پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Foundations and Objectives of Environmental Education in the works of Ayatollah Javadiمبانی و اهداف تربیت زیست محیطی از دیدگاه آیت الله جوادی52950967FAمحمد داودیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم.فاطمه وجدانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران.Journal Article20170903Environmental issues threaten the lives of modern societies, and the environmental education can be a way out of this threatened lives. Environmental education is a process that develops knowledge, attitudes, and actions needed for treating the environmental issues. The aim of the present study is to find out the foundations and objectives of environmental education according to Ayatollah Javadi’s Views. The methodology of this research is descriptive and inferential. Apart from determining the general foundation and objective of environmental education, i.e. instructing students to be good believer men/women, six meddle objectives have been derived from Ayatollah Javadi’s works, which are: educating the monotheistic attitude towards world and environment, making the student familiar with the philosophy of creation and his/her relationship with the environment, making the student aware of his/her responsibilities for the environment, developing the sense of friendship with environment and religious responsibility for it, developing the sense of empathy with and obligation to the members of society and future generations, and training the necessary skills in developing the environment and the correct use of it. At the end, the instances of these objectives are examined in more details. <br /> محیطزیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید میکند؛ ازاینرو تربیت زیستمحیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیستمحیطیْ رشد و پرورش دانشها، گرایشها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیطزیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت زیستمحیطی با تأکید بر نظریات آیتاللهجوادی آملی است. در این مقاله علاوهبر تدوین مبانی و هدف کلی تربیت زیستمحیطی (تربیت انسان مؤمن صالحِ هماهنگ با محیطزیست)، شش هدف واسطهای استخراج کردهایم: پرورش نگرش توحیدی به جهان هستی و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با فلسفۀ آفرینش جهان هستی و نسبت خود و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با وظایف خود درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس دوستی و مسئولیت الهی درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس همدلی و تکلیف درقبال اعضای جامعه و نسلهای آتی؛ پرورش مهارتهای ضروری برای آبادانی محیطزیست و بهرهگیری درست از آن. سپس مصادیق این اهداف را با جزئیات بیشتری بررسی کردهایم.https://ethics.isramags.ir/article_50967_337ff5a8e405477d0258e05de0d4e838.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Self-Deception in Psychology and Ethics with an Emphasis on the Views of Ayatollah Javadi Amoliخودفریبی از منظر روانشناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیتالله جوادی آملی295050968FAمهدی علیزادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیعلی اکبر تیموری فریدنیدانشجوی دکتری گرایش اخلاق دانشگاه معارف اسلامی.Journal Article20170422Self-deception is a common phenomenon, which every human being experiences it in his/her life. However, it is not easy to explain its nature and the effective factors in its formation. In self-deception, the individual does something that brings him/her wrong belief and false knowledge. This brief definition was not acceptable for many scholars and made them redefine self-deception by appealing to the very concept of deception. The assimilation of these two phenomenon leads to contradiction and, then, to finding a way out of this problem. Although the term self-deception has not appeared in Islamic heritage, the background of its occurrence has been well discussed under another, which is arrogance. According to Islamic views, there are ten factors for self-deception, which being aware of them, individuals can keep themselves away from self-deception. This paper, which has a descriptive-analytic methodology, in the first place looks at the definition and nature of self-deception, and then turns to the epistemic-psychological factors in its formation according to the Islamic views, especially the views of Ayatollah Javadi Amoli. At the end there is a discussion on the ethical implications of this phenomenon.<strong> <br /></strong>خودفریبی پدیدهای شایع است که هرکس آن را در حیات خود تجربه میکند؛ بااینحال تبیین چیستی و عوامل شکلگیری آن چندان ساده نیست. در خودفریبی شخص به عملی اقدام میکند که باعث ایجاد باور و شناخت خطا برای او میشود. این تعریف اجمالی بسیاری را قانع نکرده و آنان را برآن داشته است تا با نظر به مفهوم فریب، خودفریبی را تعریف کنند. مشابهسازی ایندو پدیده به تناقض و چارهاندیشی برای برونرفت از آن منجر شده است.<br /> در تراث اسلامی اگرچه واژۀ خودفریبی بهکار نرفته، اما بهنیکی به زمینههای رخ دادن این پدیده ذیل بحث غرور اشاره شده است. از منظر اسلامی میتوان ده عامل را برای خودفریبی برشمرد که با التفات به آنها از خودفریبی پرهیز کرد.<br /> این مقاله که از شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی بهره میبرد، نخست نگاه گذرایی به تعریف و ماهیت خودفریبی میکند، سپس عوامل روانشناختی ـ معرفتی شکلگیری آن را از منظر اسلامی، بهویژه با تکیه بر اندیشۀ آیتالله جوادی آملی بررسی میکند. درنهایت به بررسی اخلاقی این پدیده خواهد پرداخت.https://ethics.isramags.ir/article_50968_00e784e8f147b12023f261d0cf1e36f4.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Ambiguity in the Quantifiers of the Ethical Propositions in Quran and Hadithsراهکارهای کشف سور حقیقی قضایای اخلاقی در قرآن و حدیث516650969FAمحمد عالم زاده نوریاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم0000-0002-2067-1659Journal Article20171124Some of the universal and absolute ethical propositions in the religious sources, despite their universal appearance, have quantifiers with limited scopes. Even there are instances where we know it for certain that the proposition is not universal, but it is apparently absolute or universal. This issue makes us suspicious even about the universality and particularity of other propositions. In the present study, for finding out the real quantifier of these kinds of propositions, we consult the interpretations of Quran and Hadith commentaries, as well as using philosophical and logical analyses. The results show a few possibilities: (1) the propositions are particular, which is against the appearance of the propositions and can be only applied when the proposition has no quantifier, but when there is a quantifier, this possibility is not applicable; (2) relinquishment to the most perfect person, which is dependent on the acceptance of the “relinquishment rule”; (3) the propositions being the expressions of the requirement not the total cause, i.e. considering these propositions in the category of duties, and their universality being due to their nature, not for all cases; (4) particularity after the acceptance of the conventional appearance of these text in absolute or universal forms; (5) predicating on the polarized levels of meaning. The third, fourth and fifth possibilities can be merged. When we know that universal or absolute propositions in religious texts are not always universal and that they may have been restricted or particularized or predicated on different levels of meaning or they are only expressing the requirements and the requirements may have been vanished, our interpretations of religious ethical texts become more accurate and the claims for universality go away. The universal appearance may be due to rhetorical objectives and for recommendation and warning about a certain issue. Even in the cases that the universal quantifiers are explicitly present, we consider the possibility that there can be a rhetorical objective and the correspondent meaning is not intended. Taking the rhetorical intentions into attention may make us free form dogmatic interpretations and claims for universality.برخی قضایای عام یا مطلق اخلاقی در منابع دین، علیرغم ظاهر کلی، ازحیث سور اجمال دارند؛ حتی در مواردی یقین داریم گزارهای کلی نیست؛ درحالیکه ظاهراً بهصورت مطلق یا کلی آمده است. این موضوع ما را به سایر گزارهها هم مشکوک میکند. در این پژوهش برای کشف سور حقیقی این گزارهها علاوهبر مراجعه به تفاسیر قرآن کریم و شروح روایی، از تحلیل عقلی و منطقی و کشف دلالتهای عرفی بهره گرفته و چند احتمال را کشف کردهایم: 1) جزئی دانستن این قضایا. این احتمال علاوهبراینکه خلاف ظاهر است، فقط مربوط به جایی است که سور قضیه ذکر نشده و قضیه مهمله باشد و در جاهایی که سور کلی صریح دارد، جاری نیست؛ 2) انصراف به فرد اکمل. این احتمال نیز منوط به پذیرش قاعدۀ انصراف است؛ 3) بیان اقتضا نه علیت تامه؛ یعنی در نگاه نخست، این گزارهها را از مقولۀ تکالیف بدانیم و کلیت آنها بهاقتضای طبعشان باشد، نه در همۀ موارد؛ 4) ابتلا به تخصیص پس از قبول ظهور عرفی این متون در عموم یا اطلاق؛ 5) حمل بر مراتب تشکیکی معنا. احتمالهای سوم، چهارم و پنجم را میتوان با یکدیگر جمع کرد.https://ethics.isramags.ir/article_50969_5f680b5c50d5ff9c6be317715515e2a7.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Semantics Methodology for Ethical Subjects and its Application to the Concept of Modestyروش مفهومشناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا679650970FAعباس پسندیدهدانشیار دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20170819The semantics of ethical subjects is an important stage in textual religious studies. The present paper is a study on the semantics of ethical subjects and its application to the concept of modesty. The methodology is a descriptive-analytic one and of the kinds of library researches. Semantics has four stages: (1) the etymology, which means gathering, examining and analyzing the views of etymologist and specialists; (2) the religious semantics which means the examination of religious texts and deriving the important qualities of the words from them; (3) finding the definition, which means characterizing the important specifications of the definition and their relationships; and (4) analysis and explanation of the definition by examining the different ontological, humanistic and subject-related sides of the word. According to these principles, modesty is a combination of threatened veneration, perceived supervision and self-controlling. The result is that semantics does not restricted to etymology and methodic move in the semantics of religious subjects requires propagation and instruction of its method to researchers of the religious studies.مفهومشناسی موضوعات اخلاقی از مهمترین مراحل دینپژوهیِ متنمحور است. هدف این پژوهش، بررسی روش مفهومشناسیِ موضوعات اخلاقی و تطبیق آن بر موضوع حیا است. یافتههای پژوهش آن است که مراحل مفهومشناسی عبارت است از: 1. واژهپژوهی بهمعنی جمعآوری، بررسی و تحلیل دیدگاه لغتشناسان و متخصصان؛ 2. مفهومپژوهیِ دینی بهمعنی بررسی متون دینی و استخراج ویژگیهای مؤثر در تعریف؛ 3. استخراج تعریف بهمعنی مشخص کردن مؤلفههای اساسی تعریف و مناسبات آنها؛ 4. تحلیل و تبیین تعریف با بررسی ابعاد موضوعشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی. برایناساس، حیا ترکیبی است از حرمت تمدیدشده، نظارت ادراکشده و خودمهارگری. نتیجه اینکه 1ـ مفهومشناسی به لغتشناسی منحصر نمیشود و 2ـ حرکت روشمند در مفهومشناسیِ موضوعات دینی، نیازمند ترویج روش و آموزش آن به پژوهشگران و دانشپژوهان حوزۀ دین است.https://ethics.isramags.ir/article_50970_3ce9a156b4513e2888ce6578cffa6d2b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823The Relationship between Nasir al-Din al-Tusi’s Moral Theory and the Normative Theories in Contemporary Moral Philosophy with an Emphasis on Virtue Ethicsنسبت نظریة اخلاقی خواجهنصیر و نظریات هنجاری فلسفة اخلاق معاصر با تأکید بر اخلاق فضیلتمحور9712050971FAمعصومه سلیمان میگونیدکتری فلسفه و کلام اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد سعیدی مهراستاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20170531The moral theory of Nasir al-Din al-Tusi is an important normative theory in the Islamic philosophical ethics. It is important to update this theory and specify its relationship with other normative theories in contemporary moral philosophy. Introducing the principal normative theories in contemporary moral philosophy, the present study specifies the relationship between the moral theory of Nasir al-Din al-Tusi and these contemporary ones, so that we can find the evaluation criterions for moral values in Nasir al-Din al-Tusi’s moral theory. In this way, his moral theory will be updated, which makes it possible to use this theory in applied ethics. Our findings show that Nasir al-Din’s moral theory has relationships with all three kinds of consequentialism, deontological ethics and virtue ethics. However, there are more elements of virtue ethics in his theory, so that we can say that the normative theory of Nasir al-Din al-Tusi is a version of virtue ethics. We have explained the evaluation criterions for moral values in the moral theory of Nasir al-Din al-Tusi.نظریۀ اخلاقی خواجهنصیرالدین طوسی، یکی ازنظریات هنجاری بسیار مهم در اخلاق فلسفی اسلامی است. بهروزرسانی این نظریه و مشخص کردن نسبت آن با نظریات هنجاری در فلسفۀ اخلاق معاصر، اهمیت ویژهای دارد. هدف ما از این پژوهش، این است که با معرفی نظریات هنجاری اصلی در فلسفۀ اخلاق معاصر، نسبت نظریۀ اخلاقی خواجهنصیر را با هریک از آنها مشخص کنیم تا معیار سنجش ارزشهای اخلاقی در نظریۀ اخلاقی خواجهنصیر مشخص شود. چنین کاری ضمن بهروزرسانی نظریۀ اخلاقی وی، استفاده از این نظریه را در اخلاق کاربردی امکانپذیر میکند. یافتههای این پژوهش نمایانگر این است که نظریۀ اخلاقی خواجهنصیر با هرسه نظریۀ نتیجهگرایی، تکلیفگرایی و اخلاق فضیلتمحور نسبت دارد؛ اما عناصر اخلاق فضیلتمحور در نظریۀ وی غلبه دارد؛ پس میتوان گفت نظریۀ هنجاری خواجهنصیر قرائتی از اخلاق فضیلتمحور است. تلاش کردیم با روش تحلیلی، نظریۀ اخلاقی خواجهنصیر را ازحیث معیار سنجش ارزشهای اخلاقی بررسی و نسبت عمیق آن را با اخلاق فضیلتمحور مشخص کنیم.<br /> <br /> https://ethics.isramags.ir/article_50971_37f9e095a643ee5e7eaa32729d61623e.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Allameh Tabataba'i and Finiss on Moral Motivations: A Comparative Studyبررسی تطبیقی ابعاد انگیزش اخلاقی در اندیشة علامهطباطبایی و فینیس12114450972FAرحیم دهقاناستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170704In the psychology of ethics, there is a question concerning the true nature of moral motivations; are they internal or external motivations, are they self-controlled or not? The contemporary Christian scholar, John Finiss, claims with an internalistic approach that moral motivations come from our natural capabilities and faculties, so that they cannot be self-controlled. Allameh Tabataba'i also emphasizes on the human capabilities in the context of moral motivations, with a similar internalistic approach, but he explains the realization of moral motivations as a result of the combination of the natural desires and rationality. However, there is differences between their approaches to internalism and externalism and their explanations of moral motivations in the psychology of ethics. Furthermore, they determine different things as the main factor in moral motivation. Finiss regards a motivation as moral only when it is towards the basic goods; Allameh Tabataba'i considers moral motivations as ones that are in keeping with the Divine consent. In this paper, the thoughts of these two thinkers on the moral motivations are studied comparatively by an analytical methodology.ماهیت عامل انگیزش اخلاقی، درونی یا برونی بودن و خودمحور یا غیرخودمحور بودنِ آن، ازجمله ابعاد بحث انگیزش اخلاقی در حوزۀ روانشناسی اخلاق هستند. جانفینیس، اندیشمند مسیحی معاصر، با تکیه بر ظرفیتها و قوای طبیعی انسان و با رهیافتی درونگرایانه، ریشۀ انگیزۀ اخلاقی را در داشتههای طبیعیِ فاعل اخلاقی جستوجو میکند و آن را غیرخودمحور جلوه میدهد. علامهطباطبایی نیز با رهیافتی غیرخودمحورانه بر ظرفیتهای طبیعی انسان تأکید و تحقق انگیزۀ اخلاقی را در بستر ترکیبی از امیال طبیعی و عقلانیت انسان تبیین کرده است. بررسی اندیشۀ ایندو در بُعد روانشناسی اخلاق نشان میدهد ایندو دیدگاه در رهیافت درونگرایانه و برونگرایانه و تبیین فرایند ایجاد انگیزۀ اخلاقی با یکدیگر متفاوت هستند؛ علاوهبراین، در تبیین عامل اصلیِ انگیزش نیز با یکدیگر متفاوتاند؛ زیرا در نگرش فینیس انگیزه تنها درصورتی اخلاقی خواهد بود که در راستای خیرهای پایه باشد؛ اما علامه عنصر اصلی را در تبدیل شدن انگیزه به انگیزۀ اخلاقی، رضایت الهی میداند. این مقاله تلاش میکند با روش تحلیلی، اندیشۀ ایندو را دربارۀ ابعاد انگیزش اخلاقی بازسنجی و مقایسه کند.https://ethics.isramags.ir/article_50972_30cfa80123f078c4e600dbd21809a3cf.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30257120170823Moral Necessities of Content Filtering and Refinement in Cyberspaceبایستههای اخلاقی فیلترینگ و پالایش محتوا در فضای مجازی14517050973FAحسینعلی رحمتیدانشجوی دکتری رشته فلسفه اخلاق دانشگاه قمحمید شهریاریاستادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت).Journal Article20170708Ethically, the most important purpose of content filtering and refinement in cyberspace is to prevent the violation of moral principles. Achieving this purpose, however, requires that all practitioners of filtering be aware of their duties and responsibilities and do their best to realize them. But until these duties are not recognized and specified, it would be an absurd expectation that filtering serve the moral purposes and be implemented in a moral way. In this paper, the most important responsibilities of citizens and public authorities for filtering are introduced, the related challenges are analyzed, and some strategies are presented for decreasing them. Responsibilities include information-giving, supervision, avoidance of bypassing the filtering, companionship between users and related administrations, privacy and trust, and challenges include technical and human mistakes, the conflict between moral responsibilities, and weakness of motivation. For the convenience and clarification of the discussion, responsibilities are divided into two general categories of shared and dedicated ones. There are other related discussions in this paper like the definition of moral duty, its importance, and the source and foundation of commitment to moral duty. The methodology of the paper is analytical and it is for practical applications, and besides its philosophical analysis it uses the moral teachings of Islam.<strong> <br /></strong>از منظر اخلاقی، مهمترین هدف پالایش محتوا یا فیلترینگ پیشگیری از نقض اخلاق در فضای مجازی است؛ ولی تحقق چنین هدفی مستلزم آن است که همۀ مرتبطان با فیلترینگ با تکالیف خود آشنا باشند و برای عمل به آنها تلاش کنند. تا این وظایف و دشواریهای آنها شناسایی نشود، نمیتوان انتظار داشت فیلترینگ هم در خدمت اخلاق باشد و هم اخلاقی اِعمال شود. این مقاله افزونبر معرفی مهمترین وظایف شهروندان و نهادهای حاکمیتی دربارۀ فیلترینگ، دشواریهای آن را تحلیل میکند و برای کاهش آنها راهکارهایی میدهد. وظایفی چون اطلاعرسانی، نظارت، دور نزدن فیلترینگ، همدلی و همراهی کاربران و نهادها و رازداری و امانتداری، و دشواریهایی چون خطای انسانی و فنی، تعارض وظایف اخلاقی و ضعف انگیزه را معرفی میکنیم. برای تبیین هرچهبهتر، وظایف را به مشترک و اختصاصی تقسیم کردهایم. مبحث دیگر مقاله، تعریف وظیفۀ اخلاقی، اهمیت آن و مبانی و منشأ الزام وظیفۀ خلاقی است.https://ethics.isramags.ir/article_50973_fe4346bd674936e9effa46e4c99ddfdc.pdf