پژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Foundationalism in ethics from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli; review and explanationمبناگرایی در اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی526114147FAمجید ابوالقاسم زادهاستادیار دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20200530The existence of self-evident theorems and the referral of theoretical theories to them (foundationalist theory) are among the important issues of epistemology. What is their improvisation? Can the science of ethics prove its theoretical propositions with little self-evidentness and is unnecessary to other sciences? The correct analysis of such issues has a great impact on defending moral values and responding to its inequalities, especially relativism and moral pluralism. This text, by way of descriptive-analytical approach and by referring to all of his works, has come to the conclusion that there is an axiom in ethical science that is self-evident in its originality and conscience; That the science of morality is completely unnecessary from other sciences. There are some ambiguities that seem inconsistent at the outset.وجود قضایای بدیهی و ارجاع قضایای نظری به آنها (= نظریه مبناگرایی) از جمله مباحث مهم معرفتشناسی عام است. در معرفتشناسیِ اخلاق نیز، بهعنوان معرفتشناسیِ مقید یا مضاف، این پرسش مطرح است که آیا علم اخلاق از قضایای بدیهی برخوردار است؟ اگر پاسخ مثبت است وجه بداهت آنها چیست؟ و در ادامه، آیا علم اخلاق میتواند با این بدیهیات، قضایای نظری خود را اثبات کند و از علوم دیگر بینیاز باشد؟ تحلیل درست اینگونه مسائل معرفتشناختی تأثیر زیادی در دفاع از ارزشهای اخلاقی و پاسخ به شبهات آن بهویژه نسبیت و کثرتگرایی اخلاقی دارد.
آیتالله جوادی آملی بهعنوان نظریهپرداز برجسته و کمنظیر حوزه علوم انسانی و اسلامی، در آثار خویش به این مسائل پاسخ داده است؛ این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به تمام آثار ایشان، به نتایجی دست یافت: در علم اخلاق بدیهیاتی وجود دارند که وجه بداهتشان به اوّلی و وجدانی بودن آنهاست؛ این بدیهیات هرچند نقش زیادی در اثبات قضایای نظریِ اخلاق دارند اما موجب نمیشوند که علم اخلاق تماماً از علوم دیگر بینیاز باشد. همچنین در برخی عبارات ایشان ابهاماتی وجود دارد که در ابتدا متناقض بهنظر میآیند لیکن نویسنده کوشیده است با استفاده از نظریات دیگر ایشان، توجیه و جمع مناسبی ارائه داده، تناقض ظاهری را رفع نماید.https://ethics.isramags.ir/article_114147_e885fb1e3c81fa1199d3d2a8263fd9cd.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Revelational Explaining of the Virtue Ethics According to the Holy Qur'anتبیین وحیانی از اخلاق فضیلت به روایت قرآن کریم2758114148FAوحید دهقانی فیروزآبادیدانشجوی دکتری گرایش اخلاق، دانشگاه معارف اسلامی0000-0003-1088-0294مهدی علیزادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20191010اخلاق فضیلت یکی از مشهورترین نظریههای اخلاق هنجاری است که وجه تمایز اصلیاش با نظریه-های فایدهگرا و وظیفهگرا، تأکید بر فضیلتها و منشهای اخلاقی است. تاکنون تقریرهای مختلفی از اخلاق فضیلت ارائه شده که تقریر سعادتگرا و تقریر فاعل-مبنا از جمله مهمترین آنهاست. علیرغم وجود بایدها، نبایدها و الزامات اخلاقی فراوان در قرآن که دال بر وظیفهگرایی است و همچنین وجود برخی از تردیدها و مخالفتها در استناد اخلاق فضیلت به قرآن، در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین سازگاری مهمترین شاخصههای اخلاق فضیلت، با اخلاق قرآنی و تبیین تقریر ویژه آن از اخلاق فضیلت پرداختهایم. اخلاق قرآنی، یک اخلاق فضیلتمحورِ سعادتگرایِ انگیزشبنیاد توحیدی است که در آن فضائل اخلاقی علاوه بر ارزش ذاتی، ابزاری برای نیل به سعادت حقیقیاند که همان قرب به خداست. در تبیین ویژه قرآن از اخلاق فضیلت، محبت خداوند به عنوان مهمترین مؤلفه انگیزشی و معیار جامع فضائل اخلاقی مطرح میشود.اخلاق فضیلت یکی از مشهورترین نظریههای اخلاق هنجاری است که وجه تمایز اصلیاش با نظریههای فایدهگرا و وظیفهگرا، تأکید بر فضیلتها و منشهای اخلاقی است. تاکنون تقریرهای مختلفی از اخلاق فضیلت ارائه شده که تقریر سعادتگرا و تقریر فاعلمبنا از جمله مهمترین آنهاست. علیرغم وجود بایدها، نبایدها و الزامات اخلاقی فراوان در قرآن که دال بر وظیفهگرایی است و همچنین وجود برخی از تردیدها و مخالفتها در استناد اخلاق فضیلت به قرآن، در این نوشتار با روش توصیفیتحلیلی به تبیین سازگاری مهمترین شاخصههای اخلاق فضیلت با اخلاق قرآنی و تقریر ویژه آن از اخلاق فضیلت پرداختهایم.
اخلاق قرآنی، اخلاقی توحیدی، فضیلتمحور، سعادتگرا و انگیزشبنیاد است که در آن فضائل اخلاقی علاوه بر ارزش ذاتی، ابزاری برای نیل به سعادت حقیقیاند که قرب به خداوند است. در تبیین ویژه قرآن از اخلاق فضیلت، محبت خدا به عنوان مهمترین مؤلفه انگیزشی و معیار جامع فضائل اخلاقی است.
<strong> </strong>https://ethics.isramags.ir/article_114148_e148a2f74daecb680b43c6af1e586b34.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Ways to strengthen the motivation for good behavior in Quranic verses and Islamic traditionsشیوه های تقویت انگیزش رفتار مطلوب در آیات قرآن و روایات اسلامی5980114149FAعلیرضا شیرزاددانشجوی دکتری تخصصی قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم0000-0002-0899-835Xمحمد کاویانیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200120One of the ways of formation of Islamic psychology is to solve problems from daily life and find answers based on the teachings of the Qur'an and hadiths; One of the themes of everyday life is motivation; Those who follow the Qur'an can strengthen their positive motivations under the influence of Qur'anic and psychological teachings; The aim of this study was to investigate the methods of strengthening the motivation of desirable behavior in Quranic verses and Islamic traditions and for this purpose, propositions related to this issue were identified and extracted and then examined using qualitative content analysis method. Findings showed that "awareness of the positive characteristics of the individual", "facilitation of action", "generalization of task and action", "perception of moral behavior with self", "action to the extent of power" and "perception of regret and regret" Ineffective ”have been used as methods to strengthen the motivation for desirable behavior in religious sources. Also, the mentioned cases are explained in this article along with their religious documents, and in the path of modeling and using those methods in performing desirable behaviors, examples of the application of those methods in behaviors are also mentioned.یکی از مسیرهای شکل گیری روانشناسی اسلامی، مسأله گزینی از زندگی روزمره و پاسخ با تکیه بر آموزه های قرآن و روایات است؛ انگیزه عامل، از مسائلی است که در زندگی روزمره حضوری پررنگ دارد؛ فرد مسلمان می تواند انگیزه های مثبت خود را تحت تاثیر آموزه های قرآنی تقویت کند.
این پژوهش با هدف بررسی شیوه های تقویت انگیزش رفتار مطلوب در آیات قرآن و روایات اسلامی انجام شد. به این منظور، گزاره های مرتبط با این موضوع شناسایی و استخراج شده و سپس با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرارگرفت. یافته های پژوهش نشان داد که «آگاهسازی به ویژگیهای مثبت فرد»، «تسهیل عمل»، «عمومیسازی تکلیف و عمل»، «تصور رفتار اخلاقی با خود»، «عمل به میزان توان» و «تصور پشیمانی و حسرت بی حاصل» به عنوان شیوه های تقویت انگیزه رفتار مطلوب در منابع دینی به کار رفته اند. همچنین موارد یاد شده در این نوشتار به همراه مستندات دینی آنها تبیین شد؛ برای الگوسازی و استفاده از آن شیوه ها در انجام رفتارهای مطلوب، نمونه هایی نیز از کاربست آن شیوه ها در رفتار ذکر شد.
https://ethics.isramags.ir/article_114149_ebd95e81a68b4c6a0f5846e19cdb979b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Theoretical explanation of the relationship between intention and organizational performance from the perspective of Islam.تبیین نظری رابطه نیت با عملکرد سازمانی از منظر اسلام81107114150FAاسدالله احمدیدانشجوی دکتری مدیریت/ جامعه المصطفی العالمیهعبدالله توکلیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلی آقاپیروزاستاد یارپژوهگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20200426Abstract<br />Due to the importance of intention in the value of individual and organizational behaviors and practices from the Islamic point of view, which is emphasized in religious sources, this study aims to theoretically examine the relationship between intention and organizational performance from the perspective of Islam and with the aim of analyzing and explaining the effect of intention on value. Organizational performance is based on religious sources (verses and hadiths). In this research, the library method has been used for data collection and the method of thematic interpretation and documentary analysis has been used for the analysis of data in the holy verses section of the Holy Quran and Mr. Masoudi's three-stage hadith research method has been used in the narrations section. Finally, by explaining the conditions of correct intention from the perspective of Islam, the research has reached the conclusion that the effect of intention on organizational performance is the product of intentional influence on the two axes of action and the result of action. Have good deeds and good intentions.در متون دینی بر اهمیت نیت در ارزشمندی رفتار و عملکرد فردی و سازمانی تأکید شده است، این پژوهش با موضوع بررسی نظری رابطه نیت با عملکرد سازمانی از منظر اسلام و با هدف تحلیل و تبیین تأثیر نیت بر ارزشمندی عملکرد سازمانی بر اساس منابع دینی، آیات و روایات، انجام شده است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آیات قرآن از روش تفسیر موضوعی و تحلیل اسنادی، در بخش روایات نیز از روش حدیث پژوهی سه مرحلهای استفاده شده است. در ادامه با تبیین شرایط نیت صحیح از منظر اسلام، نتیجه گرفته شده که تأثیر گذاری نیت بر عملکرد سازمانی محصول تأثیر گذاری نیت در دو محور نفس عمل و نتیجه عمل است؛ عملکرد مطلوب سازمانی عملکردی است که علاوه بر حسن فعلی، دارای حسن فاعلی و نیت صحیح باشد.<br /> <br /> <strong> </strong>https://ethics.isramags.ir/article_114150_08ab8c7e71477aef111b29b6170da6ab.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Al-Ghazali's approach to the mystical moral education of the soul
And its critique is secret from Imam Khomeini's point of viewرویکرد غزّالی در تربیت اخلاقی عرفانی نفس و نقد آن از دیدگاه امام خمینی قدس سرّه109129114151FAمحمد بهشتیدانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200519It is from the point of view of Imam Khomeini. The research method is descriptive-interpretive and based on documentary data. First, first-hand information sources related to the research topic were identified and then purposefully studied and analyzed by content analysis method.<br />The findings of the research show: 1. Ghazali's mystical moral education is not based on the teachings of the Ahl al-Bayt of infallibility and purity, but the basis of Imam Khomeini's mystical moral education is monotheism and governorship and is based on the teachings of the Ahl al-Bayt of infallibility and purity. 2. Ghazali's method of mystical moral education is strict, extreme and outside the rational and religious standards, but Imam Khomeini's method of mystical moral education is accompanied by rationality and is documented and bound by the holy sharia. 3. Ghazali's method of mystical moral education is individual with worldliness, isolation and isolation, but Imam Khomeini's mystical moral education is individual and social and it can be said that his approach is morality and mysticism and the need for both epic and war on the other hand. . 4. Al-Ghazali's view on mystical moral education towards the followers of the pure view of pure submission and obedience to why and why, but this view in Imam Khomeini's mystical moral school is only about the infallibles (peace be upon them).هدف پژوهش حاضر تبیین و بررسی رویکرد ابوحامد غزّالی در ساحت تربیت اخلاقی و عرفانی و نقد آن از نگاه امام خمینی(ره) است. روش تحقیق توصیفی تفسیری و مبتنی بر دادههای اسنادی است، ابتدا منابع اطلاعاتی دست اول مرتبط با موضوع تحقیق شناسایی و سپس به صورت هدفمند مطالعه و با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان میدهد: تربیت اخلاقی عرفانی غزّالی بر معارف اهلبیت پیامبرعلیهمالسلام ابتناء ندارد اما پایه و اساس تربیت اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) توحید ولایتمدار و مبتنی بر معارف اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام است؛ شیوة تربیت اخلاقی عرفانی غزّالی سختگیرانه، افراطی و خارج از موازین عقلی و شرعی است اما شیوة تربیت اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) با عقلانیت همراهی تام دارد و مستند و مقید به شرع مقدس است؛ شیوه تربیت اخلاقی عرفانی غزّالی فردی همراه با دنیاگریزی، انزواگزینی و گوشهگیری است اما تربیت اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) فردی و اجتماعی است و میتوان گفت رویکرد ایشان اخلاق و عرفان راز و نیاز از یکسو و حماسه و رزم از سوی دیگر است؛ نگاه غزّالی در تربیت اخلاقی عرفانی نسبت به پیر و مُراد نگاه تسلیم محض و پیروی بیچون و چراست اما این نگاه در مکتب اخلاقی عرفانی امام خمینی تنها در مورد معصومین علیهم السلام است.https://ethics.isramags.ir/article_114151_21611fdd335073fe3e1268067a3962d6.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجاخلاق وحیانی2383-30259220200220Theistical deontology suggested by Mohammad Baqir al-Sadrوظیفه گرایی خداگرا در اندیشه اخلاقی شهید صدر131155114152FAحسن لاهوتیاندانشجوی دکتری فلسفه اسلامی، دانشگاه علامه طباطباییبهروز محمدی منفرداستادیار گروه اخلاق دانشکاه تهرانJournal Article20200425While the criteria for measuring ethical values have not been assessed by Muslim thinkers independently, such criteria can be inferred based on the intellectual foundations of each of them. Martyr Muhammad Baqir al-Sadr was one of the Muslim thinkers, whose thoughts can be assessed to introduce a criterion for measuring moral values. <br />In the assessment of the good and the bad of actions, martyr Sadr attacks the sayings and opinions that have been raised in Islamic thought and considers other possibilities about good and bad criteria in his criticizing of possible types of teleological theories and introduced deontology to be rule-based by accepting the practical reason and its absolute evidence. Nevertheless, he accepted a destination called the divine paradise to be equal to the deontological criterion and regard defects and errors of practical reason to be compensable through this way. Therefore, the present study showed that from the perspective of Sadr, neither deontology nor teleology is absolute. In fact, he chose a combination of both, and in a way, he introduced God-oriented deontology, which also emphasizes virtue ethics.معیار سنجش ارزش های اخلاقی اگرچه از سوی متفکران مسلمان به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است اما می توان براساس مبانی فکری هریک از آنها این معیارها را استنباط کرد. شهید سید محمد باقر صدر نیز از جمله اندیشمندان مسلمان است که با بررسی آرای وی می توان معیاری برای سنجش ارزش های اخلاقی معرفی کرد.
شهید صدر در بررسی حسن و قبح افعال، ضمن تعرّض به اقوال و آرایی که در اندیشۀ اسلامی مطرح بوده و همچنین با در نظر گرفتن احتمالات ممکن دیگر در باب معیار خوبی و بدی، انواع ممکنِ نظریههای غایتگرایانه را نقد نموده و با پذیرش عقل عملی و مطلق دیدن مدرکات آن، وظیفهگرایی قاعدهنگر محسوب میشود؛ لکن در عین حال، غایتی به نام رضوان الهی را نیز همتراز با معیار وظیفهگرایانه قبول داشته و موارد نقصان و خطای عقل عملی را از این طریق، قابل جبران میبیند. از این رو یافتۀ این پژوهش آن است که از دیدگاه صدر، نه وظیفهگرایی به نحو مطلق قابل قبول است و نه غایتگرایی مطلق، بلکه ترکیبی از وظیفهگرایی و غایتگرایی مورد نظر او بوده است؛ به تعبیری صدر یک وظیفهگرای خداگرا است که بر اخلاق فضیلت نیز تأکید دارد.
<strong> </strong>https://ethics.isramags.ir/article_114152_5ebe75188a9b3da9b33f52ea8fd739ca.pdf