نیز عنصر سوم در تعریف بهرهوری است که باز در مدلولِ عناوین چهارگانۀ بالا وجود دارد؛ عنصری که در جای خود، سنتی از سنتهای انسانساز پیامبر خدا ص است. در این روایات، روایات کسبوکار و تجربههای سودمند بشری، موضوعاتی به چشم میخورند که از آنها میتوان به زمینهها و عناصر مکمل بهرهوری و محکمکاری یاد کرد. این عناصر عبارتاند از: احیا و نهادینه کردن سنت بهرهوری؛ تغییر نگرش به جایگاه قدسی کار و درآمد در اسلام؛ دوراندیشی در معیشت و کار؛ بهرهمندی از تجربۀ خود و دیگران؛ مشورت، کاردانی، تخصص و دانشوری. نتیجۀ مهم بحث دربارۀ استحکام و رابطۀ آن با بهرهوری، آن است که استحکام و اتقان عمل، یکی از آموزههای مهم اخلاق کاربردی در اسلام است و بهدلالت روایات اسلامی باید آن را همچون فرهنگ و سنت فراگیر پذیرفت و مطالعه کرد.https://ethics.isramags.ir/article_63599_7a00e0209daa15c857f6f02e006a9d3b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222Neighborhood Problems in Apartments and Ethical solutions for Themبررسی مشکلات همسایگی در آپارتماننشینی و راهکارهای مقابله آن با رویکرد اخلاقی8310863185FAعلی ملکوتی نیادانشجوی دکتری دانشگاه قرآن و حدیث قممحمد تقی سبحانی نیااستادیار دانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20180122In the contemporary world, especially in urbanized areas, significant changes have taken place that makes bad effects on neighbors’ relationships, in particular for whom live in apartments. In the present study, with the help of a descriptive-analytical method, we will investigate three threats that endanger apartment-living in urbanized areas: the lack of communication and constructive interaction with neighbors, weakness of participation in the management of apartment shared affairs, and neighborly disturbances, for which we will suggest some ethical solutions. The most important solutions include increasing the neighbors' awareness of each other's status and mutual rights, observing ethical principles in managing the shared affairs of the apartment, understanding the inevitability of some disturbances in neighborly life, adhering to neighborly ethics, and finally appealing to jurisdiction (the last resort) by trying to revive friendship and brotherhood.در دنیای معاصر، بهویژه در شهرنشینی، تغییرات چشمگیری رخ داده که زندگی را کنار همسایگان با آسیبهای متعددی مواجه کرده است. در این پژوهش، با مطالعۀ کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی، سه آسیبِ معاشرت و تعامل سازنده نکردن با همسایگان، ضعف مشارکت همگانی در مدیریت مجتمع و مزاحمتهای همسایگی را در زندگی آپارتمانی بررسی میکنیم و راهکارهای اخلاقی میدهیم. مهمترین راهکارها عبارتاند از افزایش آگاهی همسایگان از جایگاه یکدیگر و حقوق متقابلشان، رعایت اصول اخلاقی در مدیریت مجتمع، درک درست از اجتنابناپذیر بودن برخی اذیتها در زندگی همسایگی، پایبندی همگان به اخلاق همسایگی و بالاخره یاری گرفتن از مراجع قانونی (آخرین راهکار) با تلاش برای احیای دوستی و برادری.https://ethics.isramags.ir/article_63185_01cc4573afad3ec51f28fd220f17b2be.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257220171222A Comparative Study between Rousseau and Ayatullah Javadi Amoli on the Purposes of Moral Education: Accommodation between Naturalism and Revelationبررسی مقایسهای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی؛ تطبیق دیدگاههای طبیعتگرایی و وحیانی13216263184FAمحمود امیدیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهرانمحمد حسن میرزا محمدیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهرانقادر فراقیدانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران.Journal Article20180220Morality and ethical research method of this study is comparative analysis. The findings of the research indicate that the ultimate goal of moral education in Rousseau's naturalistic system is human obedience to nature, and in Ayatullah Javadi Amoli's revelation-based system is man's rapprochement with God. In order to achieve such an aim, Rousseau recognized self-care, temperance, humility, the realization of freedom and altruism as intermediate goals, and Ayatollah Javadi recognizes God-knowledge, self-knowledge, Fitrah-seeking, humility and moderation, dignity, the education in the present age are the most fundamental human issues that have always been of interest to thinkers and scholars from all over the world. Therefore, the present study aims to compare the goals of ethical education from the perspective of Rousseau and Ayatollah Javadi Amoli. The realization of freedom, and altruism as intermediate goals. There are shared aspects in the goals introduced by the two thinkers, one of the most important of which is the special attention to moral education. But the most important matter of disagreement between the two is that Rousseau considers staying away from society is the way to achieve ethical goals, while according to Professor Javadi Amoli, achievement of such goals should be come about within the society. Also, the centrality of nature on the one hand, and Allah Almighty, on the other hand, is one of the most important differences between them and epistemic sources of moral education goals in two perspectives that manages the ethical orientation of man from beginning to end.اخلاق و تربیت اخلاقی در عصر حاضر از بنیادیترین موضوع بشریست که همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران مختلف در اقصا نقاط جهان بوده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی میباشد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که هدف غایی تربیت اخلاقی در نظام طبیعتگرایانه[1] روسو تبعیت انسان از طبیعت و در نظام وحیانی آیت الله جوادی آملی تقرب انسان به سوی خدا میباشد. روسو برای نیل به چنین غایتی محافظت از نفس، تواضع و اعتدال، تحقق آزادی، نوعدوستی و دگرخواهی و آیت الله جوادی نیز شناخت خالق، شناخت خود، فطرتجویی، تواضع و اعتدال، کرامتمداری، تحقق آزادی، نوع دوستی و دگرخواهی را به عنوان اهداف واسطهای معرفی نمودهاند. وجوه اشتراک خاصی بین اهداف ترسیم شده هر دو اندیشمند وجود دارد که از مهمترین آن توجه ویژه هر دو اندیشمند به تربیت اخلاقی است. ولی از مهمترین وجوه اختلاف دو صاحب نظر این است که، روسو دستیابی به اهداف اخلاقی را در دوری از جامعه میداند، در حالی که از نظر استاد جوادی آملی دستیابی به چنین مقاصدی در درون جامعه محقق میشود. همچنین محوریت طبیعت از یک سو و خداوند متعال از سوی دیگر از مهمترین تضادهای ماهوی و سرچشمههای معرفتی اهداف تربیت اخلاقی در دو دیدگاه است که جهت دهی زیست اخلاقی آدمی را از ابتدا تا انتها بر عهده دارد.
<br />
[1]. طبیعتگرایی (Naturalisme) یا فلسفه اصالت طبیعت از جمله فلسفههای محض قدیمی است که طبیعت را تنها واقعیت می پندارد و تقریباً به غیر آن معتقد نیست. به عبارت دیگر، به نظر پیروان این سیستم فکری آنچه واقعیت دارد، همان «طبیعت» است آنچنان که حواس ما در مییابند. هیچ گونه علت و قدرت فراسوی طبیعی بر جهان حکومت نمی کند بلکه جهان، قائم به ذات است، توضیح آن در خودش است، ادارهاش به عهده خودش میباشد، و خود، راهنما و رهبر خویشتن است. طبیعت گرایی نظام فکری کسانی است که همه علل غایی را در طبیعت مییابند. طبیعتگرایی، که سادهترین و روشنترین فلسفههای محض است، واقعیت و طبیعت را یکی یا مترادف میداند، و آدمی را فرزند طبیعت میپندارد نه جامعه (شعاری نژاد، 420:1383).
https://ethics.isramags.ir/article_63184_18ef5833a7ab1ca749120d35e58a1f72.pdf