per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
7
36
10586
Original Article
اخلاق زیستمحیطی: زمینهها، دیدگاهها و چشمانداز آینده
Environmental Ethics: Backgrounds, Views and Future Prospects
سید حسن اسلامی
eslami@urd.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب.
درنگ در مناسبات اخلاقی انسان و محیط زیست خود، به شکلگیری رشتهٴ «اخلاق زیستمحیطی» انجامیده است. این رشتهٴ شکوفا، فیلسوفان، الاهیدانان، مورخان، متخصصان، و فعالان محیط زیست را به یکاندازه، درگیر مسائلی جدی کرده است. همین امر، مایه تنوع نگرشها و دیدگاهها در این عرصه شده است. این مقاله میکوشد با نگرش تاریخی، زمینههای شکلگیری و رشد این عرصه را بکاود، دیدگاههای موجود را گزارش کند، و چشمانداز آیندهٴ آن را ترسیم نماید. در عین حال، یکی از مباحث داغ این عرصه، نقش دین در حفظ یا تخریب محیط زیست بوده است که این مقاله به تحلیل آن میپردازد.
Considerations in ethical ties between man and his environment have led to the formation of the field of “environmental ethics”. This dynamic field has equally involved philosophers, theologians, historians, experts and environmental activists in some serious issues, which has, in turn, led to the diversity of attitudes and views in this area. The present study is an attempt to analyze the backgrounds of the emergence of this area and to report the existing views on it as well as to illustrate the future prospects of this field through a historical perspective. Moreover, one of the controversial issues in this field is the role of religion in saving or ruining the environment which will be analyzed in this paper.
https://ethics.isramags.ir/article_10586_594ac8d91a94add517bdc4f6f8e77108.pdf
اخلاق زیستمحیطی
دین و محیط زیست
اخلاق زمین
رفتار اخلاقی با حیوانات
انسانمحوری
حیاتمحوری
طبیعتمحوری
Environmental ethics
Religion and the Environment
Ethics of the Earth
Ethical Behavior towards Animals
Anthropocentrism
Vitalism
Naturism
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
37
56
10587
Original Article
نقش اخلاق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
The Role of Ethics in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran
ام البنین چابکی
1
استادیار دانشگاه الزهرا
در دنیای امروز، کشورها در سیاست خارجی خود، اغلب همسو با نظریهٴ نوواقعگرایی، برای افزایش قدرت و منافع، تلاش میکنند. آنها در شرایط حاکمیت هرج و مرج و جدایی اخلاق از سیاست، در عرصهٴ بینالملل، اقدام و عمل میکنند. برخلاف این رویهٴ حاکم، در اسلام، اخلاق اساس سیاست را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هدف اصلی سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی آن، فقط کسب منافع ملی نیست، بلکه تحقق منافع بشریت است؛ اگرچه چنین هدفی به فداکردن منافع اقتصادی منجر شود. هدف اصلی این مقاله، مقایسهٴ سیاست خارجی ایران و سیاست خارجی مبتنی بر نظریههای حاکم بر روابط بینالملل از منظر «نوواقعگرایی»، «لیبرالیسم» و «سازهانگاری» است. روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعهٴ کتابخانهای گردآوری شده است. این مطالعه نشان میدهد که همهٴ دولتها با وجود تفاوت در شرایط سیاسی، اقتصادی، ارزشهای فرهنگی و ایدئولوژی، اهداف مشابهی را دربارهٴ منافع ملی در عرصهٴ بینالملل دنبال میکنند. حال آن که در اسلام، ملت مبنای تصمیمگیری نیست و یک دولت اسلامی، به منافع همهٴ انسانهای روی زمین، توجه دارد.
Most states in today’s world have regulated their foreign policies in accordance with the theory of Neorealism and are working towards enhancing their power and interests. These states operate in international arena under the reign of chaos and secularization of politics. In contrast to this predominant approach, ethics is at the core of politics in Islam. This is why the main purpose of the foreign policy of Iran, based on its constitution, is not just the achievement of its national interests, but the realization of the interests of the entire humanity, though this goal might lead to the sacrifice of some financial interests. The purpose of this paper, thus, is to compare the foreign policy of Iran and the foreign policy based on the theories dominating the international relations based on “Neorealism”, “Liberalism”, and “Constructivism”. The research method adopted in this study is of descriptive-analytic kind and the data have been gathered through a library research method. The results revealed that despite differences in their political, financial, cultural and ideological conditions, all governments pursue similar goals regarding their national interests in the international arena. However, based on Islam’s viewpoint, one particular nation must not be the basis for decision-making and an Islamic government must pay attention to the interests of all the people of the world.
https://ethics.isramags.ir/article_10587_06c591ed1c9b6a857ad50f479cf62f4b.pdf
اخلاق
اسلام
ایران
نوواقعگرایی
سیاست خارجی
Ethics
Islam
Iran
Neorealism
Foreign Policy
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
57
90
10588
Original Article
ابتنای معناشناسانه اخلاق به دین
The Semantic Dependence of Ethics to Religion
جواد دانش
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
نسبت میان دین و اخلاق، به عنوان دو حوزهٴ ارجمند و سترگ زیست انسانی، در طول تاریخ و دستکم از زمان افلاطون به این سو مورد اقبال متفکران بوده است، چه اینکه هر دو متکفّل صلاح و فلاح انسان این جهانی بوده، بسته به میزان بینیازی یا نیازمندی به دیگری،نظم و نسق متفاوتی پی میافکنند. مطابق یکی از این تقریرات، اخلاق و کنش اخلاقی جز با اتکا به آموزههای وحیانی سامان نمییابد به گونهای که در این وابستگی حداکثری به لحاظ معناشناختی، همه یا برخی از مفاهیم اخلاقی تنها با ارجاع و تحویل به مفاهیم دینی تعریفپذیر است.اما چنانکه ملاحظه میکنیم انحای این گونه وابستگی حتی در قرائتهای تعدیلیافتهٴ آن ـ که اوصاف اخلاقی را با ضمّ قیودی وابسته به فعل ارادی خدایی مهرورز، خیرخواه یا...میانگارد ـ هیچیک تاب و توان چیره شدن بر نقدها و اشکالات پیشرو را نداشتهاند.
The relation of religion and ethics as two great and lofty domains of human life has received considerable attention from intellectuals throughout history, and at least from the time of Plato onward, as these two domains are responsible for the wellbeing and welfare of the mundane man and based on the degree of their dependence on or independence of each other they create totally different systems and patterns. Based on one of these assertions, ethics and ethical practices are impossible to be practiced unless by relying on the revealed teachings and this maximum reliance is to the extent that some or all of the ethical concepts would be semantically indefinable without reference to religious concepts. However, evidently, none of the various forms of such relations, even in their modified versions - which consider ethical qualities to be combined with some constraints pertaining to the voluntary acts of a compassionate and beneficent Allah - have had the strength or the stamina to overcome the critiques and problems ahead of them.
https://ethics.isramags.ir/article_10588_943500d56e70c0f16df3d23a6959293e.pdf
دین
اخلاق
مفاهیم اخلاقی
مفاهیم دینی
تقریرهای تعدیلیافته
Religion
Ethics
Ethical Concepts
Religious concepts
Modified Assertions
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
91
120
10589
Original Article
اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب
Ethics and Peaceful Conduct towards the Followers of Denominations
راضیه علی اکبری
1
دانشجوی دکتری رشتهٴ مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب.
مقالهٴ حاضر با عنوان « اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب» در نظر دارد بایسته های رفتاری شیعیان را در برخورد با سایر مذاهب اسلامی بیان دارد. برای این منظور، مطالب در دو بخش معضلات و ارزش های اخلاقی در رفتار با پیروان مذاهب بیان شده است. در بخش معضلات، نبایدهای اخلاقی و رفتارهای مذموم آورده شده است؛ در بخش دوم نیز ارزشهای اخلاقیای بررسی شدهاند که باید در رفتار با پیروان دیگر مذاهب در نظر داشت. حقیقت این است که رعایت اخلاق نسبه به دیگر مسلمانان؛ دستور قرآن به وحدت ﴿وَاعتَصَمُوا بِحَبلِ الله جَمیعاً وَ لا تَفرّقُوا﴾، و عملی شدن نظریه تقریب مذاهب اسلامی، هماهنگ است؛ چراکه به نظر نگارنده، تنها مانع قابل رفع بر سر راه همبستگی پیروان مذاهب، عدم رعایت اخلاق اسلامی است. از اینرو، اگر حساب اختلافات عقیدتی از رفتار اخلاقمدارانه با آنان جدا گردد، اختلافات مذهبی مانع رعایت اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با مسلمانان نخواهد شد. بنابراین این پژوهش در صدد بیان این حقیقت است که پیروان همهٔ مذاهب اسلامی، به رغم تمام اختلافات و تفاوت هایی که در نگرشهای مذهبی خویش دارند، میتوانند بر اساس معیارهای اخلاقی مشترک که رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله به ارمغان آورده و برای تکمیل آن، مبعوث گشته، به تقریب و یک زندگی مسالمت آمیز، دست یابند.
The present paper entitled “Ethics and Peaceful Conduct towards the Followers of Denominations” seeks to demonstrate the Shiites’ desirable way of conduct towards the followers of other Islamic denominations. To this end, the contents of this article have been divided into two sections of “Moral Dilemmas” and “Moral Values” in the way of conduct towards the followers of other denominations. In the first section, i.e. the Moral Dilemmas, the ethical “don’ts” and blameworthy behaviors have been addressed and in the second section the moral values which must be observed in one’s behavior towards the followers of other denominations have been studied. Observing ethics in one’s conduct towards other Muslims is, in effect, in line with the instructions of the Quran with regard to unity among Muslims (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا) and also the theory of the Approximation of the Islamic Denominations, for, in the author’s opinion, the only removable obstacle to the solidarity of the followers of all of the Islamic denominations is the lack of adherence to Islamic ethics. Hence, if a clear distinction is made between the ideological differences and ethical behavior and conduct with Muslims, then religious differences would not be a barrier to observing ethics and treating Muslims peacefully. Thus, this study intends to demonstrate the fact that, despite all of their disagreements and differences in their religious attitudes, the followers of all Islamic denominations can achieve approximation and a peaceful life based on their common ethical standards taught by the honorable Messenger of Allah (peace be upon him and his household) for the perfection of which he was delegated as a Prophet.
https://ethics.isramags.ir/article_10589_9bcaf9c26ef64e5fc239fe02011a1690.pdf
اخلاق
رفتار مسالمت آمیز
تقریب
تعصب
اهانت به مقدسات
سب و لعن
احترام متقابل
مدارا
گفتگو
Ethics
Peaceful Conduct
approximation
Prejudice
blasphemy
Vilification and Cursing
Mutual Respect
Forbearance
Dialogue
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
121
161
10590
Original Article
راهبردهای تربیتی از دیدگاه قرآن
Educational Strategies from the Perspective of the Quran
سید ابوالقاسم موسوی
1
نبیالله صدریفر
2
پژوهشگر پژوهشکده آستان قدس رضوی
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور.
قرآن به عنوان کتاب آسمانی و معجزه جاوید برای تربیت و هدایت بشر نازل شده است با توجه به همین اصل اساسی (هدایت گری) قرآن، در این مقاله با مطالعه در آیات قرآن راهبردها و شیوه های تربیتی از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته شده. و به سه راهبرد کلی تقسیم شده که میتوان تقسیمات دیگری در این خصوص انجام داد. این مقاله، راهبرد تربیتی را در سه مقوله تحلیل و بررسی مینماید. یک: راهبرد شناختی بینشی؛ در این راهبرد به آیاتی پرداخته شده که در هدف آنها شناختن مبدا، معاد و چرایی خلقت انسان مورد نظر است. و با ارجاع انسان به تعقل و تفکر، یاد معاد، تذکر به نعمت های الهی و عبرت آموزی به این شناخت و بینش میپردازد. راهبرد دوم راهبرد گرایشی است. این راهبرد به آن دسته از گزاره های قرآنی پرداخته شده که میل به عمل را در انسان شعله ور مینماید. از جمله راهکارهای این شیوه میتوان به: پرورش ایمان، پرورش محبت، توبه و انذار و تبشیر و پاداش و تنبیه اشاره نمود. راهبرد سوم که در آیات قرآن بدان پرداخته شده راهبردهای رفتاری است که در واقع به شیوه عملی سعی در هدایت متربیان میشود. از جمله : ارائه الگوی اخلاقی تربیتی در عمل، اسوه سازی، تعظیم شخصیت متربی، تذکر، آزمایش و ابتلا پرداخته شده است.
The holy Quran has been revealed as a Divine scripture and a standing miracle for the education and guidance of mankind and it is because of this property of the Quran (i.e. guidance) that the verses of the Quran have been studied in this paper to identify the best educational strategies and methods from the perspective of the Quran. These strategies have been categorized into three main strategies in this paper; although other categorizations are also possible. Thus, the present paper analyzes the educational strategies in three separate categories: the first strategy is the cognitive-intuitive strategy. This strategy addresses, the Quranic verses, whose purpose is to address the issues of the origin, the end and the reason of man’s creation, and by directing mankind towards contemplation, remembering the resurrection, paying attention to Allah’s bounties and learning from the mistakes of the people in the past this strategy attends to such cognition and intuition. The second strategy is the attitudinal strategy. This strategy attends to those statements in the Quran that fuel man’s enthusiasm to act. The cultivation of faith, fostering love and affection, penance, premonition, glad tiding, reward and punishment are among the methods employed by this strategy. Yet, the third strategy which has been attended to in the Quran is a set of behavioral strategies which seek to guide those under education. Presenting moral-educational examples in practice, creating role models, respecting the personality of those being educated, admonition, tests and afflictions are but some of the methods employed in this strategy.
https://ethics.isramags.ir/article_10590_b587f1d594b8f9e6a70f0b9b631c11ff.pdf
راهبرد
بینش
گرایش
رفتار
strategy
intuition
Attitude
Behavior
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2013-05-22
3
1
161
216
10591
Original Article
نقش اخلاق اسلامی در رساندن انسان به کمال
The Role of Islamic Ethics in Leading the Man to Perfection
اسماعیل خارستانی
1
فاطمه سیفی
2
کاظم منافی شرف آباد
3
پژوهشگر مطالعات اسلامی و کارشناس ارشد تاریخ و فلسفهٴ تعلیم و تربیت.
کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی.
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اخلاق اسلامی در رساندن انسان به کمال است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی است. جامعهٴ تحقیق، شامل منابع دست اول (قرآن کریم و آثار مربوط و منتسب به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و دیگر بزرگان دینی) و منابع دست دوم (آثار برآمده از منابع غنی اسلامی) است که در کتابها، نشریات، پایاننامهها، سایتهای اینترنتی مذهبی و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع این تحقیق میباشد. نمونهگیری به شیوهٴ هدفمند انجام شده و بر این اساس، از منابع مرتبط با موضوع تحقیق، استفاده گردیده است. ابزار پژوهش نیز فیشبرداری بوده است. در این تحقیق، به این مسائل پاسخ داده شده است: 1 ـ اهمیت و جایگاه اخلاق در اسلام چگونه است؟ 2 ـ نقش اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی از منظر قرآن کریم و معصومان(ع) چیست؟ 3 ـ انگیزههای دستیابی افراد به کمال کدام است؟ 4 ـ اصول و روشهای اخلاقی در رساندن انسان به کمال از دیدگاه قرآن کریم و معصومان(ع) کدام است؟ نتایج تحقیق نشان میدهد روشهای اخلاقیای که قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) ذکر کردهاند، مسیر رسیدن انسان به کمال را روشن کرده است که با عمل به آنها میتوان به کمال حقیقی، دست یافت. در پایان نیز پیشنهادهایی برای کاربردی نمودن این تحقیق بیان شده است.
The purpose of the present research is to study the role of Islamic ethics in leading the man beings to perfection. The research method adopted is of document analysis and descriptive kind. The research domain included the primary sources (including the holy Quran, and the resources attributed to the Prophet of Islam and the pure Imams as well as the works of great religious scholars) and secondary sources (scientific works derived from rich Islamic resources) which include books, journals, dissertations, religious internet websites and other research studies related to this study. Sampling was done through purposive sampling, thus only the resources related to the topic of this research were utilized. Moreover, the instrument of research has been note-taking in this study. This study aims at answering the following questions: What is the role and significance of ethics in the viewpoint of Islam? What is the role of ethics in the personal and social life from the perspective of the Quran and that of the infallibles? What are the incentives of individuals in striving for perfection? What are the ethical principles and practices for leading mankind to perfection from the viewpoint of the Quran and the infallibles? The results of this study indicated that the ethical practices explicated by the Quran, the Prophet of Islam, and the pure Imams have indeed illuminated the way to perfection for mankind, by practicing which, true perfection can be achieved. Finally some implications and suggestions have been presented to make the results of this research practical.
https://ethics.isramags.ir/article_10591_7a5617fc4244f7f466edf4353b910606.pdf
اخلاق
کمال
قرآن کریم
معصومین(ع)
اصول
روشها
Ethics
perfection
The Holy Quran
The Infallibles
Principles
practices