per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
5
27
44195
Original Article
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
Gender and Morality in Ayat Allah Javadi Amoli’s View
فاطمه نیازکار
niazkar@yahoo.com
1
حسین دیبا
hoseindiba@gmail.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور فارس
عضو هیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم.
این مقاله دربارۀ جنسیت و اخلاق از منظر آیتالله جوادی آملی و مقایسۀ آن با برخی دیدگاهها در فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و فمینیسم است. این مقاله درصدد است با پاسخ به پرسشهایی مانند «آیا هنجارهای اخلاقی زنان با مردان متفاوت است؟» و «آیا جنسیت در اخلاق تأثیرگذار است؟» از منظر آیتالله جوادی آملی، مشکلات تعاملهای اخلاقی جامعه را رفع کند. ازآنجاکه روح انسان حقیقت واحدی دارد، اصول اخلاقی مطلقاند، احکام اخلاقی حاکم بر زنان و مردان ازسوی شارع مقدس نیز یکساناند و فقط در برخی فروعات تفاوتهایی دارند؛ احکام اخلاقی جنسیتپذیر نیستند و اصول اخلاقی یکسانی بر زنان و مردان در تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم است.
This paper concerns gender and morality relation in Ayat Allah Javadi Amoli’s view and compare it with some other views in philosophy, psychology, sociology and feminism. Appealing to the works of Ayat Allah Javadi Amoli, this paper answers questions like “is there any difference between men and women’s moral norms?” and “does have gender any effect in morality?” as an effort to resolve some of the difficulties of moral interactions in our society. Since the human soul has a one single truth, moral principles are absolute. Moral precepts of the religion about women and men are also the same and only differ in some trivial things. Moral principles are not gender-based and same principles applied to women and men in all social, political, economic and cultural spheres.
https://ethics.isramags.ir/article_44195_c4b5f767a303bdafe4692e9071bf6af6.pdf
اصول اخلاقی
جنسیت
اخلاق زنانه
اخلاق مردانه
آیتالله جوادی آملی
moral principles
Gender
Feminine Morality
Masculine Morality
Ayat Allah Javadi Amoli
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
28
49
44196
Original Article
ویژگی ها و شاخصهاى گزارههاى اخلاقى در قرآن کریم و روایات
Properties and Indicators of Ethical Propositions in Quran and Hadith
محمدجعفر صدری
suhrawardipub@gmail.com
1
محمود رجبی
a@a.com
2
دانشجوى دکترى علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
استاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى
در گزارههاى اخلاق اسلامى، احکام اخلاقى بر مطلوبیّت موضوعات خود و ارتباط مثبت یا منفى آنها با سعادت انسانى دلالت دارند ولى در گزارههاى اخلاقىِ موجود در آیات قرآن و روایات، کمتر از این دست مفاهیم استفاده شده است. در این پژوهش «مطلوبیّت» به عنوان یکی از شاخصه های مهم گزارههاى اخلاق اسلامى شناخته شده و دلایل زیر را برای اثبات این ادعا شمرده ایم: «اشتمال بر امور مقرِّب یا مبعِّد نسبت به هدف نهایى»، «اشتمال بر امر یا نهى»، «حکایت از حُبّ و بُغض»، «اشتمال بر گزارش سیرهى عملى اولیاء دین»، «اشتمال بر وعدهى پاداش و یا کیفر»، «اشتمال بر الگوهاى مثبت و منفى»، «اشتمال بر تحسین یا تقبیح برخى از صفات و اعمال»، «اظهار نگرانى از برخى صفات و اعمال»، «تعلّق وجوب و یا حرمت به برخى از اعمال».
In Islamic ethical propositions, ethical orders signify the desirability of their subjects and their positive or negative relation to happiness, but in the ethical propositions included in Quran and Hadith there is hardly any instance of these concepts. In the present study, desirability is recognized as an important indicator of Islamic ethical propositions and the following reasons are presented for supporting this claim: “inclusion of near or remote affairs from the final end”, “inclusion of bidding and forbidding”, “indicating love and hatred”, “inclusion of the report of the practical manner of religious saints”, “inclusion of the promise of the reward or punishment”, “inclusion of positive or negative patterns”, “inclusion of admiration or condemnation of some actions and characteristics”, “expressing concern about some actions and characteristics”, “attribution of obligation or prohibition to some actions”.
https://ethics.isramags.ir/article_44196_7f15ff1fa9588e1e6e99a8ea055404a1.pdf
اخلاق اسلامى
گزارۀ اخلاقی
مطلوبیت
حب و بغض
مقربیت و مبعدیت
Islamic ethics
Ethical Proposition
desirability
love and hatred
nearness
remoteness
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
49
79
44198
Original Article
ساختار انسانشناسی سلوکی در سنت دینی
Structure of Disciplinary Anthropology in Religious Tradition
علی فضلی
fazliamoli99@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
از مهمترین مبانی اخلاق اسلامی و عرفان عملی، انسانشناسی است. درسنت دینی و از حیث سلوکی میتوان برای انسانشناسی ساختار خاصی ترسیم نمود. حقیقت قلبی که هویت ملکوتی انسان است، از وجه الهی تا وجه جسمانی امتداد یافته و دو منطقۀ نفسانی و روحانی دارد. هریک از ایندو منطقه نیز دو صنف جنود بهمعنای جنود خصالی و دو گونه اطوار بهمعنای مراتب نفس دارند. منطقۀ نفسانی، منطقۀ سفلای حقیقت قلبی است که امیال حسی و نفسی بر آن حاکماند، در آن جنود جهلی قرار دارد و دو طور طبعی و نفسی، یعنی نفس نباتی و حیوانی استقرار یافتهاند. منطقۀ روحانی که منطقۀ علیای حقیقت قلبی است و با خدای صمد ارتباط مستقیم دارد، در آن جنود عقلی قرار داشته و دو طور روح و سرّ، یعنی نفس قدسی و نفس الهی، نیز در آن استقرار یافتهاند. البته مرکز این حقیقت و مرز ایندو منطقه، طور عقل و قلباند که دو حیث یک طورند.
Anthropology is among the basics of Islamic ethics and practical mysticism. In religious tradition and in terms of discipline, anthropology could be depicted with a certain structure. Heartfelt truth, which is the man’s heavenly identity, extends from divine to bodily dimension and has two realms: sensual and spiritual. Each of these two realms have also two kinds of hosts, i.e. characteristic hosts, and two kinds of modes, i.e. levels of soul. Sensual realm is the lower realm of heartfelt truth, which sensual desires govern it, hosts of ignorance dwell in it, and the two natural and sensual modes, i.e. vegetative and pugnacious soul, reside in it. Spiritual realm is the upper realm of heartfelt truth, which has direct communication with God, hosts of reason dwell in it, and the two modes of spirit and mystery, i.e. holly and divine soul, reside in it. Indeed, the center of this truth and the border of these two realm are the modes of reason and heart, which are two respects of a same mode.
https://ethics.isramags.ir/article_44198_3aedf8734d01982b8921c7493edb92c6.pdf
حقیقت قلبی
منطقۀ نفسانی
منطقۀ روحانی
جنود عقلی
جنود جهلی
اطوار انسانی
Heartfelt Truth
Sensual Realm
Spiritual Realm
Hosts of Reason
Hosts Of Ignorance
Human Modes
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
79
97
44200
Original Article
تحلیل و بررسی دیدگاه شیخالرئیس دربارۀ سعادت
Ibn Sina on Happiness
علی شیروانی
shirvani@rihu.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ازنظر ابنسینا سعادت برترین چیزی است که موجود زنده درپی آن تلاش میکند. او باتوجهبه مبانی هستیشناختی و انسانشناختی خود، جوهر اصلی انسان را عقل میداند که با اتصال به عقل فعال و رسیدن به مرتبۀ عقل مستفاد، به کمال نهایی و سعادت حقیقی خود میرسد و از والاترین، بادوامترین و بیشترین لذت بهرهمند میشود. در این مقاله، پس از تبیین و تحلیل دیدگاه ابنسینا دربارۀ سعادت، آن را بررسی و نقد میکنیم. غفلت از برخی ساحتهای وجودی انسان و مؤلفههای سعادت، ناسازگاری با مبانی فلسفی، غفلت از نقش ایمان و عمل صالح در سعادت انسان و تفکیک نکردن سعادت فرد و سعادت نوع، از کاستیهای دیدگاه ابنسیناست.
For Ibn Sina, happiness is the highest thing that the alive creature endeavor to find it. According to his ontological and anthropological principles, he regards the reason as the basic substance of human being, which by communicating with the active intellect and reaching the level of acquired intellect reaches to its final perfection and true happiness and benefits the highest and longest pleasure. In this paper, after explaining and analyzing Ibn Sina’s view about happiness, we will criticize it. Neglecting some of the existential realms of human being and happiness components, inconsistency with philosophical principles, neglecting the role played by faith and good deeds in human beings’ happiness and the lack of any separation between the happiness of individuals and the humankind, among others, are the deficiencies of Ibn Sina’s view.
https://ethics.isramags.ir/article_44200_2ffd771f1bea0b386ba9650a6aeb46a2.pdf
ابنسینا
سعادت
لذت
کمال
Ibn Sina
Happiness
pleasure
perfection
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
97
115
44202
Original Article
اصول تربیت اخلاقی از منظر اسلام: رویکردی تطبیقی
Principles of Moral Upbringing in Islam: a Comparative Approach
بهروز رفیعی
brafiee@rihu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشکاه
این مقاله میخواهد با پژوهشی بنیادی ـ تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی، شماری از اصول تربیت اخلاقی را از منظر اسلام بررسی کند؛ ازاینرو، نخست هر اصل را از زبان شماری از مربیان بیان میکند تا زمینۀ فهم روشنتر اصل فراهم شود. آنگاه نظر اسلام را دربارۀ آن اصل میآورد. یکی از مهمترین نتایج مقاله این است که گوهر اخلاقی اسلام اقتضا میکند که به اصول تربیت اخلاقی هم پرداخته باشد. همچنین این مقاله بیآنکه درپِی حصر اصول تربیت اخلاقی از نگاه اسلام در چند اصل خاص باشد، اثبات میکند که اسلام به چهار اصل توجه میکند: سازگاری وسایل با هدفها؛ پایبندی کامل به رفتار اخلاقی؛ رعایت تفاوتهای فردی؛ بازتاب عینی و ذهنی اخلاق. نتیجۀ دیگر تحقیق آن است که این اصول جهانیاند و با فطرت بشر سازگار.
This paper investigates some of the moral upbringing principles in Islam by a fundamental-historical research and a descriptive-analytic method. In doing so, it first represents each principle in the words of some trainers to provide the ground for better understanding of that principle. Then, it brings forth the Islamic view on that principle. One of the most important results of this paper is that Islam’s moral substance involves concerning the principles of moral upbringing. Also, without restricting the Islam’s principles of moral upbringing to a few number of principles, this paper proves that Islam focuses on four principles: compatibility of means and ends; complete commitment to moral behavior, observance of individual differences; subjective and objective reflection of morality. The other result of this study is that these principles are universal and compatible with human nature.
https://ethics.isramags.ir/article_44202_5486a959fc7928676023044c9530a3cd.pdf
اسلام
اصول
تربیت
اخلاق
مربیان (مسلمان و غیرمسلمان)
مکتبها
Islam
Principles
upbringing
morality
(Muslim and non-Muslim) Trainers
schools
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
115
134
44203
Original Article
تبیین جایگاه و کارکرد قوۀ خیال در صدور رفتار و افعال عاقلانه از انسان با تأکید بر مبانی نفسشناسی صدرالمتألهین
Explaining the Status and Function of Imaginative Faculty in Rational Emission of Behavior and Action with an Emphasis on Mulla Sadra’s Doctrine of Soul
محمد حسین وفائیان
mh_vafaiyan@yahoo.com
1
احد فرامرز قراملکی
2
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران
استاد دانشگاه تهران.
ابنسینا صدور فعل آگاهانه ـ عاقلانۀ انسان را با بهرهگیری عقل عملی از قوۀ خیال و همراهی آندو تبیین میکند. صدرالمتألهین نیز اگرچه این تفسیر را رد نمیکند، با تعریف جدیدش از قوۀ خیال، آن را کل نفس حیوانی درنظر میگیرد و خیال را در همۀ شئون و رفتار عاقلانه و غیرعاقلانۀ انسان مؤثر میداند. تأثیر و کارکرد قوۀ خیال را در صدور فعل عاقلانه نزد صدرالمتألهین، در دو مقام میتوان تبیین کرد. نخست آنکه فعل آگاهانه ـ عاقلانه مقوّم تفکر برای ایجاد علت غاییِ صدور فعل در ذهن فاعل است. صدرالمتألهین با اعتقاد به تأثیرپذیری تعقل از تخیل، تفکر عاقلانه را همواره آغشته به قوۀ خیال و متأثر از آن میداند و حصول تعقل صرف و تفکر فلسفی را در مبادی علمی صدور فعل و رفتار نفی میکند. کارکرد و تأثیرگذاریِ دیگر قوۀ خیال در مبادی علمی صدور فعل و رفتار، تبدیل غایتها و شوقهای کلی به جزئی، مصداقیابی و برنامهریزی برای حرکت از حال کنونی و وصول به حال مطلوب و رفتار جدید است.
Ibn Sina explains the emission of the human conscious-rational action by practical reason utilization of imaginative faculty and the companionship of these two. In contrast, despite he doesn’t reject this interpretation, Mulla Sadra, with his new definition of imaginative faculty, considers it as the whole of the animal soul and the imagination as effective in all respects of human rational and irrational behavior. The effect and function of imaginative faculty in the emission of rational action for Molla Sadra could be explained in two levels. First, the conscious-rational action is constitutive of thought for making the ultimate cause of the action emission in the actor’s mind. Believing in the influence of imagination on thinking, Mulla Sadra regards the rational thinking as always infected with imaginative faculty and under its influence and rejects the idea that in the principles of action and behavior emission there is only rationality or philosophical thought in work. The other functions of imaginative faculty in the principles of action and behavior emission are converting the universal ends to individual ones, case-finding and programming the movement from present status to the desirable one and new behavior.
https://ethics.isramags.ir/article_44203_02dd7a23ccbce8bfb804125d74f49b2e.pdf
صدرالمتألهین
صدور فعل
قوۀ خیال
تفکر
هدف
انگیزه
Mulla Sadra
Emission of Action
Imaginative Faculty
thinking
End
Motivation
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2016-12-21
6
2
135
163
44204
Original Article
تبیین رفتار مصرفکنندگان ایرانی در موقعیتهای تردیدبرانگیز اخلاقی و مقایسه با شش کشور
Explaining the Behavior of Iranian Consumers in Morally Doubtful Situations and its Comparison with Six Other Countries
میترا دانشپرور
daneshparvar.basir@yahoo.com
1
مسعود بنافی
banafi@ut.ac.ir
2
سعید صحت
sehhat@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی مؤسسۀ آموزش عالی بصیر
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران.
دانشیار دانشگاه علامهطباطبایی.
فهم جوهره و چرایی رفتار مصرفکنندگان، از مسائل ذهنی و مهم دستاندرکاران عملی و خبرگان نظری عرصۀ بازار و کسبوکار بوده است. تاکنون متغیرهای متعددی بر رفتارهای مصرفی اثرگذار شناخته شدهاند که از مهمترین و پایاترین آنها میتوان به دین و اخلاق اشاره کرد. در کشور ما تاکنون پژوهشهای چندانی برای بررسی این موضوع انجام نشده؛ ازاینرو، نیمرخ وضع اصول اخلاقی مصرفکنندگان ایرانی، نیازمند شفافیت و بررسی است. هدف اول این پژوهش، بررسی رفتار مصرفکنندگان ایرانی در موقعیتهای تردیدبرانگیز اخلاقی و در گام بعد، مقایسه با رفتار مصرفکنندگان کشورهای دیگر است. در این پژوهش از سنجههای استاندارد (با اعمال اصلاحاتی) بهره گرفتهایم و این سنجه با نمونهگیری طبقهای ـ خوشهای بین ۴۲۶ نفر از شهروندان استانهای تهران، البرز و قزوین توزیع شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد اخلاق مصرفکنندگان ایرانی وضع مقبولی دارد و باورهای اخلاقی زنان بهتر از مردان است. همچنین ایرانیان رعایت حقوق و توجه به اموال و دارایی دیگران را در مقایسه با منابع و اموال دولتی، بیشتر در حیطۀ اخلاق تعریف میکنند.
Having the ability to explain the customers’ behavior is one of the problems of market practitioners and theorists. Many parameters have been already discovered that have effects on consuming behavior, among which religion and morality are the most important and pervasive. In our country, it has performed hardly any research about this subject matter. So, the profile of moral principles of Iranian consumers needs investigation for being more transparent. The first end of this paper is studying the Iranian consumers’ behavior in morally doubtful situations, and second one is comparing it with the behavior of consumers of other countries. In this study, we have used standard measures (with some modifications) and the stratified cluster sampling performed on 426 citizens of Tehran, Alborz and Qazvin provinces. Findings show that Iranian consumers’ moral behavior is in an acceptable status and the moral beliefs of women are better than men. In addition, Iranians regard other persons’ rights and properties more pertaining to moral realm than public resources and properties.
https://ethics.isramags.ir/article_44204_b5a7283195e9697d8abdc7bcb2a96cb0.pdf
رفتار مصرفکننده
اخلاق
دین
مشتری
morality
Religion
Consumer Behavior
doubtful situations
customer