پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Generous Forgiveness; (Analysis of What is " Forgiveness" in the Qur'an, Emphasizing the View of Allameh Javadi Amoli)گذشت بزرگوارانه؛ تحلیل چیستی «صفح» در قرآن، با تأکید بر دیدگاه علامه جوادی آملی53713465420.1001.1.23833025.1400.11.1.1.4FAعلی مدبر (اسلامی)استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، پژوهشکده فرهنگ ومعارف قرآنJournal Article20210516"Al-Safh" (Forgiveness) is one of the teachings of Islamic society that the Holy Quran has invited in several verses. However, some scholars and commentators have considered "al-Safh" and "al-Afv" to be synonymous (meaning forgiveness<strong>;( </strong>According to some other lexicographers and commentators, including Allameh Javadi Amoli, the "al-Safh" described in the Holy Quran and the narrations of the Ahl al-Bayt (as) as "beautiful" has a different meaning from "al-Afv" and is superior to it. It arises from a special inner dignity, because "al-Afv" means abandoning revenge; But the al-Safh means abandoning the principle of criminality, removing resentment and unhappiness from the heart, and graciously forgiving and not seeing a page of one's own memories - on which the error and aggression of others are involved - and ignoring it and opening a beautiful page and forgetting the mistake of the wrongdoer, the effects of which are not only leaving revenge, but also leaving blame of the wrongdoer. Evidences of the second view are: specifying some words of scholars and dictionaries, coordination of the literal meaning of the term with the technical meaning, Quranic witnesses, witnesses of the narration and opinions of commentators, especially commentators of literature. In this article, after introductory discussions, these evidences are examined in detail.صفح، از آموزههای معاشرت اسلامی است که قرآن کریم در چندین آیه به آن دعوت کرده است. گرچه برخی از واژهپژوهان و مفسران، صفح و عفو را هممعنا دانستهاند، به نظر برخی دیگر از لغتدانان و بسیاری از مفسران، از جمله علامه جوادی آملی، صفح که در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم-السلام به «جمیل/زیبا» وصف شده، معنایی متفاوت با عفو دارد و برتر از عفو و برخاسته از کرامت نفسانی ویژهای است، زیرا عفو به معنای ترک انتقام؛ ولی صفح، به معنای صرف نظر کردن از اصل تبهکاری، زدودن کینه و ناراحتی از دل، و صفحهگردانی کریمانه و ندیدن صفحهای از خاطرات خود که خطا و زشتی و تجاوز دیگران بر آن نقش بسته، و چشمپوشی از آن و گشودن صفحهای زیبا و فراموش کردن خطای خطاکار است که از آثار آن نه تنها ترک انتقام، بلکه ترک نکوهش و سرزنش شخص خطاکار است. ادلّه و شواهد دیدگاه دوم عبارتاند از: تصریح برخی واژهپژوهان و کتابهای فروق اللغه؛ هماهنگی معنای اصطلاحی یادشده با معنای لغوی؛ شاهد قرآنی؛ شاهد روایی و آرای مفسران، به ویژه مفسران ادیب. در این مقاله این ادله و شواهد به تفصیل بررسی میشوند.https://ethics.isramags.ir/article_134654_98914f4f364c914810ca9db0bdd8f6b5.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Sentimental and Behavioral Strategies for Show-off Treatment in the Moral Education of the Holy Quranراهکارهای گرایشی و منشی درمان تفاخر در تربیت اخلاقی قرآن کریم396813465620.1001.1.23833025.1400.11.1.2.5FAامید قربانخانیدانش آموخته دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه قم، قم، ایران.سید محمود طیب حسینیدانشیار گروه قرآنپژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.محسن رفعتاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه حضرت معصومه س قم. ایران.Journal Article20210410Show-off is one of the most prominent socio-cultural problems of the present age, which in addition to its opposition to religious values and its evil effects in the hereafter, also has adverse economic, educational, psychological and sociological consequences in the life of this world. The Holy Quran, as a program to guide human beings from darkness to light and from vices to virtues, fought against this immoral-social vice and purified the society of the age of revelation from boastful behaviors and, on the contrary, replaced it with virtues such as equality, compassion, self-sacrifice, forgiveness and humility. Considering the importance of extracting Quranic methods in solving social problems, the present article examines the treatment strategies of show-off from the perspective of the Holy Quran in two areas of sentiment and behavior with a descriptive-analytical approach. According to the findings of the study, the sentimental strategies of Quran for show-off treatment can be divided into two parts: warning and encouragement, the former includes two methods of instruction and threat, and the latter includes the three methods of encouragement, patterning and speed and overtaking. Behavioral strategies are also divided into negative and positive, that the call for patience, humility and replacement of the factor of happiness are put under the positive strategy and the prohibition of arrogance, despair and intoxication with the possibilities under the negative strategy.تفاخر از برجستهترین معضلات فرهنگی-اجتماعی عصر حاضر است که گذشته از ضدیتش با ارزشهای دینی و آثار سوء اخروی، به لحاظ زندگی این دنیایی نیز پیامدهای نامطلوب اقتصادی، تربیتی، روانشناختی و جامعهشناختی گستردهای دارد. قرآن کریم به عنوان برنامه هدایت بشر از ظلمت به سمت نور و از رذایل به فضائل به مبارزه با این رذیله اخلاقی-اجتماعی پرداخته و جامعه عصر نزول را از رفتارهای فخرفروشانه تطهیر کرده و فضائلی همچون برابری، مواسات، ایثار، گذشت، فروتنی و تواضع را جایگزین آن نموده است. نظر به اهمیت استخراج روشهای قرآنی در حل مسائل اجتماعی، جستار حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی راهکارهای درمان تفاخر از منظر قرآنکریم در دو ساحت گرایش و منش پرداختهاست.براساس یافتههای پژوهش، راهکارهای گرایشی قرآن برای درمان تفاخر به دو بخش راهکارهای ترهیبی و ترغیبی قابل تقسیم هستند که اولی مشتمل بر روش عبرتبخشی و روش تهدید و دومی شامل سه روش تشویق، الگودهی و سرعت و سبقت است. راهکارهای منشی نیز به دو دسته راهکارهای ایجابی و سلبی تقسیم میشوند که دعوت به صبر، تواضع و جایگزینی عامل شادی در دسته اول و منع از تکبّرورزی، یأس و سرمستی از امکانات در دسته دوم جای میگیرند.https://ethics.isramags.ir/article_134656_e6444755db26393b0385d10072d4922b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Investigating the effect of Ayatollah Javadi Amoli's theory of "human-to-human interpretation" on the strategies for achieving spiritual healthبررسی بازتاب نظریه «تفسیر انسان به انسان» آیت الله جوادی آملی بر راهکارهای تحقق سلامت معنوی6910213555320.1001.1.23833025.1400.11.1.3.6FAامید آهنچیاستادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی. دانشگاه صنعتی شریف.یحیی صباغچیاستادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی. دانشگاه صنعتی شریف.Journal Article20210706Humans in general and thinkers in particular have always sought to increase the quality of life and achieve health in all its dimensions. For more than three decades, spiritual health has been one of the dimensions of health in the World Health Organization, but it still has hidden angles that have made it difficult for human societies to achieve. Due to the great impact of the constraints of human societies on spiritual health, it is necessary for each society to analyze this concept according to its requirements in order to achieve tangible and workable results. Therefore, the present study has been organized with the aim of investigating the effects of accepting the theory of "human-to-human interpretation" on the strategies for achieving spiritual health. The research method is descriptive-analytical. In terms of purpose, the present study is an applied research, because the purpose of doing so is to develop applied knowledge about ways to achieve spiritual health. The findings of the research indicate that according to this theory and also according to accepting the definition of man as "the alive theosopher", the way to achieve spiritual health is to return the allegories of man to the decisive of his existence (divine nature) and also to follow a perfect human being and finally to realize the "monotheistic look”. According to the works of Ayatollah Javadi Amoli, it can be inferred that the monotheistic view is the source of four important principles: full attention to the position of the divine vicegerent, viewing existence as the sign of God, seeing creation of man and the world as purposeful and finally achieving divine devotion and understanding the philosophy of human life. According to these four principles, strategies for achieving spiritual health from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli can be achieved.افزایش کیفیت زندگی و دستیابی به سلامت در همه ابعادش همواره ذهن بشر و خصوصاً اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. بیش از سه دهه است که سلامت معنوی به عنوان یکی از ابعاد سلامت در سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است ولی همچنان دارای زوایای پنهانی میباشد که حصول آن را برای جوامع بشری دشوار نموده است. به واسطه تاثیرپذیری فراوان سلامت معنوی از قیود حاکم بر جوامع انسانی، لازم است هر جامعه بنا بر اقتضائات خود به تحلیل این مفهوم بپردازد تا به نتایجی ملموس و قابل اجرا دست یابد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات پذیرش نظریه «تفسیر انسان به انسان» بر راهکارهای تحقق سلامت معنوی سامان یافته است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. از منظر هدف نیز پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است؛ زیرا هدف از انجام آن، توسعه دانش کاربردی درخصوص راهکارهای دستیابی به سلامت معنوی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که براساس این نظریه و همچنین پذیرش تعریف انسان به «حی متاله»، راه دست یافتن به سلامت معنوی بازگرداندن متشابهات انسان به محکمات وجودیش (فطرت الهی) و همچنین تأسی به انسان کامل عینی و در نهایت تحقق «نگاه توحیدی» است. با توجه به آثار آیت الله جوادی آملی میتوان چنین استنباط نمود که نگاه توحیدی منشا پیدایش چهار اصل مهم است: توجه کامل به مقام خلیفه الهی، تحقق نگاه آیهای به هستی، هدفمند دانستن آفرینش انسان و جهان و در نهایت باریافتن به مقام عبودیت الهی و فهم فلسفه حیات انسانی؛ که با توجه به این اصول چهارگانه میتوان به راهکارهای تحقق سلامت معنوی از منظر آیت الله جوادی آملی دست یافت.https://ethics.isramags.ir/article_135553_f316cf35d0c7b961b8a323f8e87cd3bf.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823A comparative study of the moral education system in Nahj al-Balaghah and the thought of Emile Durkheimمطالعه تطبیقی نظام آموزشی اخلاقی در نهج البلاغه و اندیشه امیل دورکیم10214013465720.1001.1.23833025.1400.11.1.4.7FAحمیده مخلصیدانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش اخلاق، دانشگاه پیام نور قممحمود شیخ الاسلامیعضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه پیام نور قمShaykh al-IslamiJournal Article20210128Education is one of the social issues that has been considered by the vast majority of thinkers and places in the world. This issue is often associated with the issue of ethics and education. Educational systems for dynamism, need to adapt and offer other opinions. The religious education system is no exception to this problem. It is one of the Islamic religious texts of Nahj al-Balaghah that by discovering its moral education system and adapting it to the thoughts of other thinkers, we can pay attention to the neglected capacities in the field of moral education. Who have discussed moral education is Emile Durkheim, who has studied education from a sociological perspective. This study has tried to discover the system governing the text of Nahj al-Balaghah about the goals and principles of education and the system of moral education by analyzing the qualitative content of Meering inductive content and to adapt it to Durkheim's thought to reveal the positions of disagreement and agreement between the two views. The sampling method is non-probabilistic, purposeful, which has been done by the method of research text and has used the thought-provoking validity and Silverman quality improvement strategy. What has been obtained from this research indicates that these two systems have many similarities in the principle of moral education and some of its methods and are different from each other in some principles and methods. Also, the issue of teacher authority while independence and The learner's authority is approved by both systemsآموزش از مسائل اجتماعی است که اغلب با مسأله اخلاق و تربیت همراه است. پویایی، تناظر و تطبیق با سایر آراء از لوازم نظامهای آموزشی روزآمد است. نظام آموزش دینی نیز نمیتواند از این مسأله مستثنا باشد. نهجالبلاغه از متون اصیل اسلامی است که میتوان نظام آموزش اخلاقی از آن استخراج کرد و در مقایسه آن با سایر نظامات آموزشی به ظرفیتهای مغفول حوزه آموزش اخلاقی پی برد. امیل دورکیم اندیشمند علوم اجتماعی است که به بحث آموزش اخلاقی پرداخته و آموزش و پرورش را از دریچه جامعهشناسی بررسی کرده است. این پژوهش با روش «تحلیل محتوای کیفی استقرایی مایرینگ» با هدف کشف نقاط اشتراک و افتراق نظام آموزش اخلاق در نهج البلاغه و اندیشه دورکیم و مقایسه آنها به کشف نظام حاکم بر متن نهج البلاغه در مبانی، اهداف، اصول و روشهای آموزش اخلاق میپردازد. شیوه نمونهگیری از نوع غیر احتمالی و هدفمند، است که به روش متن پژوهشی انجام شده و از اعتبار باز اندیشانه و راهبرد ارتقاء کیفیت سیلورمن بهره میگیرد. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که در هر دو دیدگاه آموزش و پرورش امری ضروری، سازنده و با هدف متعالی است و در جهت دستیابی به دانش، اصلاح فردی یا ساخت جامعه انجام میشود. از دیگر یافتهها مسأله اقتدار معلم در عین استقلال و اختیار یادگیرنده مورد تأیید هر دو نظام است.https://ethics.isramags.ir/article_134657_d1a671b1253530e9f9cf18ca582cf941.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Identifying the epistemological Requirements of The Ethics of Belief In Javadi Amoli's View.شناسایی بایسته های معرفت شناختی اخلاق باور از دیدگاه آیت الله جوادی آملی14116913534420.1001.1.23833025.1400.11.1.5.8FAعلی آقائیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمیاکبر صالحی. دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهرانعلیرضا محمودنیادانشیارگروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهرانسعید بهشتیاستاد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایرانJournal Article20210610Abstract <br /><br />An important characteristic of human beings is that they have beliefs about themselves and the world around them, and in certain circumstances they change these beliefs; This dimension of man, which is related to his epistemological powers, is called the process of "belief formation and belief regulation". Ethics of belief is a concept that was first invented in Western philosophy in the nineteenth century by Clifford and used in this process, but its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thought and insight in the stage of gaining heart belief and belief. The purpose of this article is to enumerate the epistemological requirements of the ethics of belief in the view of one of the contemporary thinkers, namely Javadi Amoli, by means of conceptual analysis and theoretical analogy. By examining library sources and studying his outstanding works, the researcher focuses on the question of what are the requirements of the epistemology of ethics of belief in Javadi Amoli's view? Six essential requirements were achieved, which are: the relation of will and epistemic task in belief, the relation of symmetry and intuition in belief, the relation of witness orientation and trust-orientation in justification, the relation of epistemic justification with moral justification in belief, the relation of actual and present goodness in belief Also, the connection of the belief network with individual and social action. <br /><br />Keywords: Belief, Belief Ethics, Epistemological Requirements, Javadi Amoli.ویژگی مهم انسان این است که باورهایی دارد و در شرایطی باورهایش را تغییر میدهد؛ این فعل آدمی که به قوای معرفتی او مربوط میشود را فرآیند «باورسازی وتنظیم باور» مینامند. با کاربرد اخلاق در معرفت شناسی، این فرآیند هویت جدیدی یافته است. «اخلاق باور» اولین بار در قرن نوزدهم توسط کلیفورد مطرح و زمینه ساز پژوهشهای بسیاری شد. با این حال میتوان پیشینه آن را در فلسفه اسلامی نیز، تحت مفاهیم خاصی مانند «اخلاق درتفکر» و «بینش در مرحله کسب اعتقاد قلبى و ایجاد باور» پیدا کرد. هدف این مقاله شناسایی بایستههای معرفت شناختی اخلاق باور، در دیدگاه اندیشمند معاصر، آیت الله جوادی آملی، به روش تحلیل مفهومی و قیاس نظری است. ما با بررسی آثار ایشان به شش بایسته متلازم، دست یافته ایم: تلازم اراده و تکلیف معرفتی، تلازم قرینه و شهود، تلازم شاهدگرایی و اعتمادگرایی در توجیه باور، تلازم توجیه معرفتی با توجیه اخلاقیِ باور، تلازم حسن فاعلی با حسن فعلیِ باور و تلازم شبکه باور با عمل فردی و اجتماعی.https://ethics.isramags.ir/article_135344_aa0b5883eaf4fdf8305c3880d0dc678d.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Ethical study of the virtue of justice in the verses of the rulings
"With the approach of moral analysis of the verses of retribution"بررسی اخلاقی فضیلت عدالت درآیات الاحکام «با رویکرد تحلیل اخلاقی آیات قصاص»16919813538620.1001.1.23833025.1400.11.1.6.9FAسید احمد هاشمی علی آبادیاستادیار گروه مدرسی معارف دانشگاه شهید بهشتیمحمد جواد حسن زادهدانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش مبانی نظری اسلام، دانشگاه تهرانJournal Article20210516The present article examines the relationship between the two areas of ethics and jurisprudence in the context of the interaction of verses related to retribution based on the interpretive method of verse to verse and interpretive sources to examine the moral examples of the virtue of justice "with the approach of educational analysis of verses" in retribution Paid. The main purpose of this study is the significant effect of the teachings of Islamic ethics in jurisprudential verses and specifically in matters of retribution. Ethical support of jurisprudential instructions based on the verses and the gradual way of expressing the verses of retribution, the two axes manifested in this study are considered. Accordingly, after inferring the moral teachings of justice in the verses of Al-Qisas, justice can be proposed in three areas: "equality in quantity", "forgiveness after proving a crime" and "being bound by example in social matters and specific members". The data processing method of the present article is library and its content review method is descriptive-analytical.مساله این مقاله بررسی مصادیق اخلاقیِ فضیلتِ عدالت «با رویکرد تحلیل تربیتی آیات الاحکام» در آیات مربوط به قصاص است. ما ضمن بررسی ارتباط میان دو حوزه اخلاق و فقه در بستر تعامل شبکهای آیات مربوط به قصاص با تکیه بر روش تفسیری آیه به آیه و نیز مراجعه به منابع تفسیری مساله تحقیق را پی گرفتهایم هدف این تحقیق نشان دادن تأثیر قابلتوجه آموزههای اخلاق اسلامی در آیات فقهی و به صورت خاص در مسائل قصاص است. پشتیبانی اخلاقی از دستورات فقهی بر اساس آیات و شیوه تدریجی بیان آیات قصاص، دو محور تجلییافته این هدف بهشمار میآید. بر این اساس یافته های این پژوهش پس از استنباط آموزه اخلاقی "عدالت" در آیات قصاص، تبیین عدالت مورد نظر درسه شکل محوری است: «مساوات در کمیت»، «بخشش بعد از اثبات جرم» و «ملتزم بودن به مماثله در شئون اجتماعی و اعضای خاص». شیوه دادهپردازی مقاله حاضر کتابخانهای و روش بررسی محتوایی آن توصیفی- تحلیلی است.https://ethics.isramags.ir/article_135386_4d030fd741aa9fdcbbba70eb9121ce0a.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823Investigating the psychological dependence of ethics on religion in a student populationبررسی وابستگی روانشناختی اخلاق به دین با روش تجربی مطالعه موردی در همدان19923413465920.1001.1.23833025.1400.11.1.7.0FAعلی نصرتیدانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش اخلاق، دانشگاه باقرالعلوم(ع)مسعود آذربایجانیاستاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20210201Purpose: the religion and morality (ethics), both have been and will be influential on human societies. what has the has engaged the scientists for a long time in this regard, is how the religion and morality relate and dependency to each other. to answer the above question, it is worth noting that the ethical philosophers have proposed four types of relationship and dependency on the ethics and religion as follows: semantical dependency; ontological dependence; epistemological Dependence; psychological dependence.<br />The purpose of this research is the above fourth type, i.e. the study of psychological (motivational) relationship between religion and ethics.<br />Method: all subjects were examined with two tests as, well as a religious orientation based on the Islamic religion in the Azerbaijan and on the basis of the Hyatt and Graham Ethics Foundation Questionnaire. the results of the test, after scoring, were analyzed by SPSS software and Pearson and Spearman correlation coefficient tests.<br />findings: The results showed that there is a direct relationship between the religious attitude moral motives, that is, any amount of belief in a person becomes deeper, as much as his religious belief to convert to the faith, and the person from the cognitive and theoretical stage of religion will enter into a practical and ethical process, he will obtain a greater moral motivation and the person will find a clearer ethics existence.<br />Conclusion: the internalized religion and religiosity play an important role in the ethical life.دین و اخلاق دو حوزه تأثیرگذار بر جوامع انسانی است. فیلسوفان اخلاق، چهار گونه رابطه و وابستگی اخلاق و دین را مطرح کردهاند: وابستگی معناشناختی، وابستگی وجود شناختی، وابستگی معرفتشناختی و وابستگی روانشناختی. هدف از این پژوهش نوع چهارم ارتباط است؛ پس پرسش ما این است که آیا دین و باورهای دینی می توانند محرکی قوی برای زیست اخلاقی به شمار آیند؟<br />روش این مقاله برای رسیدن به پاسخ واقعی استفاده از تحقیق آماری و میدانی است؛ لذا ما تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای آزاد و فرهنگیان شهر همدان را گروه نمونه پژوهش خود قرار دادیم؛ تمامی آزمودنیها را با دوآزمون «جهتگیری مذهبی بر اساس دین اسلام» و پرسشنامه «بنیانهای اخلاقی هایت وگراهام» بررسی کردیم و نتایج آزمون پس از نمرهگذاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.<br />یافتهها نشان داد که بین نگرش مذهبی و دینداری با انگیزههای اخلاقی رابطه مستقیمی وجود دارد: یعنی هرچه باور و اعتقاد شخص عمیقتر شده، باور مذهبی او به ایمان تبدیل گشته و شخص از مرحله شناختی و نظری دین به مرحله عملی ودینداری وارد آید، انگیزههای اخلاقی او نیز بیشتر شده و شخص زیست اخلاقی آشکارتری خواهد داشت. لذا نتیجه تحقیق بیانگر این مهم است که مذهب درونی شده و دینداری برای اخلاقی زیستن نقش بسزایی ایفا میکند.https://ethics.isramags.ir/article_134659_01b2bb98e1b4ac50fad85af906e13f97.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823The challenge of epistemic access and the intention of the error verb in the moral practitioner (Based on the views of Bentham, Kant and Martyr Sadr)چالش دسترسی معرفتی و اراده فعل خطا در فاعل متجّری اخلاقی (بر مبنای دیدگاه بنتام، کانت و شهید صدر)33536413477220.1001.1.23833025.1400.11.1.8.1FAبهروز محمدی منفرداستادیار گروه اخلاق دانشگاه تهرانحسن لاهوتیاندانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20210424This study seeks to investigate the moral practice and the place of consciousness and knowledge in the realization of moral behavior based on the two general approaches of Kantian moral conscientiousness and Bentham pragmatic utilitarianism as well as the approach of Martyr Sadr. The main challenge is what effect do the two elements of consciousness and will (intention) have on the morality or non-morality of an action? And in the case of moral experience, if our awareness of the correctness or incorrectness of an action is wrong, and we will the wrong action, which is in fact true, what role do this awareness and will play in the content of that action; Do we consider that verb right or wrong?<br />To address such a challenge, Section 1 addresses the issue of epistemic access and knowledge of the justification of normative propositions. In Part 2, he states that by accepting Bentham's pragmatic utilitarianism, even under the premise of moral realization, rebellion and rebellion have not taken place, and that the doer of the act does not deserve to be condemned. Section 3 also states that, on the basis of Kant's moral conscientiousness, a kind of rebellion has certainly taken place with moral practice, and that the behavior of the practitioner is immoral, and that person deserves condemnation. In Part 4, Martyr Sadr's approach to the executor is examined and compared with Kant and Bentham.این پژوهش درصدد بررسی تجری اخلاقی و جایگاه آگاهی و معرفت در تحقّق رفتار اخلاقی بر مبنای دو رویکرد کلی وظیفهگرائی اخلاقی کانتی و سودگرائی عملگرای بنتام و همچنین رویکرد شهید صدر است. چالش اصلی مقاله این است که دو عنصر آگاهی و اراده (نیّت) چه تأثیری بر اخلاقی بودن یا نبودن یک فعل دارند؟ و در مورد تجرّی اخلاقی، اگر آگاهی ما نسبت به درستی یا نادرستی یک فعل، خطا باشد و فعل نادرست را اراده کنیم که در حقیقت درست است، این آگاهی و اراده چه نقشی در محتوای آن فعل خواهند داشت و بالاخره آن فعل را درست تلقی کنیم یا نادرست؟ برای پاسخ به این پرسشها در این تحقیق ابتدا به مسأله دسترسی معرفتی و آگاهی از وجه توجیه گزارههای هنجاری پرداخته میشود. در گام بعدی تبیین میشود که با پذیرش سودگرائی عملگرای بنتام حتی با فرض تحقّق تجری اخلاقی، عصیان و تمرّدی صورت نپذیرفته و فاعل فعل مستحق مذّمت نیست. در قسمت سوم روشن میشود که بر مبنای وظیفهگرایی اخلاقی کانتی، قطعاً با تجرّی اخلاقی نوعی تمرّد صورت گرفته و رفتار فرد متجرّی به نحوی غیراخلاقی بوده و آن فرد مستحق مذمّت است. و در قسمت پایانی رویکرد شهید صدر نسبت به فاعل متجرّی بررسی و با دیدگاه کانت و بنتام مقایسه میشود.https://ethics.isramags.ir/article_134772_7c3e8117eb4320d051789b1c2c1ccd52.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823role of imagination in moral bio-ethics in Islamic mysticism with emphasis on Ibn Arabi's viewنقش خیال در زیست اخلاقی از منظرعرفان اسلامی با تأکید بر دیدگاه ابن عربی26529013538720.1001.1.23833025.1400.11.1.9.2FAمصطفی مختاریدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم (ع)محمد مهدی گرجیاناستاد گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20210523Bioethics has always been a major concern of theistic religions and thinkers. Reason and illusion have been considered as two necessary elements for the realization of bio-ethics; However, these two will not be effective without the use of the element of imagination. In the thought of Islamic mysticism, imagination has been one of the pillars of the system of existence (separate imagination) and the human institution (connected imagination).<br /><br />From the point of view of Islamic mysticism, especially Ibn Arabi's thoughts, what is the relationship between the world of imagination and moral truths, and what is the role of imagination in moral biology, is an issue that has been addressed in this research.The result of this research, which is descriptive and analytical method and using library data, shows that the seeker, relying on the abilities of imagination, can be related to the luminous forms in separate imagination and by refining the imagination from evil and sensual thoughts. To observe the moral meanings represented in the world of example, the result of which is to create motivation, passion, desire and continuous will in order to live morally and study monotheistic morality.زیست اخلاقی همواره دغدغۀ اصلی ادیان و اندیشمندان بوده و عقل و وهم به عنوان دو رکن لازم برای تحقق زیست اخلاقی مطرح بودهاند؛ حال آنکه اصولا این دو بدون استعانت از عنصر خیال اثر بخش نخواهند بود. در اندیشۀ عرفان اسلامی خیال یکی از ارکان تشکیل دهندۀ نظام هستی (خیال منفصل) و نهاد انسان (خیال متصل) بوده است. مسألۀ این تحقیق این است که از منظر عرفان اسلامی، بهویژه اندیشههای ابن عربی میان عالم خیال و حقائق اخلاقی چه نسبتی برقرار است و قوۀ خیال چه نقشی در زیست اخلاقی دارد؟ این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای نشان میدهد که سالک با تکیه بر توانمندیهای قوۀ خیال میتواند با صور نورانی موجود در خیال منفصل مرتبط گشته و با تهذیب خیال از خواطر شیطانی و نفسانی به مشاهدۀ معانی اخلاقی متمثل شده در عالم مثال بپردازد که نتیجۀ آن ایجاد انگیزه، شور، رغبت و اراده مستمر در جهت اخلاقی زیستن و تحصیل اخلاق توحیدی است.https://ethics.isramags.ir/article_135387_689c92288c09c65b1f398742ce9cab43.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-302511120210823The Relationship between Wisdom and Jealousy Mediated by Self - Esteem : A Path Analysisرابطه خردمندی و حسادت با واسطهگری عزت نفس: یک تحلیل مسیر29132213465820.1001.1.23833025.1400.11.1.10.3FAعماد رحیمیدانشپژوه سطح سه حوزه علمیه قم، مرکز تخصصی مشاوره اسلامی امام خمینی ره.حمید رفیعی هنراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.0000-0003-0614-3435مهدی خیراللهیدانشپژوه سطح سه حوزه علمیه، مرکز تخصصی مشاوره اسلامی امام خمینی ره.Journal Article20210509The moral vice of jealousy is one of the negative emotions which leads to the desire or attempt to perish the real or illusory blessing of others. Researches implicitly has refered to the role of cognitive development (wisdom) and self-esteem in formation of jealousy. The gole of this study is investigation of the relation between wisdom and jealousy with mediation of self-esteem. This research is a descriptive correlational study that has been done by using path analysis and based on the steps proposed by Baron and Kenny (1986). The Statistical Society of this study consists the students of official dormitories of higher levels of Qom seminary school (2150 people) in the academic year 2019-2020. 326 people were randomly selected and answered the questionnaires. Micro-growth scale (Brown and Green, 2009), self-esteem scale (Rosenberg, 1965) and jealousy questionnaire (Valizadeh and Azarbayjani, 2010) were used to collect data. The results of statistical analysis showed that jealousy has a significant inverse relation with wisdom (-0.470) and self-esteem (-0.415) (p <0.001). among the relations between jealousy and components of wisdom, the highest correlation coefficient respectively belongs to altruism (0.451) and emotional management (0.450). The results of the investigation of main hypothesis of this study showed that self-esteem has a partial mediating role in the relation between wisdom and jealousy with -0.348 standard coefficient. Therefore, increasing self-esteem in people who will be done by wisdom and development of the reason, help to control the negative emotions, such as jealousy.رذیلهی اخلاقی حسادت از جمله هیجانات منفی است که میل یا تلاش برای از دست رفتن نعمت واقعی یا متوهم از دیگران را در پی دارد. تحقیقات به طور ضمنی بر ارتباط بین رشدیافتگی شناختی (خردمندی)، عزت نفس و حسادت اشاره کردهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خردمندی و حسادت با واسطهگری عزت نفس است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که با استفاده از تحلیل مسیر و طبق مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986) صورت گرفته است. جامعهی آماری این تحقیق را طلاب خوابگاههای رسمی سطوح عالی حوزه علمیه قم (2150 نفر) در سال تحصیلی 1398-1399 تشکیل داده است و از میان آنها 326 نفر به صورت تصادفی با انتساب متناسب بر اساس ظرفیت هر خوابگاه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رشد خرد (گرین و براون، 2009)، مقیاس عزت نفس (روزنبرگ، 1965) و پرسشنامۀ سنجش حسادت (ولیزاده و آذربایجانی، 1389) استفاده شد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد، حسادت با خردمندی (470/0-) و عزت نفس (415/0-) رابطهی معکوس معنادار (001/0p<) دارد. در ارتباط بین حسادت با مؤلفههای خردمندی، بالاترین ضریب همبستگی به ترتیب متعلق به نوعدوستی (451/0) و مدیریت هیجانی (450/0) است. نتایج حاصل از بررسی فرضیهی اصلی پژوهش نشان داد، عزت نفس در رابطهی بین خردمندی و حسادت با ضریب استاندارد 348/0-، نقش میانجیگری جزئی دارد. بنابراین، تقویت حسّ عزت نفس در افراد که از مسیر خردمندی و تکامل عقل میگذرد، میتواند به مدیریت صحیح هیجانات منفی از جمله حسادت در آنان منتهی شود.https://ethics.isramags.ir/article_134658_29c7790ea69bfccf13ce75d3971507c2.pdf