TY - JOUR ID - 10525 TI - رویکردی دینی به اخلاق رسانه (با محوریت رسانۀ ملی) JO - اخلاق وحیانی JA - ETHICS LA - fa SN - 2383-3025 AU - شرف‌الدین, سیدحسین AD - دانش‌آموختۀ حوزۀ علمیه و استادیار مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 2 SP - 105 EP - 151 KW - رفتار KW - ارزش KW - هنجار KW - اخلاق KW - فقه KW - اخلاق حرفه‌ای KW - رسانه DO - N2 - با رویکرد ارزشی و هنجاری، همۀ کنش‌های ارادی و اختیاری انسان، بدون استثنا، محکوم قواعد و معیارهای اخلاقی‌اند و ناگزیر با یکی از الزامات دوگانه ایجابی و سلبی (بایدها و نبایدهای عقل عملی) یا شق ثالث (قطب خنثی و عاری از هر نوع الزام هنجاری بر پایۀ منطق سه‌قطبی) منطبق خواهند بود. ارتباطات جمعی، به عنوان یکی از عرصه‌های گستردۀ ارتباطات انسانی با میانجی‌گری فناوری‌های رسانه‌ای نیز علاوه بر پذیرش اجتناب‌ناپذیر این اصل جهانشمول، به دلیل برجستگی موقعیت، اهمیت و حساسیت کارکردی، گستره و عمق تأثیر، تنوع محصولات، تکثر و تعدد مخاطبان، و نقش محوری آن در بازخوانی، بازتولید، ویرایش و اشاعۀ فرهنگ، بیش از سایر عرصه‌ها به ضرورت متابعت اختیاری یا اجباری از قواعد ارزشی، دستورالعمل‌های اخلاقی و الگوهای رفتاری موجه و دارای پشتوانه‌های نظری و فرهنگی، محکوم شده‌اند. این نوشتار در صدد است تا با ارجاع به بنیادهای بینشی و ارزشی اسلام، الزامات و مرجحات عام هنجاری و باید‌ها و نبایدهای اخلاقی هدایت‌گر ارتباطات جمعی را با رویکردی دینی و با هدف تأمین یکی از ملزومات حرفه‌ای یک رسانۀ دینی یا دارای رسالت و کارکرد دینی، استنباط و عرضه کند.     UR - https://ethics.isramags.ir/article_10525.html L1 - https://ethics.isramags.ir/article_10525_db9166229afd387163f269aca0cccffb.pdf ER -