پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522The Meaning of moral do's form Javadi-Amoli's point of viewمعنای بایدهای اخلاقی از منظر حکیم متأله آیةالله جوادی آملی53515412720.1001.1.23833025.1401.11.3.1.2FAمحمدحسن امجدیدانشجوی دکترای فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطباییعبدالله نصریاستاد فلسفه دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220110Explanation of philosophical theories of Professor Javadi Amoli in Semantic problems can be an introduction for rational defence of Realistic and eternal morality of Islam. In this view, we don’t use other moral or empiricism concepts for defining moral concepts. Thus, this theory categorize in the definism and<br /><br />general naturalism, not in the specific naturalism. But this theory doesn’t define moral obligation concept based on divine commands and prohibitions like theological theories do, neither count as theological meta naturalism, it categorizes as philosophical meta naturalism theories, because it uses philosophical secondary intelligible or in other word necessity through other to define moral obligation. Also In terms of epistemology, in the theory of Professor Javadi Amoli concepts like moral obligation are conventional concepts and their statements includes Enshaei proposition not Ekhbari one, means they don’t give us any cognition about moral reality from abroad. So according to epistemology of moral obligation and statements including them, this theory is a noncognitive theory, but because conention of those concepts and Enshaei of those statements including them are based on the real benefits and corruptions, so they are not pure conventional and aren’t based on tastes and personal or plural emotions. Thus, this theory in terms of ontologically, is considered as reality moral obligations. However reality of this theory doesn’t mean that moral obligations have foreign instead, but it means that they are based on true and real beliefs which have been proven with logic in the theoretical philosophy.تبیین آرای فلسفی آیةالله جوادی آملی در مسائل معناشناختی میتواند مقدمهای برای دفاع عقلانی از اخلاق جاودان و واقعگرای اسلام در هرعصری باشد. در این مقاله نظریه ایشان در خصوص معنای «الزامات اخلاقی» و جایگاه این نظریه در میان نظریههای معناشناسی فرااخلاق مورد بررسی قرار می گیرد.<br /><br />در این نظریه، «باید های اخلاقی» اعتباری، انشایی و تعریفپذیر می باشند و معنای آنها «ضرورت بالغیر» است. در این تعریف، نه از مفاهیم اخلاقی دیگر استفاده می شود، و نه از مفاهیم تجربی، از این رو، این نظریه «تعریفگرا» و «طبیعتگرایی عام» به حساب می آید، نه «طبیعتگرایی خاص». این نظریه مانند نظریه-های الهیاتی مفهوم «باید اخلاقی» را بر اساس امر و نهی الهی تعریف نمیکند، تا جزو نظریههای «فراطبیعت-گرایی الهیاتی» باشد. اما در این نظریه چون از مفاهیم معقولات ثانی فلسفی-ضرورت بالغیر- برای تعریف «باید اخلاقی» استفاده میشود، از دسته نظریههای «فراطبیعتگرایی فلسفی» میباشد. از نگاه معرفت شناسانه نیز، در نظریه آیةالله جوادی آملی گزارههای حاوی «بایدهای اخلاقی» گزارههایی انشایی هستند نه اخباری، بنابراین، شناختی از واقعیت اخلاقی در خارج به ما نمیدهند، و «غیرتوصیفی» میباشند، ولی چون مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی، اعتبار شدهاند، اعتباری محض نیستند، از این رو، نظریه ای «واقعگرا» است.https://ethics.isramags.ir/article_154127_e3124b7c00bb28fcdbc01287b589ba45.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522Investigating the position and relationship between right and good in Nahj al-Balaghahبررسی جایگاه و ارتباط حق و خیر در نهجالبلاغه356715412820.1001.1.23833025.1401.11.3.2.3FAسید مرتضی حسینیاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند0000-0002-7784-6966میثم کهن ترابیاستادیار دانشگاه بزرگمهر قائناتJournal Article20211005The independent or intertwined definition of the two keywords Right and Good and the precedence of one over the other has been a long-standing and challenging issue in the theoretical field of moral philosophy. Various and sometimes contradictory ideas and moral schools have been established among the early and modern thinkers through different views on this fundamental issue of moral norms. Using a descriptive-analytical method the study shows that the conduct of the Imam, as a genuine Islamic criterion, has been based on the first principle of rule of law as it rejects the sacred view toward the government and provides a model of earthly governance. The righteous conduct of the Imam sometimes complies and other times seems in conflict with good. Some examples of the conflict between right and good in Nahj al-Balaghah include the right to life, the right to equality, the right to political freedoms such as freedom of criticism and protest, the choice of the ruler, the type of government, and renewal of allegiance to the ruler. The precedence of the right over the good is manifested in times of conflict, with the essential and rational support of awareness that leads to individual and collective good. Besides, the manner of Imam Ali (PBUH) in obliging the righteous conduct and explicitly or implicitly recommending goodness reveals his philosophy of Quranic action to achieve the ultimate goal of human creation, which is perfection through the originality of the good.تعریف مستقل یا درهمتنیدة دو کلیدواژة «حق» و «خیر» و تقدم یکی بر دیگری، از مباحث پیشینهدار و چالشبرانگیز در حوزة نظری فلسفة اخلاق است. نوع نگاه به این موضوع بنیادینِ هنجار اخلاقی، در میان اندیشمندان متقدم و متجدد، اندیشهها و مکاتب اخلاقی گوناگون و گاه متضاد را پدید آورده است. نوشتار حاضر، ضمن نگاهی گذرا به نظریات مهم این عرصه، با واکاوی و تحلیل سیرة علوی بر اساس نهجالبلاغه، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد منش حضرت(ع) به عنوان یک معیار اصیل اسلامی، با نفی نگاه تقدسگرایانه به امر حکومت و ارائة یک الگوی حاکمیت زمینی، بر اصل نخستین حقمداری بنا شده است. حقمحوری امام(ع) در مواردی با مفهوم خیر، انطباق داشته و گاهی بهظاهر، با خیر در تزاحم است. از مصادیق تزاحم حق با خیر در نهجالبلاغه، میتوان به حق حیات، حق مساوات، حق آزادیهای سیاسی همچون حق آزادی در انتقاد و اعتراض، انتخاب حاکم، نوع حکومت و تجدید بیعت با حاکم اشاره کرد. بههنگام تزاحم، تقدم حق بر خیر، با پشتوانه ضروری و عقلانی آگاهیبخشی که خیر فردی و جمعی را به دنبال دارد، هویدا میشود. در کنار این، شیوة امیر المؤمنین(ع) به الزام در حقگرایی و توصیة صریح یا ضمنی به خیرگرایی، فلسفة عملکرد قرآنی ایشان را در نیل به هدف غایی آفرینش انسان یعنی نیل به کمال که به معنای اصالت دادن به خیر است، نمایان میسازد.https://ethics.isramags.ir/article_154128_abcbe6137626e298f61a52d5cf444b78.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522Moral Conduction as Reflected in the Narrations of al-Jabir al-Ju'fiسلوک اخلاقی بازتابیده در روایات جابر جعفی6710515412920.1001.1.23833025.1401.11.3.3.4FAمحمداسماعیل محمدیتباردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.حامد خانی (فرهنگ مهروش)دانشیار گروه الهیات، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.0000-0003-2982-6239ارسطو میرانیاستادیار گروه الهیات، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.Journal Article20211125One way to be aware of the common moral schools during the life of the Ahl al-Bayt (AS) is to know the thoughts of their students. It seems that the students of Ahl al-Bayt (AS) have played an important role in the formation and evolution of moral ideas of their time. One of the most important and influential Shiite figures in this period is Jabir bin Yazid Ja'fi. Among the students of Imam Baqir (AS), he is one of the special students of that Imam, and from the point of view of the general Muslim scholars, he is also considered a follower. Finally, understanding his moral thought must be considered important. The studies that have been done so far on Jabir's moral narratives reveal the ontological and anthropological foundations of his moral thinking; What are the people on the basis of which one can receive the supreme good that, in Jabir's view, should be achieved through moral conduct? However, they do not explain the meaning of the method of morally optimal conduct to achieve that supreme good. In this study, by analyzing the narrations received from Jaber Jafi, we are to recognize the method of optimal moral behavior from his point of view.یک راه برای آگاهی از مکاتب اخلاقی رایج در دوران حیات اهل بیت (ع) شناخت اندیشههای شاگردان ایشان است. به نظر میرسد شاگردان اهل بیت (ع) نقش مهمی در شکلگیری و تحول اندیشههای اخلاقی عصر خود داشتهاند. از شخصیتهای مهم و اثرگذار شیعی در این دوران جابر بن یزید جُعفی است. وی در میان شاگردان امام باقر (ع) از شاگردان خاص آن امام، و از نگاه عالمان عامۀ مسلمانان هم از تابعین بهشمار میرود. براینپایه، شناخت اندیشۀ اخلاقی او باید مهم تلقی شود. مطالعاتی که تا کنون دربارۀ روایات اخلاقی جابر صورت گرفتهاند مبانی هستیشناسانه و انسانشناسانۀ تفکر اخلاقی او را بازمینمایند؛ آنسان که میتوان برپایۀ آنها دریافت خیر اعلایی که از نگاه جابر باید با سلوک اخلاقی حاصل کرد کدام است. بااینحال، در آنها این معنا تبیین نشده است که شیوۀ سلوک بهینۀ اخلاقی برای دستیابی به آن خیر اعلا چیست. در این مطالعه بنا ست با تحلیل روایات رسیده از جابر جعفی شیوۀ سلوک اخلاقی بهینه از نگاه وی را بازشناسیم.https://ethics.isramags.ir/article_154129_917c57a444ca87296f2f35e3cf3d34fe.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522The function of love and affection in Ethical Motivationکارکرد عشق و محبت در انگیزش اخلاقی10513515413020.1001.1.23833025.1401.11.3.4.5FAاحمد دبیریاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یزدمحمد جواد فخرآبادیمربی گروه معارف اسلامی دانشگاه یزدJournal Article20211108Love and affection are among the most important genuine desires in human beings that can be the highest Source to motivation for moral behaviors. This research has reached the conclusion through descriptive-analytical method and using library sources that although egoism is an effective desire in issuing actions, but it is not an obstacle to doing deeds out of love and to an action arising from genuine benevolent desire. Otherwise, it does not have the quorum of moral value. Benevolence and love are innate and genuine in all human beings, which can be the independent source of moral behavior. In this way, we can speak of pure love for moral virtues and spiritual love as the highest motivating factor in moral behaviors. Behavior based on the morality of utopia and love is related to divine submission and causes existential closeness to God. This meaning can be strengthened in the light of divineمحبت و عشق ورزی، از مهم ترین گریش های اصیل در وجود آدمی است که می تواند عالی ترین منیع انگیزش برای رفتارهای اخلاقی باشد. این پزوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتایج دست یافته است که هرچند خوددوستی میلی تاثیرگذار در صدور افعال است، اما مانعی بر سر راه انجام اعمال از روی عشق ورزی نیست و تا عملی برخاسته از میل اصیل خیرخواهانه نباشد از حد نصاب ارزش اخلاقی برخوردار نمی گردد. خیرخواهی و عشق ورزی میلی فطری و اصیل در همه انسان ها قرار دارد که می تواند مستقلا سرچشمه رفتارهای اخلاقی گردد. در این صورت است که می توان از عشق ناب به فضایل اخلاقی و محبت معنوی به عنوان عالی ترین عامل انگیزه بخشی در رفتارهای اخلاقی سخن گفت. رفتار بر مبنای اخلاق فاضله و محبت ورزی، تلازم با انقیاد الهی دارد و موجب تقرب وجودی به خداوند می گردد. این معنا می تواند در پرتو بینش الهی تقویت شود و به سطحی از آگاهی برسد که تنها رضوان الهی منشا انگیزش در عملکردهای اخلاقی گردد.https://ethics.isramags.ir/article_154130_3432a62636f314657002f1c336c8f2f1.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522A comparative study of the position of ethics in the law of obligations in the legal system of Iran and Franceبررسی تطبیقی جایگاه اخلاق در حقوق تعهدات در نظام حقوقی ایران و فرانسه13516315413120.1001.1.23833025.1401.11.3.5.6FAمصطفی هراتیدانش آموخته دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه مونپلیه فرانسهJournal Article20211105The relationship between ethics and law has long been a point of contention between jurists and philosophers. In general, there are two views, classical and modern; The first view implies that there is a fundamental difference between these two branches of science because each has its own requirements. Law deals with social phenomena and regulates relations between the general public, and it is on this basis that public order and public interest are understood, while morality pays attention to the secrets of human beings and pursues the mission that every According to his nature, a human being tends to goodness and stays away from sin. The logic of the classical view has been criticized in modern theory, arguing that law is a dry and inflexible concept according to the classical view, while law must pay attention to ethics because the basis of law is based on ethics. Existence of ethics is observed in various aspects of law, including obligations and contracts. In this article, an attempt has been made to examine the place of ethics in the law of obligations in the laws of Iran and France in order to fill the legal gaps.ارتباط بین اخلاق و حقوق از گذشته های دور تا کنون محل مناقشه بین حقوق دانان و فلاسفه بوده است. به طور کلی دو دیدگاه کلاسیک و مدرن در این زمینه وجود دارد؛ نظر اول دلالت بر آن دارد که یک وجه افتراق اساسی بین این دو شاخه از علم وجود دارد چراکه هریک دارای اقتضائات خاص می باشند. حقوق به پدیده های اجتماعی می پردازد و روابط بین عموم افراد جامعه را تنظیم می کند و بر این مبناء است که نظم عمومی و منافع عمومی مفهوم پیدا می کند در حالیکه اخلاق به نهان انسان ها توجه دارد و این رسالت را دنبال می کند که هر انسانی بر حسب سرشت خویش به نیکی گرایش و از گناه دور گردد. منطق دیدگاه کلاسیک در نظریه مدرن مورد نقد واقع شده و این ایراد مطرح گردیده که حقوق به موجب دیدگاه کلاسیک مفهومی خشک و غیر قابل انعطاف است در حالیکه حقوق باید به اخلاقیات توجه کند چراکه مبناء حقوق بر اخلاق بنیان گذاشته شده است. وجود اخلاق در جنبه های مختلفی از حقوق ازجمله تعهدات و قراردادها مشاهده می باشد. در این جستار سعی بر آن شده که جایگاه اخلاق در حقوق تعهدات در حقوق ایران و فرانسه مورد بررسی قرار گیرد تا بر اساس آن خلاء های قانونی را مرتفع گردانیم.https://ethics.isramags.ir/article_154131_f354ef8e383118ef0ab61b2e0175543e.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511320220522Ethical challenges in counseling and solving itچالشهای اخلاقی در مشاوره و حل آن16320115413220.1001.1.23833025.1401.11.3.6.7FAمحمد رضا ساللاری فراستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20211214This study examines the ethical challenges of counseling and ways to solving it. The ethical challenge of counseling; It is a clinical situation for which no option seems satisfactory, and the counselor, as a moral agent, simultaneously has two or more moral duties to the client, each of which is his sole duty, but because of the simultaneity he can not perform them all. The research method includes two approaches of observing ethical principles and theories and considering all dimensions in a case, which is called thoughtful balance. Based on research findings; Solving an ethical challenge in counseling involves six steps. This method was used to solve the following ten types of ethical challenges in counseling: Admitting a client for counseling, sexual issues, religiosity, mental disorders and tests, legal issues, marriage counseling, couple therapy, infidelity, divorce and child counselingاین تحقیق چالشهای اخلاقی مشاوره و راههای حل آن را بررسی میکند. چالش اخلاقی مشاور؛ موقعیتی بالینی است که هیچ گزینهای برای آن رضایتبخش به نظر نمیرسد، و مشاور به عنوان فاعل اخلاقی همزمان دو یا چند وظیفه اخلاقی نسبت به مراجع دارد که هر کدام به تنهایی وظیفه او است، ولی به دلیل همزمانی نمیتواند همه آنها را انجام دهد. روش تحقیق شامل دو رویکرد رعایت اصول و نظریههای اخلاقی و در نظر گرفتن همه ابعاد در یک مورد جزیی است که آن موازنه متفکرانه نامیدند. بر اساس یافتههای تحقیق؛ حل یک چالش اخلاقی در مشاوره شامل شش گام است. این روش برای حل ده نوع چالش اخلاقی زیر در مشاوره به کار گرفته شد: پذیرش یک مراجع یا ادامه مشاوره با او، مسایل جنسی، دینداری، اختلالات روانی و آزمون ها مسایل قانونی، مشاوره ازدواج، زوجدرمانی، خیانت، طلاق و مشاوره کودک.https://ethics.isramags.ir/article_154132_3b047fa6b16bf65b59becb83108f232c.pdf