پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Representation of the educational model based on caring for self and others, in Surah Al-Furqan; Emphasizing the views of Ayatollah Javadi Amoliبازنمایی الگوی تربیتی بر اساس عملکرد مراقبتی از خود و دیگران، در سوره فرقان؛ با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی53115949720.1001.1.23833025.1401.11.4.1.4FAفاطمه وجدانیاستادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیسیده معصومه موسویدانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف دانشگاه شهید بهشتی0000000298127397Journal Article20220626Because a large part of human learning is through implicit and observational learning, the modeling method, including model-making, is one of the important educational methods. Mode-making, like all elements of an educational program, must be appropriate to the indigenous culture of each country. Hence, the Holy Quran can be used as a rich and inspiring source in this regard. The final verses of Surah Al-Furqan have modeled Ibad al-Rahman as a model for good people. The purpose of this study was to represent this model using the interpretations of the Holy Quran, especially Tasnim. The research method is descriptive-analytical. According to the findings, the basic characteristics of Ibad al-Rahman include three characteristics: servitude, mercy and patience; which in detail expands to 20 characteristics. There are 7 characteristics related to self-care about spiritual development and 13 characteristics related to caring for others’ spiritual development. The privileged servants of God are constantly taking care of themselves and others. More precise examples for caring are explained under three headings in this article.از آنجا که بخش وسیعی از یادگیری انسان از طریق یادگیری ضمنی و مشاهده ای است، روش الگویی و از جمله، الگوپردازی، از جمله روش های مهم تربیتی به شمار می رود. الگوپردازی نیز مانند همه عناصر یک برنامه تربیتی باید متناسب با فرهنگ بومی هر کشوری باشد. از این رو، قرآن کریم می تواند به عنوان یک منبع غنی و الهام بخش در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. آیات پایانی سوره مبارکه فرقان، عبادالرحمن را به عنوان الگویی برای انسان های خوب، الگوپردازی کرده است. هدف از این پژوهش، بازنمایی این الگو با استفاده از تفاسیر قرآن کریم به ویژه تسنیم می باشد. روش تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی است. بر اساس یافته ها شاخصه های اساسی عبادالرحمن مشتمل بر سه شاخصه: عبودیت، رحمت و صبر است که در نگاه تفصیلی به 20 شاخصه بسط می یابد. 7 شاخصه ناظر بر مراقبت از رشد معنوی خویشتن و 13 شاخصه ناظر بر مراقبت از رشد معنوی دیگران است. بندگان ممتاز خداوند دائما در حال مراقبت از خود و دیگران هستند. مصادیق دقیق تر مراقبت ذیل این سه محور در مقاله تبیین شده اند.https://ethics.isramags.ir/article_159497_667ca917015ca3b1b8e6f1dc4bfc553d.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Psychological analysis of the function of faith in personality structure based on Quranic teachingsتحلیل روانشناختی کارکرد ایمان در ساختار شخصیت بر مبنای آموزههای قرآنی316315949920.1001.1.23833025.1401.11.4.2.5FAمجتبی فرهوشدانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، گروه قرآن و روان شناسی، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران0000-0001-7236-6958محمدصادق شجاعیاستادیار پژوهشگاه بین المللی المصطفی العالمیه.مجتبی حافظیدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، پژوهشکده علوم رفتاری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانJournal Article20220515Many studies have shown the role of faith and spirituality in mental health, but one study has not analyzed the mechanism of the effect of faith on personality. The main purpose of this study is to analyze the function of faith in personality structure based on Quranic teachings. According to this goal, text-based method and qualitative content analysis were used. The textual population of this study was the verses of the Holy Quran. Using purposeful sampling, concepts and statements related to the psychological dimensions of faith were collected from the Holy Quran and the mechanism of their impact on personality was explained. Then the inferences and mechanisms analysis were evaluated and confirmed by 5 experts. Experts specialized in Islamic sciences and psychology. Findings of the study showed that the functions of faith in the cognitive dimension (sense of meaning, personality cohesion, optimism and rationality in decision making) and in the emotional dimension (love of God, peace, hope and trust, cheerfulness, humility and obedience , Altruism and resilience, feeling valuable) and behavioral dimension (self-control, effort and perseverance, improving interpersonal relationships, chastity, reflection and caution in doing things, asceticism, conscientiousness, sense of social responsibility). The findings of this study, compared to previous studies, better explained the psychological mechanism of the functions of faith and provided a suitable basis for constructing the scale of faith and its functions.<br /><br />Keywords: Function of faith, personality, Quran, psychological, cognitive, emotional, behavioral analysisبسیاری از پژوهشها نقش ایمان و معنویت را در سلامت روانی نشان دادهاند، اما پژوهشی به تحلیل مکانیسم تأثیر ایمان بر شخصیت نپرداخته است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل کارکرد ایمان در ساختار شخصیت بر مبنای آموزههای قرآنی است. با توجه به این هدف، از روش متن محور و تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه متنی این پژوهش آیات قرآن کریم بود. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، مفاهیم و گزارههای مرتبط با ابعاد روانشناختی ایمان از قرآن کریم جمع آوری و ساز و کار تأثیرگذاری آنها در شخصیت تبیین شد. سپس استنباطها و تحلیل ساز و کارها، توسط 5 کارشناس ارزیابی و تأیید شد. کارشناسان در علوم اسلامی و روانشناسی تخصص داشتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که کارکردهای ایمان در بعد شناختی (احساس معنا، انسجام شخصیتی، خوشبینی و عقلانیّت در تصمیمگیری) و در بعد عاطفی (محبت به خدا، آرامش، امید و توکل، نشاط، تواضع و خشوع، نوعدوستی و تابآوری، احساس ارزشمندی) و در بعد رفتاری (خودمهارگری، تلاش و پشتکار، بهبود روابط بین فردی، عفت و پاکدامنی، تأمل و احتیاط در انجام کارها، زهد و قناعت، وظیفه شناسی، احساس مسئولیت اجتماعی) میباشند. یافتههای این پژوهش در مقایسه با پژوهشهای قبلی، مکانیسم روانشناختی کارکردها ایمان را بهتر تبیین کرد و بستر مناسبی برای ساخت مقیاس ایمان و کارکردهای آن فراهم کرد.https://ethics.isramags.ir/article_159499_67c775a61c106b4873c4871238f9ae4e.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Analysis of the meanings and applications of reproach in the case study of letters( 17, 39, and 41) of Nahj al-Balagheh in accordance with the moral teaching methodsتحلیل معانی و اطلاقات عتاب در نهج البلاغه؛ همسو با روشهای تربیت اخلاقی (مطالعه موردی نامههای17، 39 و 41)639515950020.1001.1.23833025.1401.11.4.3.6FAرضوان ناصری اسفندقهدانش آموخته کارشناسی ارشد نهج البلاغه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر. رفسنجان، ایران.حسین کامیاباستادیار گروه معارف اسلامی و عمومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران.مرضیه کهنوجیاستادیار گروه معارف اسلامی و عمومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران.Journal Article20220220Islam is based on morality and all human beings have special rights, and any disrespect for human realm is in conflict with the nature of human beings. This article aimed to analyze the examples of reproach )condemnations and humiliations( in the letters of Nahj al-Balaghah based on the methods of ethical education in order to determine why Imam Ali, the great teacher of human beings, had used such terms. The present research was descriptive-analytical and semantics and the Nahj al-Balaghah letters Nos. 17, 39 and 41, which included these terms were analyzed and examined. The results indicate that Imam Ali attempted to inform people by ethical education methods such as warning, confrontation with the results of actions, awareness and insight, allegory, sermon, wrong prohibition, advice and lessons learned. The final goal of Imam Ali was to inform special individuals from their disgusting actions and keep other people away from their deceptions. Among the educational methods used by Imam Ali, awareness and insight had the highest frequency suggesting the importance and effectiveness of warning in increasing human insight and correctioncompared with other educational methods.دین اسلام بر محوراخلاق است وکلیه افراد انسانی از حقوق خاصی برخوردار هستند و هرگونه عدم احترام به ساحت انسانی با ذات و فطرت انسانها در تقابل است.این مقاله با هدف تحلیل مصادیق عتاب (نکوهشها و تحقیرها)در نامههای نهج البلاغه بر اساس روشهای تربیت اخلاقی،انجام شده است تا مشخص شود که دلایل کاربرد این عبارات از طرف مربی بزرگ بشری چه بوده است.روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و معناشناختی بوده است و نامه های 17، 39 و 41نهج البلاغه که دارای این مصادیق بودند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.یافتههای پژوهش حاکی از این است که حضرت امیر(ع)با تأسی به روشهای تربیت اخلاقی از جمله؛تذکر،مواجهه با نتایج اعمال،آگاهیبخشی و بینش-دهی،تمثیل،موعظه،محاسبه،انذار و عبرتآموزی؛نسبت به آگاهیبخشی به مخاطب اهتمام ورزیده و هدف نهایی ایشان از بیان این عبارات؛اعطای بینش به مخاطبان خاص از عمل ناپسند خود و بیدار سازی سایر افراد از مکر وحیله آنان می-باشد.از مجموع روشهای تربیتی مورد استفاده توسط حضرت(ع)،روش تربیتی آگاهیبخشی و بینشدهی،دارای بیشترین فراوانی است که مبین اهمیت و تأثیرگذاری این روش،جهت روشنگری و اصلاح بشر،نسبت به سایر روشهای تربیتی می-باشد.https://ethics.isramags.ir/article_159500_93f4d5a1bea1b088c837bd740f3e7074.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Methodological Status of Moral Psychology Scales in Iran: A Systematic Reviewوضعیتشناسی روشی مقیاسهای روانشناسی اخلاق در ایران: مرور نظاممند9514315950220.1001.1.23833025.1401.11.4.4.7FAحمید رفیعی هنراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. قم. ایران.0000-0003-0614-3435حمیدرضا حسن آبادیدانشیار دانشگاه خوارزمی تهران.Journal Article20220511The purpose of the study was to investigate the conceptual and psychometric status of ethics scales in Iranian research from 1350 to 1399. The research method was a systematic review based on the COSMIN checklist in three indexes of validity, reliability, and responsiveness in the form of 9 parameters involving content validity, internal consistency, relative measures, measurement error, structural validity, hypotheses testing, cross-cultural validity, criterion validity, and responsiveness. Research data were identified in six steps and 92 scales were selected. Findings showed that of all scales (intra-person, 37 scales; inter-person, 26 scales; and socio-organizational, 29 scales) only the internal consistency parameter could be observed in more than 70% of cases, and the results were positive. After that, conceptualization, content validity, and hypothesis testing were considered in 50% of the scales, and the results were positive. Other parameters were not calculated in most reports, the information is not available, or their review is not relevant. In the present study, no "desirable" scale was identified that considered all the relevant parameters of COSMIN; only 5% of the scales are "acceptable", 40% are "in need of completion", 30% are "in need of re-examination", and 25% are "in need of detailed information". Therefore, if the percentage of scales that need to be completed is added to the acceptable scales, it can be claimed that 45% of Iranian ethics scales have the potential to be used; And the rest need to review or provide detailed information for evaluation and judgment.هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مفهومشناختی و روانسنجی مقیاسهای حوزه اخلاق در پژوهشهای ایرانیِ بازه زمانی 1350 تا 1399 بود. روش پژوهش، بررسی مروریِ نظاممند مقیاسها بر اساس مدل «کازمین» بود که در سه شاخص روایی، اعتبار، و پاسخگویی در قالب ارزیابی 9 پارامتر روایی محتوا، همسانی درونی، مقایسه نسبی، خطای اندازهگیری، روایی ساختاری، آزمون فرضیهها، روایی بینفرهنگی، روایی ملاکی، و پاسخگویی بوده است. دادههای پژوهش در طی شش گام شناسایی و 92 مقیاس انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از کل مقیاسها (درونفردی، 37 مقیاس؛ میانفردی، 26 مقیاس؛ و اجتماعی-سازمانی، 29 مقیاس) تنها پارامتر همسانی درونی در شاخص اعتبار توانسته در بیش از 70 درصد موارد رعایت شده، و نتایج آن مثبت باشد. پس از آن، مفهومشناسی، روایی محتوا، و آزمون فرضیهها در 50 درصد مقیاسها مورد توجه قرار گرفته، و نتایج آن مثبت بوده است. دیگر پارامترها در اکثر گزارشها محاسبه نشده، یا اطلاعات آن در اختیار نبوده، یا بررسی آنها موضوعیت نداشته است. در پژوهش حاضر، هیچ مقیاس «مطلوب» که تمام پارامترهایِ موضوعیتدار کازمین را مورد توجه قرار داده باشد، شناسایی نشد؛ تنها 5 درصد مقیاسها «قابل قبول» بوده، 40 درصد آنها «نیازمند تکمیل»، 30 درصد «نیازمند به بررسی مجدد»، و 25 درصد آنها «نیازمند ارائه اطلاعات تفصیلی» میباشند. بنابراین اگر درصد مقیاسهای نیازمند به تکمیل به مقیاسهای قابل قبول اضافه شود، میتوان ادعا کرد که 45 درصد مقیاسهای ایرانیِ حوزه اخلاق، قابلیت استفاده را داشته؛ و مابقی نیازمند بازبینی یا ارائه اطلاعات تفصیلی جهت ارزیابی و قضاوت هستند.https://ethics.isramags.ir/article_159502_cb45a53c7a0330f6af191bf33d8b9bd9.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Examining Kant's view on the non-inference of "ought" from "is"
Emphasizing the thought of Ayatollah Javadi Amoliبررسی دیدگاه کانت درباره عدم استنتاج «باید» از «هست» با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادی آملی14317715950320.1001.1.23833025.1401.11.4.5.8FAمجید ابوالقاسم زادهاستادیار دانشگاه معارف اسلامی. قم. ایران.Journal Article20220627The ontology of ethics and the logic of ethics are some of the most important issues in meta-ethics. The most important argument in the ontology of morality is whether values are real or not, and the most important argument in the logic of morality is the inference or non-inference of "ought" from "is." Given the deep connection between meta-ethical issues, the lack of inference of "ought" from "is" should be considered a prerequisite for moral unrealism. However, despite believing in the reality of values, Kant believes in the inference of "ought" from "is". This article first uses a descriptive and analytical method to express Kant's views on this issue and then examines his views by emphasizing the ideas of Ayatollah Javadi Amoli in the field of philosophy of ethics. The result of this research, which is also considered to be innovation, is that with a new look and new critiques we will show that Kant's view that "ought" not be inferred from "is" is not correct, and this is incorrect in his inaccuracy in his analysis of moral realism. How moral values are referred to reality is rooted.هستیشناسی اخلاق و منطق اخلاق، برخی از مباحث مهم فرااخلاق را تشکیل میدهند. مهمترین بحث هستیشناسی اخلاق، واقعی بودن یا واقعی نبودن ارزشها و مهمترین بحث منطق اخلاق، استننتاج یا عدم استنتاج «باید» از «هست» است. با توجه به ارتباط عمیق میان مباحث فرااخلاق، عدم استنتاج «باید» از «هست» را باید لازمه غیر واقعگرایی اخلاقی دانست. با این حال، کانت بهرغم باور بهواقعیت داشتن ارزشها، اما بهعدم استنتاج «باید» از «هست» معتقد است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی ابتدا به بیان دیدگاه کانت در اینباره پرداخته و سپس دیدگاه وی را با تأکید بر اندیشههای آیتالله جوادی آملی در حوزه فلسفه اخلاق، مورد بررسی قرار داده است. دستاورد این تحقیق که نوآوری آن نیز بهشمار میرود، این است که با نگاهی نو و نقدهای جدید نشان خواهیم داد که دیدگاه کانت مبنی بر عدم استنتاج «باید» از «هست»، درست نیست و این نادرستی در نادرستیِ تحلیل ایشان از واقعگرایی اخلاقی و چگونگی ارجاع ارزشهای اخلاقی به واقعیت ریشه دارد.https://ethics.isramags.ir/article_159503_15394204a9934c3226d1d930473da98d.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511420220823Analysis of the moral virtue of loyalty in the life of Hazrat Khadijeh Kobraواکاوی معنا شناختی "وفاداری" به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام المومنین خدیجه کبری علیهاسلام17720715950420.1001.1.23833025.1401.11.4.6.9FAاسحاق آسودهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه جهرم0000000308142962Journal Article20220524Abstract<br /><br />The main problem of the current research is the delay in the moral virtue of loyalty and the semantic analysis and expression of its types, and an attempt has been made to evaluate its examples in the life of the wife of the Prophet Khadijah, Hadrat Khadijah Kabri, and to analyze the reasons for her being an indicator. The research method of this writing is analytical - library. The results and findings of the research, which have been obtained by considering historical, narrative and ethical sources, indicate two applications and the broad meaning of loyalty; One of them has a legal and social nature and that is the commitment to the covenant. The second meaning is constancy in love and devotion and the completion of love and compassion towards the beloved, and of course, the second meaning is one of the results and functions of the first meaning, and both meanings are moral virtues. Hazrat Khadijah Kobri's character is an excellent example of loyalty in all its meanings and coordinates, from donating capital and bypassing clan relations to sincere and humble physical and spiritual support and companionship, towards the religion and the Messenger of God.چکیده<br /><br />مساله اصلی پژوهش حاضر درنگی در فضیلت اخلاقی وفاداری و تحلیل معناشناختی و بیان اقسام آن است و کوشش شده مصادیق آن در زندگی همسر پیامبر خاتم، حضرت خدیجه کبری ارزیابی شود و دلایل شاخص بودن ایشان بدین وصف واکاوی گردد. روش تحقیق این نوشتار تحلیلی _ کتابخانه ای است . نتایج و یافته های پژوهش که با تامل در میان منابع تاریخی ، روایی و اخلاقی بدست آمده است، حکایت از دو کاربرد و معنای کلان وفاداری دارد؛ یکی ماهیتی حقوقی و اجتماعی داشته و آن تعهد و سرسپردگی نسبت به پیمان، عهد و میثاق است. معنای دوم ثبات در محبت و ارادت و اتمام مودت و شفقت نسبت به محبوب است و البته اطلاق دوم از نتایج و توابع اطلاق اول است و هر دو معنا فضیلتی اخلاقی هستند . شخصیت حضرت خدیجه کبری، نمونه عالی وفاداری است در تمام معانی و مختصات آن ، از تقدیم سرمایه و گذشتن از مناسبات طایفه ای گرفته تا پشتیبانی و همراهی جسمی و روحی خالصانه و فروتنانه ، نسبت به دین و رسول خدا را در بر می گیرد.https://ethics.isramags.ir/article_159504_087644e74da2da9dbe40c00df78aa5e2.pdf