per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
5
36
10402
Original Article
بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی
Surveying the ethical dimensions of international security from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli
نجف لک زایی
nlakzaee@gmail.com
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم
پرسش اصلی مقاله این است که ابزارهای اخلاقی اسلام برای تأمین امنیت بینالملل چیست؟ به عبارت دیگر، چگونه میتوانیم از وقوع جنگ پیشگیری کنیم و صلح و امنیت را برای مردم جهان به ارمغان آوریم؟ اهمیت گفتوگو دربارۀ این پرسش در وضعیت کنونی، نیاز به توضیح ندارد؛ زیرا بشر امروز از انحطاط امنیتی در جهان رنج میبرد. نویسنده سعی کرده با روش استنباطی، پاسخ پرسش مذکور را با بهرهگیری از آثار آیتالله جوادی آملی بررسی کند. مدعای مقاله این است که ابزارهای اسلام برای تأمین امنیت بینالملل، از چند جهت، قابل طرح است: اول، به لحاظ سطوح تحلیل که سه سطح: جهان اسلام، ادیان توحیدی و جهانی در آن وجود دارد؛ دوم، از نظر میزان فراگیری که به دو گروه مشترک میان هر سه سطح و اختصاصی هر سطح، قابل تقسیم است. مقاله به هر دو بحث پرداخته است. مبنای مفهومی و نظری مباحث، نظریۀ توحش طبیعی و تمدن فطری انسان است. بر این اساس، ویژگیهای دین اسلام باعث میشود تا مدعی شویم که تنها مبنا و منبع برای تأمین امنیت بینالملل، آموزههای اسلامی، بهویژه آموزههای اخلاقی آن است.
The main question of this research is that what the Islamic moral tools are for providing international security? In other words, how can stop the war and bring peace and security to the people of the world? In the current situation we need to explain the importance of this question, because human security in the world today suffers from degeneration. The writer in this research has tried, by inferential method, to answer this question according to Ayatollah Javadi Amoli's works. The author of this article claims that the islamic tools for providing international security are available in several dimentions. One is the levels of analysis that are three: Islamic world, monotheistic religions, and all the world. Second, the amount of inclusion that is divided in two groups; shared by all three levels and specific of each level. This article deals with both issues. Conceptual and theoretical foundation of discussions in this research is the theory of natural savagery and natural civilization of human. The characteristics of Islam make us to claim that the only source and basis for providing international security is Islmic teachings, especially its moral teachings.
https://ethics.isramags.ir/article_10402_ffce2ff1fc5266087ba88a576eac7e37.pdf
امنیت
امنیت بینالملل
اسلام
امنیت متعالیه
امنیت متدانیه
صلح
Security
International Security
Islam
transcendental security
nontranscendental security
Peace
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
37
56
10403
بررسی جایگاه نبی در حکمت عملی از نگاه فارابی
The position of Na'bi (Prophet) in the practical wisdom from the Farabi's perspective
علی اکبر تیموری
aateymoti@gmail.com
1
علی الهبداشتی
2
دانشجوی دکتری گروه اخلاق دانشگاه معارف.
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم.
حکمت عملی بدون شک یکی از مهمترین دغدغههای فلسفی فارابی است. نتیجۀ واحدی که از آثار متعدد وی دربارۀ حکمت عملی به دست میآید، تأکید بر نقش أنبیا در این عرصه است. شخص نبی با ورود به این عرصه و دستاندازی به ابعاد حکمت عملی، در استکمال و غنای آن میکوشد. پرسشی که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم، این است که نبی چه جایگاهی در حکمت عملی داشته و چگونه در جنبههای مختلف آن نقشآفرینی میکند. به طور کلی دو جنبه در حکمت عملی قابل تصور است: 1. بیان حکمت عملی 2. اجرای حکمت عملی. از منظر فارابی، حکمت عملی زمانی به سعادت میانجامد که در هر دو جنبۀ آن با موفقیت عمل شود. اهمیت این دو جنبۀ حکمت عملی و نقش کلیدی آنها در سعادت افراد جامعه اقتضا میکند که کاملترین افراد اجتماع به آنها بپردازند. به همین دلیل، شخص نبی که در عالیترین مرتبۀ انسانی قرار دارد این امور را به عهده میگیرد و با استعانت از وحی در آنها نقشآفرینی میکند. در گام نخست او به بیان حکمت عملی میپردازد و فضایل و راههای رسیدن به آن را در قالب دین بیان میکند. در گام بعد، با به دست گرفتن رهبری اجتماع، حکمت عملی را اجرا میکند و آن را در جامعه میگسترد.
There is no doubt that Practical wisdom is one of the most important Farabi's philosophical concerns. we can achieve the on result in Farabi's several books about practical wisdom that showes the role of prophets in the field. A prophet by entering the dimensions and angles of practical wisdom tries to complete it and make it richness. In this article we try to answer the question that: What is The position of prophet in the practical wisdom, and how he can have his role in the various aspects of practical wisdom? In general, two aspects of practical wisdom is conceivable: 1. the expression of practical wisdom 2. Performance of practical wisdom. according to Farabi, practical wisdom leads to happiness only when a person practices successfuly in both aspects of it. The importance of these two aspects of practical wisdom, and it's key role in the prosperity of society demands the most complete persons in the community to have a serious role in it. For this reason, the prophet who is at the highest level of humanity, have a special role in practical wisdom by the help of revelation in his role. At first he expresses practical wisdom, virtues and also ways to reach them in the form of religion. in the next step by accepting the leadership of community, tries to performe practical wisdom, and to expand it in the community.
https://ethics.isramags.ir/article_10403_263ec913b62f79b20d9d1a839503c886.pdf
فارابی
حکمت عملی
نبیّ
رئیس اول
Farabi
Practical Wisdom
Nabi
first head
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
57
70
10404
اعتمادگرایی اخلاقی در رسائل مشرقی ابنسینا
Moral Reliabilism in Mashreghi treatises of Avicenna
محمدهانی جعفریان
hani.jafarian@gmail.com
1
میرسعید موسوی کریمی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفۀ غرب، دانشگاه مفید
دانشیار دانشگاه مفید.
اخلاق ابنسینا در «رسائل مشرقی»[1] به میزان کسب معرفت از عالم بالا بستگی دارد؛ یعنی هر قدر معرفت افراد به عالم فرشتگان و عقول بیشتر باشد، آنها انسانهای اخلاقیتری خواهند بود. وی در این رسائل، افراد را از لحاظ توانایی در کسب این نوع معرفت، به دو دستۀ برادران حقیقت و غیر آنان تقسیم میکند. در قسمت اول این مقاله، با تأکید بر این نکته، نشان میدهیم که عامل ممیز میان این افراد، معرفتشناسانه و در حقیقت، به میزان علم و دانش آنها است. در ادامه نیز تلاش ابنسینا را برای گذر از این تفاوت معرفتشناسانه ـ که عامل تمایز بین افراد در داستانهای مشرقی است ـ بیان کرده، سعی او را در رسیدن به ادراکی واحد از امر اخلاقی در قالب طرح معرفتشناسی اعتمادگرا بررسی خواهیم کرد. در ادامه نیز از زمینههای طرح اعتمادگرایی نزد ابنسینا سخن میگوییم. در پایان، چگونگی از بین رفتن دوگانگی معرفتشناختی مطرح در اخلاق ابنسینا را توضیح خواهیم داد. [1]. منظور ما در این مقاله از رسائل مشرقی، سه داستان تمثیلی رسالة الطیر، حی بن یقظان و سلامان و ابسال است؛ و تنها برای تمییز این رسائل از سایر آثار ابنسینا از این عنوان استفاده کردهایم.
Avicenna's ethics in Mshreghi treatises[1] Depends on the acquired knowledge from the high world. This means, the more knowledge of people to the world of angels and minds make them to be more moral persons. In this treatise, Avicenna divides people that are able to obtain this kind of knowledge into two categories; the brothers of the truth and other persons. In the first part of this article we emphasize and show that the criterion of distinction between these people is the amount of their knowledge. Then Avicenna tried to pass the epistemological differences between individuals in the Mashreghi stories by trying to achieve the same perception of the moral epistemology in the pattern of trustful epistemology which we will talk about in this research. The fondations of reliabilism in the Avicenna's works and finally the obviation of epistemological dualism in Avicenna's ethics are the other issues we will discuss about in this article. [1] . by "Mashreghi treatises" in this article we mean three stories in Avicenna's work: Resalat-ol-teir, Hayy-ebn-yaghzan, Salsman and Absal. We use this title only to distinguish these stories from the other works of Avicenna.
https://ethics.isramags.ir/article_10404_f66862cda5ec2e0e7020bac35bdedc2c.pdf
ابنسینا
اخلاق
معرفتشناسی
اعتمادگرایی
Avicenna (Ibn Sina)
Ethics
Epistemology
Reliabilism
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
71
102
10405
مصرف به مثابه فعل اخلاقی: خوانش انتقادی رویکردهای فلسفی به مصرف
Consumption as a moral action: A Critical reading on philosophical approaches to consumption
سید علی اصغر هاشم زاده
ph.morality@gmail.com)
1
دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم
در اوایل دهه 1970 و به دنبال رشد مصرفگرایی در جوامع، بروز بحرانهای زیستمحیطی مانند گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، تحولات تکنولوژیک و چالشهای نوپدید اخلاقی در اقتصاد جهانی، جنبش جدیدی به نام «مصرف اخلاقی»[1] در حوزۀ اخلاق زیستمحیطی پدید آمد که هدف آن، اصلاح شیوههای مصرف با تکیه بر ملاحظات اخلاقی بود. مصرف اخلاقی، به معنای خرید آگاهانۀ کالاها و خدماتی است که در نظر مصرفکننده، چه در تولید و چه در مصرف، کمترین آسیب را به انسان، حیوان و طبیعت میرسانند. در این زمینه، فیلسوفان، سیاستمداران و فعالان اقتصادیـفرهنگی تلاش بسیاری کردند تا در چهارچوب این جنبش، راهحلهای مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست به دست دهند. این مقاله ضمن تبیین مهمترین ابعاد مصرف اخلاقی و زمینههای شکلگیری آن، نگرشهای فلسفی به این پدیدۀ نوپا، شامل وظیفهگرایی، پیامدگرایی و اخلاق فضیلت را نقد و بررسی میکند. در فضای امروز جهان، برخی از مفاهیم اخلاقی مصرف در سطح کلان و بهویژه در میان اقتصاددانان و فیلسوفان، رواج و نمود بسیار یافته است. بیتردید در چنین وضعی، مصرف اخلاقی یا نگاه ارزشی به مقولۀ مصرف، عنوانی بحثبرانگیز و مهم مینماید. [1]. Ethical Consumerism
In the early 1970s, followed by the growth of consumerism in societies, environmental crises such as earth warming and climate change, technological developments and emerging ethical challenges in the global economy, a new movement called "ethical consumerism" was emerged in the field of environmental ethics which aimed to reform different styles of consumption on the based of ethical considerations. By ethical consumerism we mean purchasing the goods and services that implied the least damage to humans, animals and nature in their product and also their consumption. In this context, philosophers, politicians and economic-cultural activists within this movement, tried to offer some appropriate solutions to reduce the damaging effects of human action on the environment. This paper explaining the most important aspects of ethical consumerism and grounds of its formation, criticized the philosophical approaches to this new phenomena, such as deontological approaches, Consequential approaches, and virtue ethics. There is no doubt that in the world that some of the concepts of moral (and immoral) consumption had spread in a large context especially among economists and philosophers, ethical consumption is a controversial and important issue.
https://ethics.isramags.ir/article_10405_decea7f62b181fb3d23ea30f20ff4737.pdf
مصرف اخلاقی
اخلاق مصرف
پیامدگرایی
وظیفهگرایی
اخلاق فضیلت
ethical consumerism
the morality of consumption
Consequentialism
Deontology
Virtue Ethics
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
103
128
10406
Original Article
تلاقیهای منطق و اخلاق
Convergence of Logic and Ethics
مهدی اخوان
makhavan77@yahoo.com
1
استادیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
در این جستار با اشاره به برخی قلمروهای تلاقی منطق و اخلاق، به مشکلات و راهحلها و عرصههای جدید و بدیع پژوهش که ثمرۀ این تلاقیها بوده، پرداخته میشود. از میان مباحث و مسائل بسیار، در این مجال، این چند مناقشۀ منطقی فلسفی را گزارش و بررسی میکنیم: شکاف «است ـ باید» (مسألۀ هیوم) و طرح برخی راهحلهای طرحشده در مقابل آن و پارادکسهای منطقِ تکلیف، اصل منطقیـاخلاقی «بایستن مستلزم توانستن است» و تحلیل منطقی آن، مغالطۀ طببیعیانگارانه (و در ذیل آن استدلال از راه پرسش گشوده)، مسائل و مناقشات ناظر به استدلال و قیاس عملی و اخلاقی (در قالب نقش اصول در استدلال اخلاقی و مسألۀ ضعف اراده). این مسائل و مناقشات در طی تاریخ فلسفۀ جدید، باعث ایجاد ادبیات و آثار و موضوعات جدید بسیاری در هر دو قلمرو منطق و اخلاق شده است؛ سیری که همچنان ادامه دارد. اینها مباحثی است که خود طرحکنندگان اولیه به آنها التفات و توجه نداشتهاند.
This article pointed out some scopes of convergence between logic and ethics to talk about new challenges and solutions which are the result of these convergences. Among the issues in the field, the outher tries to report and explore these philosophical and logical conflicts: the gap between "is" and "ought" (The problem of Hume) and also some solutions proposed to solve it and some other paradoxes of logic of duty, the moral logical principle that "ought requires the ability" and its logical analysis, naturalistic fallacy (and also reasoning throughe open question),and issues or conflicts concerning the practical and moral deduction (in the context of the role of principles in moral reasoning and also the problem of weakness of moral will). These challenges and conflicts in the new history of philosophy have made a new literature and also many neoteric issues in realm of both logic and ethics which is continue nowadays as issues that their primary followers had not enough attention to them.
https://ethics.isramags.ir/article_10406_42f7101f240c0334ab0290988eb9a155.pdf
منطق
اخلاق
است ـ باید
استدلال عملی و اخلاقی
مغالطۀ طبیبعینگرانه
ضعف اراده
Logic
Ethics
is - ought
practical and ethical reasoning
naturalistic fallacy
weakness of will
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
129
148
10407
Original Article
طبقهبندی فضایل از نظر توماس آکویینی
Thomas Aquinas on the Classification of Virtues
احمدرضا مفتاح
meftah555@gmail.com
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم.
طبقهبندی فضایل کار دشواری است. با توجه به وجوه اشتراک و اختلافی که میان فضایل وجود دارد، فهرستهای گوناگونی از آنها بیان شده است. توماس آکویینی، متأله کلیسای کاتولیک، که دربارۀ دینداری مسیحی دغدغههای عقلانی دارد، در کتاب جامع الاهیات (Summa Theologica) خود، مفصلترین طبقهبندی از فضایل را به دست داده است. وی فضایل را با دو رویکرد فلسفی و الاهیاتی تقسیمبندی میکند. بحث فضایل فلسفی او مبتنی بر دیدگاه ارسطو و بحث فضایل دینی او مبتنی بر عهد جدید است. او در تقسیمبندی فلسفی، فضایل را به دو دسته فضایل عقلی و فضایل اخلاقی تقسیم میکند. او فضایل ناشی از طبیعت عقلانی انسان را فضایل عقلی و فضایل مربوط به طبیعت رفتاری انسان را فضایل اخلاقی مینامد. این تقسیمبندی را به مبنای تقسیم عقل به نظری یا عملی و نیز بر مبنای اینکه فضایل از سنخ انفعالات هستند یا از سنخ افعال، توسعه میدهد. اما در تقسیمبندی با رویکرد الاهیاتی، فضایل را به دو نوع فضایل الاهی و فضایل اساسی تقسیم میکند. فضایل الاهی (ایمان، امید و محبت)، آن دسته از فضایل موهوبیای هستند که به رابطۀ انسان با خدا مربوط میشوند. فضایل اساسی (احتیاط، عدالت، میانهروی و شجاعت) از سنخ فضایل اکتسابی به شمار میروند. توماس مبنای تقسیمبندی و نیز زیرمجموعههای هر یک از این فضایل را به تفصیل بیان میکند که در این نوشتار بدانها خواهیم پرداخت.
The Classification of virtues is difficult. The similarities and differences between virtues has made various lists of virtues. Thomas Aquinas, the Catholic Church theologian who has rational concerns about the Christian religion, has offered the lengthiest classification of virtues in his book "Summa Theologica". He has divided virtues in two philosophical and theological approach. His philosophical approach about virtues is based on Aristotle's philosophical views and his theological approach is based on New Testament. In the philosophical division, He has divided virtues in two categories; intellectual virtues and moral virtues. intellectual virtues are the virtues that rooted in the man's rational nature and moral virtues are the virtues that refer to human behavior. Aquinas develops this division based on dividing reason into theoretical and practical reason, and also based on the issue that wethere virtues are types of active or passive. But in the theological approach to the division of virtues he divides them in two categories; cardinal virtues and theological virtues.Theological virtues, namely faith, hope and love, are those virtues that refer to man's relationship with God. Cardinal virtues, namely prudence,temperance, fortitude, justice are virtues that are acquired. Thomas Aquinas states the basis of divisions and branches of any of these virtues in detail that we will discuss about in this article.
https://ethics.isramags.ir/article_10407_36b828b7aee7136d06fd84a89aec72d2.pdf
فضیلت
فضایل عقلی
فضایل اخلاقی
فضایل اساسی
فضایل الاهی
virtue
intellectual virtues
moral virtues
cardinal virtues
theological virtues
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
اخلاق وحیانی
2383-3025
2014-09-23
4
2
149
178
10408
Original Article
قواعد عامّ در فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی از منظر کتاب سِرُّالإسراء
General rules for understanding the mystical and moral narrations according to 'Ser-ol-asra’
مصطفی همدانی
ma13577ma@gmail.com
1
دانشآموخته خارج حوزۀ علمیۀ قم
سِرُّالإسراء تألیف استاد عرفان و اخلاق معاصر، مرحوم آیتالله سعادتپرور; است که با روشهای اجتهادی به استنباط معارف عرفانی و آموزههای اخلاقی از کتاب و سنت پرداخته است. این تحقیق، به تدوین قوانین عامی میپردازد که در پسْزمینۀ روش مؤلف کتاب سِرُّالإسراء برای فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی و یا در صدور توصیههای تربیتی بر اساس کتاب و سنت به کار رفته است. این قواعد، هموزن قواعد فقهی در دانش فقه و دارای همان کاربرد و کارکرد در حوزۀ عرفان و اخلاق اسلامی است؛ و برای نخستین بار، در این تحقیق، به عنوان حوزهای نو در عرفان و اخلاق اسلامی معرفی میشود. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و بر اساس شیوۀ استقرائی (تحلیل تماتیک) با بررسی صدها نمونه از روش استاد فقید، در استنباط از آیات و روایات اخلاقی در این کتاب، توانسته نُه قاعدۀ کلی حاکم بر روش ایشان را استخراج کند و مصادیق و کارکردهای این قواعد را نیز نشان دهد.
Ser-ol-asra which is written by the contemporary author Ayatollah Soadat Parvar (RH) -as the professor of ethics and mysticism- is a book in which the mystical and moral teachings are discussed and elicited from teachings of Scripture and traditions by methods of Ijtihad. This research tries is to formulate the common laws that are in the background of author's method to understand verses and traditions or educational recommendations in this Book. These rules, having the same application and performance of the rules in jurisprudence, are introduced For the first time in this study, as a new scope in the field of mysticism and Islamic ethics. This study based on the inductive method (thematic analysis) in the library by examining hundred examples that Ayatollah Soadat Parvar (RH) had used for extracting mystical and moral issues from the Quran and Hadith tried to extract nine general rules and also their examples and functions from this book.
https://ethics.isramags.ir/article_10408_28851aba43d3b8898155e22b3ca2d675.pdf
عرفان
اخلاق
سِرُّالإسراء
قواعد عرفانی و اخلاقی
توصیۀ تربیتی
mysticism
Ethics
Ser-ol-asra
mystical and moral rules
educational recommendation