2024-03-29T18:13:25Z
https://ethics.isramags.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10884
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
شناسنامه علمی شماره
2018
08
23
https://ethics.isramags.ir/article_84347_e8a6bf1c8019bf8df3f9784c6eb1c64e.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
قرآن و نظام اخلاقی آن
حسن
سراج زاده اصفهانی
هدف این پژوهش اولاً بیان ادلة ضرورت طراحی نظام اخلاقی قرآن و ثانیاً پیشنهاد یک نظام جدید برای آموزههای اخلاقی قرآن در ساختاری نظاممند و جامع است. بدین منظور، با توجه به آثار و نتایج نظاممندی آیات اخلاقی قرآن، در این پژوهه با استفاده از روش توصیفیـتحلیلی، به ادلة هجدهگانه برای اثبات ضرورت طراحی نظام اخلاقی قرآن استناد میشود. بر این اساس، از یک سو، صفات خدا و ویژگیهای اسلام آورده میشود که مقتضی طراحی نظام اخلاقی است؛ و از سوی دیگر، تأثیرات و فوایدی ذکر میشود که در طراحی یک نظام اخلاقی برای خود قرآن، اخلاق، انسان و حیات فردی و اجتماعی او به بار میآید. طراحی یک نظام به معنای سیستم، کمبودهای پژوهشی در این زمینه را نیز جبران میکند. در ادامه با معرفی نظامهای مختلفِ مبتنی بر نظامِ «لفظی»، «معنایی»، «صفات»، «روابط» و «مراحل» اخلاق و نیز نظام مبتنی بر «سیستم» ـ که هر کدام به شکلی به نظاممند کردن آموزههای اخلاقی پرداختهاند ـ مدلی جدید و کلاننگر برای نظام اخلاقی قرآن پیشنهاد میشود. برآیند این تحقیق، ارائۀ یک ساختار هرمیشکل و چهاربعدی از نظام اخلاقی قرآن است.
اخلاق
نظام اخلاقی
نظام اخلاقی قرآن
ضرورت نظام اخلاقی قرآن
اخلاق در قرآن
2018
08
23
5
46
https://ethics.isramags.ir/article_84035_0c9367674f10d59654565f1f2b6edaca.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
فلسفه اخلاق استاد جوادی آملی
سید علی
صالحی ساداتی
محسن
جوادی
استاد جوادی آملی ماهیت گزارههای اخلاقی را اعتباری میداند. اعتبار یک فعل نفسانی است که انسان با توجه به واقعیتهای موجود و غایات مطلوب، قبل از هر عملی عموماً و نیز قبل از عمل اخلاقی خصوصاً مرتکب میشود. نظریۀ اعتبار نظریهای است در باب فلسفۀ عمل به طور عام و فلسفۀ اخلاق به طور خاص. به تصریح ایشان ماهیت گزارههای اخلاقی انشائی است که ابراز همان اعتبار است و گزارههای اخلاقی که صورت خبری دارند نیز در واقع انشائی هستند. اعتبارات در حوزۀ اخلاق، اعتبارات دلبخواهی و گزاف نیستند، بلکه بر در نظر گرفتن واقعیات و اهداف مشترک انسانی مبتنیاند. این نظریه را میتوان از نظریات ناشناختگرایی اخلاقی برشمرد که گزارههای اخلاقی را قابل صدق و کذب نمیدانند. بر خلاف بسیاری از ناشناختگرایان، ایشان مطلقگرای اخلاقی است و معتقد است گزارههای اخلاقی با وجود غیرشناختی بودن برهانپذیرند و همانگونه که بدیهیاتی در حوزۀ نظر وجود دارد، بدیهیاتی نیز در حوزۀ عمل وجود دارد. این امر باعث میشود که برهان و بداهت، مختص قضایای خبری نباشند. غایت اخلاق تکامل فرد است که به تبع، تکامل جامعه را به همراه خواهد داشت. بنابراین گرچه حسن فعلی فواید خویش را دارد، تکامل به حسن فاعلی نیز نیاز دارد. تبلور حسن فاعلی در ملکه شدن فضایل است. ملکه شدن فضایل، بصیرتهایی را در قوۀ تشخیص به دنبال دارد. به نظر میرسد به لحاظ هنجاری میتوان استاد جوادی آملی را فضیلتگرا نامید؛ اما این فضیلتگرایی با عمل به وظیفه و در نظر گرفتن نتایج عمل در شرایطِ مخصوص منافاتی ندارد، بلکه شخص فضیلتمند در تشخیص افعال نیک و نتایج افعال نیک، بصیرتی افزون خواهد داشت. اخلاق در حوزۀ تدین معنای متفاوتی خواهد داشت؛ زیرا اعتبارها بر واقعیتها مبتنیاند، و وجود خدا و زندگی پس از مرگ، به عنوان واقعیت، اعتبارات خاص خود را برای اَعمال، طلب میکنند. همچنین اعتقاد به خدا و زندگی پس از مرگ، انگیزۀ اخلاقی را تشدید میکند و هدف زندگی اخلاقی را از زندگی دنیوی فراتر خواهد برد.
فلسفۀ اخلاق
شناختگرایی
ناشناختگرایی
اعتبار
جوادی آملی
حکمت عملی
2018
08
23
47
68
https://ethics.isramags.ir/article_84036_79b7796506428f4819be1aa9922f28e2.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
الگوی تربیت اخلاق اسلامی از منظر امام سجاد(ع) بر مبنای تحلیل محتوای مضمونی دعای مکارم الاخلاق
اکرم
سلیمی
فتحیه
فتاحی زاده
محمد
عترت دوست
از جمله مهمترین متون حدیثی به جای مانده از ائمۀ اطهار:، ادعیۀ ایشان است که بیشتر رویکرد آموزشی دارند و رویکرد آنها برآورده کردن مهمترین نیازهای انسانی است. در این میان، دعای مکارم الاخلاق منقول از امام سجاد7 میتواند اهمیّت بسیاری در تدوین نظام اخلاقی و تربیتی جامعۀ اسلامی داشته باشد. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوایی، به استخراج مضامین و مقولههای اخلاقی مندرج در لایههای نهفتۀ دعای مکارم الاخلاق پرداخته و الگوی فرایندی تربیت اخلاق اسلامی بر مبنای این دعا کشف و تبیین شود. مهمترین وجه ممیّز مقالۀ حاضر از دیگر شروح متعدد نگاشتهشده بر این دعا، این است که این جستار تلاش کرده گامها و مراحل الگوی تربیت اخلاقی را به صورت دقیق و متوالی ذکر کند. بر پایۀ الگوی یادشده، هدایت به مسیر حق و تمسک به اطاعت الهی، بر رشد و تکامل اخلاقی مقدم شده است. پیمودن گامهای اصلاح اخلاقی با تأکید بر نیکی به دیگران و نرمخویی، در زمرۀ الزامات تربیت اخلاقی انسان است؛ و در مقابل، ظلم و دشمنی، مهمترین مانع تکامل تربیت و اصلاح اخلاقی بشر است.
امام سجاد(ع)
اخلاق
دعای مکارم الاخلاق
تربیت اخلاقی
الگوی تربیت اخلاقی
روش تحلیل محتوا
2018
08
23
69
94
https://ethics.isramags.ir/article_84037_bf3cc2a3c808657ff7116a3d449bb30e.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
تربیت اخلاقی از دیدگاه محمدمهدی نراقی
فاطمه
وجدانی
محمدرضا
شعبانیان
امروزه با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی نسل جوان، طراحی و بهرهگیری از مدلهای کارآمد و بومی تربیت اخلاقی، امری ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر نیز به همین منظور به انجام رسیده است. هدف این تحقیق، استخراج و تبیین دیدگاه تربیت اخلاقی محمدمهدی نراقی است؛ در نتیجه، مبانی، اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه ایشان تبیین و بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفیـتحلیلی است و دادهها عمدتاً از بررسی تحلیلی کتاب جامع السعادات جمعآوری شدهاند. بر اساس یافتهها رویکرد تربیت اخلاقی نراقی به رویکرد تربیت منش نزدیک است. در دیدگاه تربیت اخلاقی نراقی، هدف غایی تربیت اخلاقی، تشبه به خداوند است؛ و بر این اساس، پیراستن نفس از رذایل، کسب معارف حقیقی و رسیدن به اعتدال در اخلاق، از هدفهای میانی تربیت اخلاقی به شمار میآیند. همچنین بر اساس یافتهها، 9 مبنا و ۱۸ اصل تربیتی برای اخلاقی شدن متربیان، استخراج و تبیین شده است.
اخلاق
تربیت اخلاقی
محمدمهدی نراقی
2018
08
23
95
124
https://ethics.isramags.ir/article_84040_aa9d7375ea0883db3c416916ebed1d12.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
اخبات به مثابه یک درجه در مسیر تحول اخلاقی و ابعاد آن
امیر
غنوی
نوشتۀ حاضر به ویژگیها و ابعاد مرتبهای در اخلاق پرداخته که با وجود نقش کلیدی در تحول معنوی، کمتر مورد توجه بوده است. این رتبه در آیۀ 34 سورۀ حج با واژۀ «مخبتین» معرفی شده و به دلیل بسامد کم این واژه و مشتقات آن، مورد کمتوجهی بوده است. فقدان پژوهشی جامع در این زمینه، در کنار تمجید فراوان آیۀ یادشده از «مخبتین» و توصیفات روایات از آنان، لزوم پژوهشی دقیق را گوشزد میکند. روش کار در گردآوری محتوا افزون بر تحلیل مفاد بیانات واردشده دربارۀ اخبات، استفاده از تبیینهایی است که در آیات، روایات و تفاسیر عناصر مفهومی مندرج در معنای اخبات، مانند خشوع و تواضع، طرح شده است. در تحلیل محتوا به روش استظهاری رایج در فقه پایبند بودهایم و نتایج در قالب پاسخ به پرسشهای معمول در ترسیم مقامات سلوک تنظیم شده است. یافتههای پژوهش، از وجود آموزههایی گسترده و عمیق دربارۀ مقام اخبات حکایت دارد. این آموزهها از مقامی فراتر از مقام تقوا و احسان خبر میدهد که موجب وصال به رحمت حق میشود و سالک را از آفاتی چون غرور و عجب، مصون میدارد. نتیجۀ پژوهش، ما را به این نکته واقف میکند که حلقۀ واسط میان مقام احسان و وصول به رحمت، عبور از مقام اخبات است. مقام اخبات از نگاهی ژرف به اعمال و به نسبت آن، با آرمانهای سالک خبر میدهد و ارتباطی متفاوت را در خلوت عبد و ربّ سبب میشود.
اخبات
مراحل سلوک
خشوع
تواضع
وجل
2018
08
23
125
158
https://ethics.isramags.ir/article_84041_7cfd3fc69b73e9f6364a006ee019152f.pdf
اخلاق وحیانی
2383-3025
2383-3025
1397
8
1
جایگاه شناسی اخلاق حرفهای در علوم اجتماعی و عقل عملی
هادی
موسوی
سیدحمیدرضا
حسنی
نسبت اخلاق با هویات اجتماعی را میتوان از طریق ریشههای پیدایش «اخلاق حرفهای» در علوم اجتماعی جستوجو کرد. این مقاله در تحلیلی علمی، بر نخستین آثاری متمرکز است که با دغدغۀ تعیین هویت اخلاق حرفهای، این بحث را در ضمن یک نظریۀ اجتماعی کلان مشاهده کردهاند. دو دسته از مباحث را باید تفکیک کرد: اول، مباحث ناظر به «خُلقیات حرفه» (اخلاق اهل یک حرفه) و اموری که به عنوان قانون میان ایشان از آن خلقیات انتزاع میشوند؛ و دوم، مباحث «اخلاق و حرفهها» به عنوان مباحث اخلاقی عام انسانی تعینیافته در حوزۀ حرفهها. این دو دسته را باید بهمثابۀ دو گونه هنجار در حوزۀ نهادهای اجتماعی تفکیک کرد. از مباحث دستۀ اول نیز عموماً با عنوان اخلاق حرفهای و اخلاق رسانه یاد میشود؛ اما این امور، هنجارهایی برآمده از گروههای اجتماعیاند. دستۀ دوم بر اهمیت ورود ارزشهای اخلاقی مشترک میان همۀ انسانها در تمامی حرفهها تأکید دارند. نخستین کارکردهای این تبیین را میتوان در آثار جامعهشناسانی همانند امیل دورکیم ردگیری کرد. او مفهوم اخلاق حرفهای را از نظریۀ «همبستگی مکانیکی و همبستگی ارگانیکی» استنتاج میکند. اخلاق در این نظریه، برآمده از هویت اجتماع است. اما در نظریههای حکیمان مسلمان، مبنای اخلاق بر عقل عملی نهاده شده است. عقل عملی که با قانون حسن و قبح عقلی، احکام جهانشمول اخلاقی را به عهده میگیرد، حیثیت دیگری دارد که میتوان آن را «عقل تدبیری» نامید. این بخش از عقل، به خوبی میتواند عهدهدار تبیین اخلاق اهالی حِرَف، صنوف و صنایع باشد.
اخلاق حرفهای
کارکرد اجتماعی اخلاق
عقل تدبیری
عقل اخلاقی
2018
08
23
159
180
https://ethics.isramags.ir/article_84042_1aabdedd3cc59e5dd2ebeaae3633e819.pdf